Hej,

Jag har på börjat ett arbete att anlägga en stenmur som ramar in tomten emot gatan.
Det är en hörntomt med 45 graders vinkel och längderna 15 - 7 - 8 m.
Jag tänker anlägga Benders Megaloc enligt deras instruktion för 4 skift men troligen lägga 5 skift.
Har en nivåskillnad på max 35 cm.

Är det något där som ringer varningsklockor eller "tänk så här"?

Sen tänker jag mig stolpar i resp "ände" samt en extra på 15 m delen för att bryta av den längre sträckan och att det utjämnar och mellan stolpar bli ganska lika.

Vad det gäller det ena avslutet så har jag en äldre mur som delvis har blivit demonterad och har brevlådan där.
Funderar på hur jag bäst får till det där.
Det jag är inne på är att slå ner resten av muren runt brevlådan - flytta brevlådan lite till höger - närmast "ingången" - och sätta sten-stolpen nära brevlådan.
Eller skall jag tänka annorlunda?

(Rabatten skall moddas, kankse med med beklädnad eller rivas men det ser jag som lite separat grej)

Skjut gärna idéer!

Lite bilder:

Hörntomt med grävd mark längs trottoaren där en stenmur ska anläggas, huset i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Start på anläggning av stenmur med Benders Megaloc stenar, brevlåda och demonterad äldre mur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis demonterad stenmur vid trottoar med brevlåda och uppbyggd stenplantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Hörntomt med befintlig gräsmatta och rabatter, planerad plats för anläggning av stenmur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Normalt sett brukar man inte behöva armera eller säkra murar under 60 cm och framförallt inte om du ordnar ett kapilärbrytande skikt bakom mur som säkerställer ej stående vatten.
Men ser att du skriver 5 skift. Det är väl betydligt mer än 35 cm, eller?
 
Varje skift är 15 cm.

Underifrån
0. Markväv/Fiberduk
1. 17 cm Bergkross 0-35/40 (ev lite mer)
2. 3-4 cm stenmjöl
3.40x40x5 betongplatta
4. "PL-400" lim"
5. 1:a skift (stort sett under mark)
6 ."PL-400" lim"
7: 2: skift
8 ."PL-400" lim"
9: 2: skift
10.osv - toalt 5 skift med stenar

Diagram visar konstruktionen av en stödmur med lager av markväv, bergkross, stenmjöl, betongplatta och flera skift stenar limmade med PU-lim.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ok. Dubbelsidig mur alltså. Då ska det inte vara några problem med 60 cm synlig mur.. jag hade personligen kanske gjutit en sula på 8/16 makadam med något mer än 40 cm’s bredd. Ett alternativ till pl-lim är att använda tunnfogsbruk.( om du gjuter arm. platta, annars blir det för mycket rörelse). Kanske ändå är smarta som du tänker om jag förstår rätt. Du tänkte alltså lägga 40*40 plattor som underlag. Om du lägger muren nära trottoaren lär du ju hitta bra bärande material också.
 
Håller på med stenmuren. Grävt ut och fått lassat i bärlager och justerar detta för att sedan padda detta i början av nästa vecka.

Fråga(or):
- Stenmjölet skall väl inte paddas?
- Skall man vattna för att det skall sjunka ihop något?
 
Man brukar padda stenmjölet. Speciellt viktigt om detta lager är olika tjockt. Men det är lite smaksak. Är 0/32 bra och jämnt justerat kan du lika gärna dra av ytan jämnt och sedan använda gummiklubba och knacka ner plattorna lite lätt i samband med sättning. Då Har du lite justermån också. Så hade nog jag gjort.
Nej tycker inte du behöver inte vattna ett 30 mm’s lager.
Däremot viktigt att 0/32 inte är för torrt när du packar.
 
Tack för tipsen @pette

Blocken skall ju limmas - vad skall man mest lämpligast använda.
Jag rev t.ex. en bit ~14 år gammal mur med vanliga rekangulära stenar som jag vill minnas limmade med PL400. Det behövdes 1 m slägga med rallarsving för att riva den - ibland gick stenblocken av och inte fogen.
Skall man köra med PL400, PL600 eller PL800 ...eller annat?
 
Finns väldigt mycket bra produkter att limma med idag. Jag använde pl400 har jag för mig för längesedan och det funkade bra. Finns ju hos typ stenmagasinet fotskumsliknande lim som fungerar bra. Titta runt lite och jämför priser tänker jag...
 
Tjena,

Bilder nedan...
Murbygget fortskrider. Har en del mur kvar att sätta. Funderar på om jag skall lägga en del makadam närmast muren. På djupaste stället ligger 2 stenar under mark på lägsta sidan men på trädgårdssidan kommer det ligga en del mer jordmassor. Har börjat kratta ner lite av massorna lägst ifrån muren och även haft en del sand och stenar. Alla större stenar har jag lagt vid muren.

Jag har en del 0-40 bärlager kvar men antar att det inte är helt optimalt även om bättre än lera/jord och det räcker nog ändå inte.

Bör jag beställa makadam att lägga närmast muren på insidan?

/ Jocke

En pågående murkonstruktion med oplacerade stenblock och grus längs en trädgårdsväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis byggd mur och jordmassor vid ett hus, material och utgrävningsarbete syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående murbygge med staplade gråa stenblock och en hög med jordmassor intill en bostadsdrivväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
maximm och 3 till
  • Laddar…
Ser bra ut tycker jag. Hade eventuellt kunnat lägga en dränslang som kan ”bredda” längst ner men det verkar vara lite sent för det.

0/30 är ju rätt bra dränerande ändå. Jag hade nog gjort som du och krattat ner kapspill/storsten mm närmst muren. Om du nu säger att du ändå inte tror det räcker är det väl lika bra att köpa lite makadam.? Det är inte kul om du får vattentätare massor som fryser på på insidan... Tror absolut att du kan procenta ut den 0/32 som du har så du blir av med det. ..
 
Dags att göra en slutuppdatering :)
Lade det 0-32 jag hade kvar samt spillstenar och lite andra större stenblock jag hade från rivningen innan.
Sen fyllde jag på med 1 ton 8-16 makadam - allt med fiberduk för att separera från jorden. Hoppas det skall räcka.
Har fyllt tillbaka de massor jag hade. Skall i höst fräsa upp större delen av gräsmattan, släta/slänta ut och fylla på med mer jord.
Nu sitter dock toppstenarna avvägda så bra som möjligt.
Det finns missar jag har gjort och de är såklart irriterande men troligtvis glömmer jag snart av dom och förhoppningsvis att ingen annan ser dom :D

Några bilder:

Renoverat stödmur i trädgården med makadam, fiberduk och stenblock, nära hus med växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggd stenmur som avgränsar en trädgård och gräsmatta från en asfalterad väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nylagd stödmur av stenblock framför ett hus längs en asfalterad gata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyrenoverad stödmur i sten framför gult tegelhus med asfalterad väg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skall nu försöka flirta med kommunen så de kan fixa asfalten för det var dåligt sedan innan och gatstenen där dom nyligen skar upp/asfalterade precis intill så den ramlade ju ner när jag grävde ur.

Tack för supporten här!
 
  • Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
snyggt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.