Hej!
Håller som bäst på att planerar för en utbyggnad av vårt 1 1/2 plans hus (neder +övervåning med "brutet tak"). Utbyggnaden gäller blir i två plan och innebär att man förhoppningsvis kan använda vinden och inreda den.
Nu till min fråga: Är det någon som vet vad som krävs för utrymningsvägar på vinden? Krävs det brandstege? Eller är det bara något som jag fått för mig?
/Hubbe
 
Är det över 5 m så behöver du en utrymningsväg annars få man glatt hoppa genom fönstret som måste ha ett minimått på min 600 brett och en sammanlagt minsta mått höjd+bredd på 1500 om jag inte missminner mig det kan vara mindre eventuellt
 
mr Z skrev:
Är det över 5 m så behöver du en utrymningsväg annars få man glatt hoppa genom fönstret som måste ha ett minimått på min 600 brett och en sammanlagt minsta mått höjd+bredd på 1500 om jag inte missminner mig det kan vara mindre eventuellt
Japp!
Höjden brukar aldrig vara något problem för 1,5-planshus. Man räknar kallt med att det går att hoppa.

Utrymningsfönstret bör vara ett som sitter i gavelvägg eller kupa eftersom steget upp och ut vid ett snadtaksfönster brukar bli för högt.
Som regel brukar man undvika att ha fast mittpost på ovanvånginen om man inte har välrigt stora fönsterluft.

Regeln säger att man skall ha 2 av varandra oberoende utrymningsvägar från vindsvånginen. En via trappan och en via ett fönster som inte befinner sig i samma utrymme som trappan.
Har man 2 sovrum på ovanvånginen med trapprummet mellan dessa så är det bra att ha utrymning från båda sovrummen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.