Hej
Putsen har börjat lossna (se bild, det har blivit värre) så nu tar jag tacksamt emot kloka råd för att laga.

Jag antager att det inte är så lätt att göra själv utan man bör kontakta någon som kan?
Något speciellt att tänka på vid ett sådant här jobb?

Det är väl svårt att sia om vad ett sådant jobb kan kosta, men mellan tumme och pekfinger, hur lång tid tar det att fixa en meter vägg? Gissar det kostar runt 600kr/timme eller så?
Kan man hjälpa till med något för att spara lite? Tex riva och slänga skräp?

Nu blir man ju också rädd att när de börjar så kan det visa sig att det blir fel färg, eller att de måste riva bort mycket mer för att få rätt på det. Något mer att vara rädd för?

Är puts en bra lösning? Kan man göra något annat? Tex riva bort och sätta panel. Det kan ju iofs se lite tokigt ut ifall man inte gör hela väggen :). Jag tänker lite att om det kostar 20 000kr och det kanske håller i tre år ifall det sparkas bolla på väggen. Blir ju tråkigt att göra om igen. Vad kostar träfasader?

Hur ska man tänka?
 
  • Vägg med vit puts som börjat lossna, sprickbildning och en bit som fallit bort avslöjar underliggande material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S sawdustmaker skrev:
Hej
Putsen har börjat lossna (se bild, det har blivit värre) så nu tar jag tacksamt emot kloka råd för att laga.

Jag antager att det inte är så lätt att göra själv utan man bör kontakta någon som kan?
Något speciellt att tänka på vid ett sådant här jobb?

Det är väl svårt att sia om vad ett sådant jobb kan kosta, men mellan tumme och pekfinger, hur lång tid tar det att fixa en meter vägg? Gissar det kostar runt 600kr/timme eller så?
Kan man hjälpa till med något för att spara lite? Tex riva och slänga skräp?

Nu blir man ju också rädd att när de börjar så kan det visa sig att det blir fel färg, eller att de måste riva bort mycket mer för att få rätt på det. Något mer att vara rädd för?

Är puts en bra lösning? Kan man göra något annat? Tex riva bort och sätta panel. Det kan ju iofs se lite tokigt ut ifall man inte gör hela väggen :). Jag tänker lite att om det kostar 20 000kr och det kanske håller i tre år ifall det sparkas bolla på väggen. Blir ju tråkigt att göra om igen. Vad kostar träfasader?

Hur ska man tänka?
Är det putsen som lossnat eller färgen? Svårt att säga utifrån bilden men ser ut som en plastfärg som släppt.

Är det murad vägg bakom? Sitter putsen kvar när du knackar? Låter den ihålig?
 
Här är en ny bild

Det ser ut att vara tegelsten bakom denna vägg (tittar från andra sidan väggen)
Det finns andra väggar där det är mindre små sprickor där jag är osäker på vad som är bakom.
När jag knackar där det har trillat bort mest så låter det ihåligt även när jag knackar långt från där det är trasigt. På andra väggar där det bara är små sprickor så låter det bara ihåligt precis där det har sprickor.
 
Bilden
 
  • Hål i vit ytterputs som avslöjar underliggande grå betong och armeringsnät.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett hål i en vit putsad vägg som avslöjar underliggande armeringsnät och betong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S sawdustmaker skrev:
Bilden

När är huset byggt? Säker på att det är tegel?

Det du ser under putsen som släppt är ett armeringsnät. Om du knackar där, hur låter det då?

Är sprickorna och hålen inte väldigt omfattande bör du kunna putsa det själv om du övar lite och kollar många videos. Då kan du spara pengarna och köpa färg och måla om hela kåken istället om din budget var 20k.

Är putsarbetet omfattande bör du ta in någon. Då kan du själv förbereda genom att knacka ner all gammal puts och näta, så slipper murarna lägga energi på det och kosta pengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.