Hej

Det är så att jag köpt ett hus till bra pris så räknar med att eventuellt riva huset i värsta fallxD

Det är så att jag börjat riva bort mattor och lite garderober och har hittat lite vitt mjölliknande material. Har även borrat några hål i golvet efter ytterväggen för att kolla till hur spånet ser ut.
Allt trä och spån ser nästan nytt ut, men hittar som sagt lite vitt pulver under mattorna. I trossbotten och bakom en gammal garderob har jag hittat något som liknar fogskum, dock så rasar det isär och blir mjöl då fort man petar på det.

Någon som har en aning om vad det kan vara?
Letat runt på massa forum, men hittar inget som verkar passa in...

Bifogat bilder.
 
  • Vitt mjölliknande material på träyta som kan vara en form av skadegörare eller byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy genom ett borrat hål i golvet som visar spånskivor med områden med vitt pulvermaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Salt/mineralutfällningar? Trät ser ut att ha varit utsatt för fukt
 
Det är lite det jag varit inne på.
Huset har varit varit utsatt för fuktskador förr.
Det är relativt nytt tak, panel, foder som bytts de senaste 10 åren.
På vissa ställen inne ser man att det regnat in, men de är flera år gamla.

Har inte sett några tecken på trådar som kännetecknar hussvamp eller några köttkroppar. Inget "brunt damm" eller sporer heller.
 
Jag tänkte direkt att det är tilläggsisolerat med skum, en metod som inte var så hållbar.

Protte
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Nä true. Men det här är så jäkla poröst..
Ska testa och lägga lite i vatten och se om det löser upp. Då lär det ju vara någon form av mineraler
 
Staffans2000
Slicka på det. Smakar det salt, är det salt.
 
Jo har gjort det. Vågar dock inte svara om det smakar salt..
 
Jag börjar fundera allvarligt om det inte är gamla ägg från spindlar/insekter...

Pratat med Anticimex och ingen kan förstå vad det skulle kunna vara. Väntar bara att deras byggteckniker ska ringa upp.
 
I mina ögon ser det ut exakt som det där isoleringsskummet som var populärt att spruta in i borrade hål överallt i väggar och golv och tak en gång på 60-talet.
Skummet är plastbaserat och bryts ned med tiden till små klumpar som blir vitt pulver när man rör vid dem.
 
Hmm, ska kika ifall jag hittar några plugghål i golvet
 
Hej! Fortsätter på denna tråd... lyfte upp vårat gamla golv och upptäckte (förmodligen) samma sorts "pulver". Det ser ut att vara någon form av sprutisolering. Huset är från 39.
Fick du någon förklaring till vad det var? Samt innehållet? Kan det vara asbest inblandat?
 
  • Upplyft gammalt trägolv med synligt vittpulver och spilld isolering, möjlig fråga om asbest.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt golv med misstänkt sprutisolering och rör, hus från 1939, möjlig asbestoro.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis upplyft trägolv med exponerad isolering och avfall i ett äldre hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är varken bakterier eller asbest, bara en sorts fogskum.
 
Med all säkerhet karbamidskum. En alltigenom misslyckad isoleringsvariant som marknadsfördes hårt för ca 50 år sedan. Finns mycket info om man Googlar.
 
Tack så hemskt mycket för bra svar:D
 
Det dammar vedervärdigt när man river det och samlar fukt när det ligger kvar. Isolerar dåligt. Som sagt. Totalt misslyckat material
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.