Hej!

Jag har satt takgips 600*1200 med fasad kant i två innertak. Nu är det släta tak i dom andra rummen därför vill jag ha det samma i dessa rum. Jag har hört att om man spacklar kommer det spricka efter ett tag. Då har jag kommit på att man kanske kan sätta renoveringstapet för att täcka skruvhål och skarvar.
Min fråga är om man behöver spackla innan man sätter denna eller täcker den ändå? Någon som har erfarenhet av detta?

Tack,
/Y19
 
Är inte riktigt säker på tak men även om du ämnar sätta renoveringstapet så
bör du sätta glasfiber eller pappremsor i skarvarna och spackla för att unvika just
sprickor
 
Vad jag vet så är renoveringstapeten någon form av glasfiber, borde inte den då vara så pass stark att det inte spricker? Mitt problem är att jag inte kan sätta remsor p.g.a. att jag har gipsskivor som bara är fasade i kanten (inte "urgröpta").
 
En tanke som slog mig, om den är bra eller dålig vet jag ej. Men varför inte dra en latexfog i fasningen.
 
Tack för tipset, har faktiskt funderat på detta också. Grundtanken med tapeten är att jag ska spara tid och slippa spackla, så latexfog borde ju gå fortare!?
 
Latex kommer bli jättesvårt att få slätt. Kan det inte fungera med microlit, efter vanlig spackling?

6mm Renoveringsgips? Slå ned och göra om?

 
Göra om? Nej tack! Jag har inflyttning om två veckor :-?
Jag spacklar skarvarna och sen sätter jag renoveringstapet, jag tror den är så pass stark att den inte spricker. Vi får väl se om ett par år.
 
T
Renoveringstapeten spricker INTE, har en sådan själv (Easy Cover). Glöm bara inte att spackla skarvarna mellan gipsskivorna innan du sätter dit renoveringstapeten, annars blir det bubbligt precis i skarven, jag vet av egen erfarenhet :(

Wallgårds säljer Easy Cover för 268 kr rullen. Glöm inte att använda våtrumslim för bästa vidhäftning!
 
Tack! Har spacklat/slipat skarvarna två ggr och nu har jag också satt upp den och resultatet blev bra. Tänker dock fixa skarvarna med lite latex-spackel.


tank77 skrev:
Renoveringstapeten spricker INTE, har en sådan själv (Easy Cover). Glöm bara inte att spackla skarvarna mellan gipsskivorna innan du sätter dit renoveringstapeten, annars blir det bubbligt precis i skarven, jag vet av egen erfarenhet :(

Wallgårds säljer Easy Cover för 268 kr rullen. Glöm inte att använda våtrumslim för bästa vidhäftning!
 
Målar ni sedan på Easy Cover eller har den som den är? Lägger ni den kant-i-kant? Vad gör ni med fogarna?

Jag har gipsplattor i taket på kök och vardagsrum som idag är ett enda rum (slog ut väggen). Nu vill jag ha slätt tak på ca ~50m2 tak. Har lång tid kommer detta att ta ungefär?
 
Yzerman 19 skrev:
Vad jag vet så är renoveringstapeten någon form av glasfiber, borde inte den då vara så pass stark att det inte spricker? Mitt problem är att jag inte kan sätta remsor p.g.a. att jag har gipsskivor som bara är fasade i kanten (inte "urgröpta").

Du sätter pappersremsa även på dessa kanter!

Se tråden http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=55164/58#58
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.