jonastroms
Vår samfällighetsförening eller några av oss vill såga ner några träd vid vattnet men det är väl vattenskydd upp till ett par hundra meter. Marken äger vi tillsammans men det är strandskyddet vi inte kan tolka riktigt. Om man inte skulle få fälla en tall eller något alls, vad kan hända om man sågar ner träden. Dryga böter eller nåt annat?

Vi har en friggebod där med där vi tänkte bygga en bastu men även där måste man hålla sig inom samma storlek som det gamla skjulet.

Ingen skulle förstöra naturen utan det skulle bara bli finare och enklare utan att få massa sly från träden på badplatsen.
 
Träden i sig har inte skydd. Bastun däremot kan vara mer tveksam då den kan ge ett mer privat intryck. Personligen tycker jag att det är lite trångsynta regler. Tillåt mer, men kräv att det är tydligt att allemansrätten fortfarande gäller.
 
  • Gilla
jonastroms
  • Laddar…
jonastroms
D Daniel 109 skrev:
Träden i sig har inte skydd. Bastun däremot kan vara mer tveksam då den kan ge ett mer privat intryck. Personligen tycker jag att det är lite trångsynta regler. Tillåt mer, men kräv att det är tydligt att allemansrätten fortfarande gäller.
Så jag kan fälla träden som skymmer utsikten trots att det ligger precis vid vattnet? Det är ganska fullvuxna björkar. Basten ordnar vi på nåt sätt det är lite laglöst på landet eller mindre nogräknat
. :)
 
Det är inte självklart att du får fälla träd inom strandskyddat område. Men jag tror int det är några problem att få tillstånd till det. Framförallt om det handlar om ett samfällt område.

Att bygga en bastu däremot lär du behöva söka strandskyddsdispens för, även om där redan finns en stuga.
 
Varför skulle träden inte få fällas för att det finns vatten där?
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
S
  • Gilla
jonastroms och 1 till
  • Laddar…
Att spränga träd är väl förbjudet även utanför strandskyddsområde?
:thinking:
 
  • Gilla
Aser och 9 till
  • Laddar…
jonastroms
Det är för i första hand för utsikten.
 
jonastroms
useless useless skrev:
Att spränga träd är väl förbjudet även utanför strandskyddsområde?
:thinking:
kan använda fogsvansen
 
jonastroms
S sinuslinus skrev:
[länk]

"Det finns fler åtgärder som inte är tillåtna, till exempel att anlägga bryggor, sätta upp staket, schakta, spränga eller fälla träd."
Nej jag är dåligt påläst kanske men det är standskyddet som en som jag rådfrågade nämnde
 
Lättast är att ringa kommun och fråga
 
  • Gilla
jonastroms
  • Laddar…
jonastroms
Jag ska göra det så det inte blir några problem. Tack för svar.
 
jonastroms
jonastroms jonastroms skrev:
Nej jag är dåligt påläst kanske men det är standskyddet som en som jag rådfrågade nämnde
Stubintråd skulle man haft :)
skämt å sido jag kör med motor sågen och det är fyra buskar med sly som jag tar samtidigt. Det går jag med röjsågen det blir nog bäst.
 
jonastroms
Nej då, ingen studintråd men fogsvansen är ett mycket underskattat verktyg vill jag påpeka.
 

Bästa svaret

harry73
Vänt till höststormen och passa på att fälla träden då :)
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.