Hela fasaden ska putsas och jag vill passa på att fälla in lite el. En fasad med kablar och två dosor över ett fönster, före renovering och infällning av el.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så ser det ut innan, hemmapul av en tidigare ägare. Man ser ett uttag med egen matning från en kabel som jag inte kunnat lokalisera härkomsten. Dessutom en kvadratisk dosa med matning från FK-ledare som kommer ut från väggen under dosan. Från dosan styrs en elmarkis (kabeln uppåt) och styrd från en dubbelfjädrande brytare vid insidan dörren. Denna matning kommer från en ljusknapp på insidan.
Väggen ska putsas och jag vill att all el försvinner i väggen.
Fasad med spår efter elinstallationer och synliga sladdar, uttag och en kvadratisk dosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spårat var det nu med en vinkelslip med diamantskiva. Funkar bra men dammar så in i trästocken. Som tur var det utomhus och allt detta marsianskt damm från rött tegel går att spola bort lätt med slangen.
Kopplingen blir lite annorlunda. Matningen från ljusknappen kommer att styra en utomhuslampa. Uttaget försvinner i sin nuvarande form och ersätts av ett infällt uttag i den vänstra dosan. Från uttaget fimpar jag en matning till markisen via den högra dosan.
Det mesta lägger jag i VP-slangar så ni kan vara lugna. Jag vet att ni avskyr inmurade kablar. I vissa delar kommer jag dock att använde befintliga fyrledade anslutningskablar efter en noggrann riskanalys. Jag tror att jag har minskat hemmapulfaktorn med mer än 50%.
 
  • Fasadvy med en synlig spårning för elektrisk kabel och en yttre dosa ovanför dörrens övre kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Needas
  • Laddar…
Nu måste jag bara hitta extrastos för RUTABs spårdosa. Numret är E1426137 men det måste ju finnas en affär också.
 
tommib
Finns på elbutik.se. Om du bara behöver någon enstaka kan jag slänga några i ett kuvert om du pm:ar mig.

E-numret du har skrivit är till dosan. Stutsarna har 1426123, 131 resp 124 (16,20,2x16).
 
Redigerat:
Nu är eldragningen klar.

Slangarna är fixerade i spåren med klickar av bruk.

De tvärgående slangarna är inte avgreningar a la Blekinge utan klämfixeringar med små slangstumpar. Den sneda slangen fixerade jag med gips, för att det blir fast efter bara en kvart.
Färdig eldragning på en vägg med fastsatta slangar i spår och klämfästen, samt en sned slange fastsatt med gips.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriska sladdar i plastslang fixerade i väggspår med bruk och en sned slang fastsatt med gips.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.