Jag tycker 45 graders dörrar blir förskräckligt rent estetiskt. Sen blir det svårare att få en naturlig placering av garderoberna. Snyggt med inbyggda garderober om dom går hela vägen upp till tak.

Men garderob mot garderob och skrivbord mot skrivbord ger en rak vägg?
 
Martin_B
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag tycker 45 graders dörrar blir förskräckligt rent estetiskt.
Ja, jag håller med. Det ser förjävligt ut:

DOOR%20FALLING%20OFF.jpg

:crysmile::rofl:
 
  • Gilla
SandraPeter och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker att överplan är "slösaktigt" ritad. Mycket yta till ingen nytta. Skissade lite snabbt på ett alternativ som ger mer yta för pengarna, större sovrum och mer förvaring. Alternativt en till KLK till höger där det nu är fyra garderober rygg mot rygg.
Överplan av ett hus med tre sovrum, garderober, badrum och klädkammare, markerat med mått och layoutändringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SandraPeter och 2 till
  • Laddar…
Finns en fördel med den krokiga väggen med garderober i: den ljuddämpar väldigt bra mellan de två sovrummen!
Ett bra alternativ till det för att få rak vägg är att ha två väggar ca 70-100 cm ifrån varandra, så att man gör två mindre KLK, en i vardera rum istället, så har min bror gjort. Ger en rak vägg med en dörr, bra förvaring och ljuddämpning.
 
  • Gilla
elfs
  • Laddar…
A
N nochl skrev:
Jag skulle ha satt en vägg mellan vrum och matplats. Gärna med dubbeldörr mellan. Samt öppnat mellan kök o matplats. Gärna köksö.

Hade helst bytt riktning på trappan så att man inte behöver gå framför dörren för att byta våning. Då hade man antingen kunnat sätta dörren till tvättstugan under trappen och därmed fått bättre möjlighet att flytta wc dörren. Alternativt byggt klädförvaring under trapp.

Men överlag mycket rymlig o trevlig planlösning och hus. Påminner ganska mycket om vår entreplan som finns diskutetad bland mina tidigare inlägg.
Tackar så mycket. Finns er planritning upplagd så man kan titta? Har pratat med anebyhus om trappen, vill ha U-trappa för att få in öppning i hallen mem var inte möjligt.

Ska be dom titta på alternativ en omfång till.
 
A
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nej, nedtill på bilden är en diskbänk, 220 cm lång med vask, ho och diskmaskin under.
Spishällen är till höger: 60 cm skafferi (med micro i), 60 cm lådor, häll och ugn samt 2x60 cm lådor innan diskbänken tar vid.
Vill du ha foton? Eller kom och kika, om du bor i närheten!
Gärna foton om du har. Tackar så mycket.
 
A
ginnfilt ginnfilt skrev:
Såg inte om du bemötte detta men jag kan bara instämma och då talar jag av egen erfarenhet efter att ha bott i 5 år i en liknande lösning. Öppet mellan våningsplanen är snyggt och fräckt (vi valde själva en sådan lösning) men i praktiken ganska värdelöst. Det slösar på yta och ljudet färdas fritt mellan planen. Jag hade inte valt en sådan lösning om jag fått göra om idag.

Många anmärker på trappa i hallen. Vi har så, dessutom direkt innanför ytterdörren, och jag har aldrig upplevt det som ett problem. Jag tycker därför att den kritiken är överdriven. Förvisso går vi in/ut mycket via groventré i stället för huvudentré men jag har svårt att se det enorma problemet med trappa i hall, som ändå är en väldigt vanlig lösning.

Vår planlösning finns här om du vill kika:
[länk]

Generella råd: bygg inte bara för nuet utan tänk på åren framåt; hur kan huset anpassas och förändras efter er familjesituation om 5-10-15-20 år?
Tackar för tipsen, bra input.
Vi diskuterar öppet upp fram och tillbaka, är inte helt överens här. Har skjutdörr till köket och pardörrar till v-rum för att skärma av ljud så gott det går, men det kanske inte hjälper.

Riktigt häftigt hus och bra planlösning ni har. Fristående arkitekt eller egenritat till stor del?
 
A
ginnfilt ginnfilt skrev:
Glömde skriva att den "extra hall"/korridor som är ritad innanför trappan, där pardörrarna öppnar upp, känns som ett onödigt slöseri med yta (den används inte till något?). Det borde gå att lösa på ett effektivare sett.
Håller med dig, svårt tycker jag att hitta bra lösning på denna. Tycker inte det finns så mycket alternativ här. Eller har du någon idé?
 
A
E elfs skrev:
Vi sneddade hörnen på våra sovrum och placerade dörrarna där. det blir mer plats i rummen och mindre döyta utanför. sedan skulle jag ha en rak vägg med garderober istället för att ha dem infällda. Någon gång kanske man inte behöver garderober där och då blir rummet mer lätt möblerat. Annars så gillar jag att ni har stora ytor :) och tänkt på förvaring. Det blir Jättebra!
Tackar så mycket. Har inte tänkt på rak vägg i sovrummen på övre plan. En bra idé att titta på alternativ där.
 
A
ginnfilt ginnfilt skrev:
Jag tycker att överplan är "slösaktigt" ritad. Mycket yta till ingen nytta. Skissade lite snabbt på ett alternativ som ger mer yta för pengarna, större sovrum och mer förvaring. Alternativt en till KLK till höger där det nu är fyra garderober rygg mot rygg.
[bild]
Riktigt snyggt, tackar. Hmm, blir svårt detta. Så du hade tagit bort ”öppet ner” och satt vägg där i stället? Om vi gör så försvinner takfönstren och ljus till hall och övre plan. Frågan om det blir för mörkt?

Bra idéer för master och raka väggar. Ska kolla på detta.

Tack för hjälpen.
 
Vill man ha kvar ljus går det ju att ha en glasvägg
 
T
Har ni barn, hur många, ålder?
 
Ganbatte skrev:
Tackar för tipsen, bra input.
Vi diskuterar öppet upp fram och tillbaka, är inte helt överens här. Har skjutdörr till köket och pardörrar till v-rum för att skärma av ljud så gott det går, men det kanske inte hjälper.

Riktigt häftigt hus och bra planlösning ni har. Fristående arkitekt eller egenritat till stor del?
Tack! Vår planlösning är i grunden egna (snodda) idéer som sedan Trivselhus hjälpte oss ta i mål. Hur planlösningen växte fram finns beskrivet via länken. Så här i efterhand är vi väldigt nöjda; det blir alltid en fråga om en kompromiss i slutändan. Men skulle vi göra om idag hade det blivit enplan och mer tankar på framtiden i stället för att bygga för en för stunden given familjesituation.
 
Ganbatte skrev:
Riktigt snyggt, tackar. Hmm, blir svårt detta. Så du hade tagit bort ”öppet ner” och satt vägg där i stället? Om vi gör så försvinner takfönstren och ljus till hall och övre plan. Frågan om det blir för mörkt?

Bra idéer för master och raka väggar. Ska kolla på detta.

Tack för hjälpen.
Ja, jag tog bort "öppet ner" där, av bara farten. Jag insåg att det inte blev en färdig lösning, det var mest för att bjuda på lite input som ni kan fundera vidare på. En annan tanke som slog mig är att det inte känns optimalt att ha allrum i mitten. Nu vet jag inte hur er familj och vardag ser ut men jag tänker mig att den som ser på TV eller liknande där stör alla sovrum som ligger runt omkring. Det lär också bli en del trafik genom allrummet som stör den som sitter där.
 
  • Gilla
Saramaa
  • Laddar…
Ganbatte skrev:
Håller med dig, svårt tycker jag att hitta bra lösning på denna. Tycker inte det finns så mycket alternativ här. Eller har du någon idé?
Nej här är det väldigt svårt att få till något bättre utan att helt tänka om. Lite tankar:

Dörrkrock vid Sovrum 1 (S1) och WC. Ska S1 användas som ett permanent sovrum, eller är det kanske mer gästrum eller något annat (kontor, bibliotek?)? Om något av det senare; kanske pardörrar in mot vardagsrum i stället för mot WC. Även om det ska vara sovrum nu så skulle en sådan lösning ge fler möjligheter att nyttja rummet till annat i framtiden. Då kommer ni också ifrån dörrkrocken och får en hel vägg i S1.

Var hamnar garaget? Kommer ni gå in mycket genom groventré/tvätt? Fundera på hur flödet blir; hur kommer ni röra er genom huset (alla dagar, året om), kommer det att fungera bra?

Tips: lägg klinker i hela hallen (där det är öppet upp).

Dörren under trappan skulle kunna flyttas tull trappans höra sida, då slipper man "blockera" korridoren när man öppnar den dörren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.