Juliecorn Juliecorn skrev:
Fint, hur tåligt är det? Har ni gamla tiljor? Vi har äldre trägolv på övervåningen och ska lägga nytt på bottenvåningen och vill så klart at det ska lira. Vi har nåtade golv på övervåningen idag och jag vill helst inte ha den looken, vet du om man kan få bort det på ett bra sätt? Var era nåtade?
Tack! Jag skulle säga att de är tåligt för att vara den typen av golv. Det sista neutrala oljelagret som gör det. Polerades in med maskin. I köket har vi däremot valt en hårdvaxolja.

Vi har lite blandade golv, de flesta är gamla originalplank och vissa är utbytta.

Våra var inte nåtade, hört att det ska vara dåligt med tanke på fukt och liknande.

Vet ej hur man bäst får bort nåtmassa, men kniv, mejsel.. tror det finns något som kallas fogkrats också.
 
P
Så här blev vårt sovrumsgolv efter slipning och behandling med vitpigmenterad hårdvaxolja.
Nyslipat trägolv med golvslipmaskin och dammsugare i tomrum med halvmålade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat sovrum med nyslipat och vitpigmenterat trägolv, vita dörrar och gråa väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Fjällpinglan och 1 till
  • Laddar…
Juliecorn Juliecorn skrev:
Har du bilder på golvet?
Här är enda bilden jag hade i mobilen och den var ju inte så snygg, framgår heller inte riktigt nyansen på dem och här var de inte såpade på länge tyvärr (bor inte kvar där så kan inte ta nån ny bild heller). Men i verkligheten ser de mycket ljusare ut och har en ton som blir underbar i om man har bra ljusinsläpp!

Sen som nån sa tidigare så är det ju så med såpade golv att ju oftare du såpar dem desto tåligare blir de!

Vardagsrum med grå soffa, trägolv och vit belysning, golvet inte såpat på länge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Oldboy och 3 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag kan bidra med hur våra furugolv ser ut. De är lutade och vitoljade idag. Vi lutade och vitoljade dem själva 2001. För ett par år sedan tyckte vi att den behövdes göras om. Vi provade att måla golvet grått. Trivdes inte alls med det. Slipade bort färgen och vaxade istället, utan att luta golvet. Kvistar framträdde väldigt mycket och det såg för hemskt ut tyckte vi, för det var väldigt gult och passade inte med inredningen. Då bestämde vi oss gör att göra om det igen med lut och vitolja igen eftersom vi vet att vi trivs med det. Golvet är väldigt mjukt och skönt att gå på med den behandlingen.

Vitoljade golv blir patinerade med tiden och det tycker jag är charmen med det hela.

[bild]
Oj vilken golvresa, men fint blev det! Tack det lutar (he he) mot att vi lutar och därefter vitoljar det.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Juliecorn Juliecorn skrev:
Några menar att man ska slipa sen betsa ljust för att sedan använda hårdvaxolja med vitt
Andra menar att man ska vitluta och därefter vitolja
Andra menar luta och därefter hårdvaxolja med vitt
[bild] [bild] [bild] [bild]
Jag var osäker så jag kollade med Osmo, vars produkter jag verkligen gillar, innan vi slipade av våra golv. De svarade att de inte hade någon erfarenhet av att luta innan man la på deras produkter så det var inget de kunde rekomendera. Så vi körde på med pigmenterad olja, snövit, och sen klar hårdvaxolja på plankgolven från år 1899. Såhär i efterhand så kan jag känna att jag kanske borde ha testat lutet ändå, inte för att jag är direkt missnöjd nu men jag klan tänka att det blir bättre resultat över tid. Alternativt att jag skulle ha gjort två strykningar med den pigmenterade oljan, även om det antagligen hade blivit vitare än jag urspungligen hade tänkt.

Ena bilden visar skillnaden på obehandlat och oljat golv mitt i oljningsprocessen. Den andra visar slutresultatet i ena hallen precis när vaxet hade torkat.
 
  • Renoverat plankgolv från 1899 delvis behandlat med pigmenterad snövit olja under pågående arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plankgolv från 1899 under behandling, hälften obehandlat och hälften med pigmenterad olja.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Juliecorn och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle rekommendera såpskurning med en bra och fet golvsåpa, gärna linoljesåpa. Fördelarna med såpskurade golv att de bara blir vackrare med åren. De blir allt ljusare och lenare för varje såpskurning och småskador som alltid uppstår med att ett golv används ger en fin patina och golven kommer alltid att vara frächa. Det finns såpskurade golv i t.ex. gamla slott som såpskurats i många hundra år som enda golvbehandling och de är fortfarande vackra. Sedan tycker jag personligen att det luktar så gott när man såpskurat ett golv. En annan fördel är att om man tröttnar på att skura några gånger per år så behöver man inte slipa om golvet om man istället vill ha en annan golvbehandling.
Nackdelen är att det tar 5-10 skurningar innan golvet är grundbehandlat och att man måste skura det ett par gånger per år.
 
  • Gilla
Björkebo Frösön och 3 till
  • Laddar…
Behandlingen kan tyvärr inte göra golven tåligare för tappade föremål. Dock för hur lätt det är att sköta det. Vi har vaxolja på våra golv, vitpigement, grymt nöjda med utseendet, och även löjligt lätt hålla rent. Men jack blir det, men det är mer för att det är moderna golv, inte kärnvirke på samma sett som förr..


Ljust rum med vitpigmenterade vaxoljade trägolv och solljus som skapar skuggor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vitpigmenterat vaxoljat trägolv i en lång korridor med vita väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fadai och 3 till
  • Laddar…
Lut följt av hårdvaxolja funkar utmärkt, kör det på många möbler jag bygger i ljusa träslag. Enda nackdelen är att det suger betydligt mer olja än en olutad yta, kan bli rätt dyrt på större ytor med tanke på att hårdvaxoljan har dyrare literpris än 12 årig finwhisky.:confused:
 
  • Gilla
Juliecorn
  • Laddar…
S
Ni skriver om furugolv men hälften av bilderna är på grangolv. :thinking:
 
  • Gilla
  • Haha
Anonymiserad 358496 och 3 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Ni skriver om furugolv men hälften av bilderna är på grangolv. :thinking:
Jag hade nog t.o.m sagt att alla 4 golven i TS bilder är spontade undergolv av gran. Just gran var det vanligaste undergolvet, dåtidens spånskivegolv. De skulle helst döljas av matta var nog tänkt när de las in i huset. Iom att det inte var tänkt att synas så är också kvaliteten oftast inte så bra, sprickor sneda etc.
Sannolikt är ert golv nåtat pga av breda springor, tar du bort nåten så blir det väldigt breda springor skulle jag tro som samlar smuts. De flesta nåtar inte nya golv om inte golven är gjorda just för de, ex vissa hårdträgolv.
Vad jag vet så används luten just för att åldra träfibern i förtid, lutar man ett nytt golv går det att efterlikna färgen av ett gammalt av samma träslag.
Granundergolv kan vara jättefina slipade men man får inte ha alltför höga krav på trä kvaliteten då de inte var tänkta till att synas. Jag kan ju ha fått det om bakfoten men har alltid tänkt mig att furutiljor syftar på äldre golv från 1800-talet och ännu äldre där man även kilsågade dem för att få ut mer yta. De golven var väl också av betydligt tjockare virke, 30-40 mm medans granundergolven oftast var runt 25mm.
Lycka till med golven.

PS tror inte att äldre golv var kärnvirke men möjligen mer lånsamvuxet virke, apropå hållbarheten / hårdhet av ytan DS
 
  • Gilla
Paula Svensson och 1 till
  • Laddar…
hsd
Ola C Ola C skrev:
Lut följt av hårdvaxolja funkar utmärkt, kör det på många möbler jag bygger i ljusa träslag. Enda nackdelen är att det suger betydligt mer olja än en olutad yta, kan bli rätt dyrt på större ytor med tanke på att hårdvaxoljan har dyrare literpris än 12 årig finwhisky.:confused:
Priserna har skena i takt med populariteten på hårdvaxoljan
 
leby leby skrev:
Jag hade nog t.o.m sagt att alla 4 golven i TS bilder är spontade undergolv av gran. Just gran var det vanligaste undergolvet, dåtidens spånskivegolv. De skulle helst döljas av matta var nog tänkt när de las in i huset. Iom att det inte var tänkt att synas så är också kvaliteten oftast inte så bra, sprickor sneda etc.
Sannolikt är ert golv nåtat pga av breda springor, tar du bort nåten så blir det väldigt breda springor skulle jag tro som samlar smuts. De flesta nåtar inte nya golv om inte golven är gjorda just för de, ex vissa hårdträgolv.
Vad jag vet så används luten just för att åldra träfibern i förtid, lutar man ett nytt golv går det att efterlikna färgen av ett gammalt av samma träslag.
Granundergolv kan vara jättefina slipade men man får inte ha alltför höga krav på trä kvaliteten då de inte var tänkta till att synas. Jag kan ju ha fått det om bakfoten men har alltid tänkt mig att furutiljor syftar på äldre golv från 1800-talet och ännu äldre där man även kilsågade dem för att få ut mer yta. De golven var väl också av betydligt tjockare virke, 30-40 mm medans granundergolven oftast var runt 25mm.
Lycka till med golven.

PS tror inte att äldre golv var kärnvirke men möjligen mer lånsamvuxet virke, apropå hållbarheten / hårdhet av ytan DS

Nja, alla de golven behöver inte vara tänkta som undergolv eller vara utav gran. Men bild nummer tre som är något mer rödaktig i tonen är det säkert. Vet inte huruvida tall och gran-diskussionen hjälper TS dock.

Vi har ett hus från 20-talet, blandad golvkompot. I de rummen där golven var tänkta att synas är det rejäl fur (tex de på bilden jag posta), och i köket är det just ett undergolv i gran. Kvaliten känns bra men blir mer rödaktigt/rosa i vissa ljus.

TS har ju fått en massa tips nu, bara att köra igång! Lycka till!
 
  • Gilla
Juliecorn
  • Laddar…
K K-S-L skrev:
Nja, alla de golven behöver inte vara tänkta som undergolv eller vara utav gran. Men bild nummer tre som är något mer rödaktig i tonen är det säkert. Vet inte huruvida tall och gran-diskussionen hjälper TS dock.
Tänkte främst på det som TS skrev om att hon ville ha liknande golv på entreplan, därav trodde jag att det kunde vara av hjälp men det kanske inte det var..
 
leby leby skrev:
Tänkte främst på det som TS skrev om att hon ville ha liknande golv på entreplan, därav trodde jag att det kunde vara av hjälp men det kanske inte det var..

Kan det mkt väl ha varit. Lätt att sånna här trådar löper iväg till att handla om huruvida det är gran eller tall och liknande och sen blir man än mer förvirrad som trådskapare. Men var ingen mening att uppröra eller förminska din hjälpsamhet Leby.

Är ett gissel med vitoljade trägolv, är min erfarenhet. Men börjar man bara så når man ofta ett resultat som blir bra!
 
Hade jag lagt golv idag hade jag använt Ask istället, mycket hårdare. Hade 1800-tals golv i förra lägenheten med breda furuplank från långsamvuxet kärnvirke. Var stenhårt, medans mitt nylagda golv kan man sätta jack i genom att stirra på det med arg blick
 
  • Gilla
Mest_ohändig och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.