L Lasse Morin skrev:
Ja, jag undrar vad du har för underlag när du utnämner problemägaren till medlem av den söndercurlade generationen. Ålder, t ex. Föräldrars uppfostringsmetoder, osv. Och så tycker jag att Byggahus-forumet är till för att hjälpa, om man kan. Inte stjälpa. Har fått god hjälp själv här.
Äh, va? Var gör jag det?
 
Blicka framåt istället!

Det här bygget har, oavsett hur omfattande och drygt det nu må vara -just nu, ett slut. Tänk vad ni ska uppskatta lugnet när det väl infinner sig! Jag kan nästan garantera er att ni kommer tacka gudarna (eller valfria what-have-you) för att ni inte gick in i någon jobbig rättslig process mot säljaren av ert hus. Jag kan nästan också garantera er att den processen kommer vara sju resor värre än ledningsarbetet som just nu pågår.

Ha en så trevlig sommar ni bara kan, trots olägenheterna!

Avslutningsvis; Ni köpte väl inte huset för en sommars frid och fröjd? Ni kommer ju ha otaliga, härliga somrar framför er!
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det finns ingen lätt och säker framgång i att driva detta ärende rättsligt.

Det närmaste rättsfallet att kolla in bör nog vara tvisten om fastigheten som hade en motorcrossbana som granne, med kraftiga ljudstörningar som följd.
Vilket inte säljaren upplyste köparen om.
Detta gick upp ända till HD, och alla instanser var oeniga, vilket visar på hur svårt sådana här ärenden blir att avgöra rättsligt.
[länk]
Om jag inte missminner mig så hade köparen i mailkonversation med säljaren starkt påpekat att han önskade köpa ett fritidshus med lugnt läge och omgivning. Säljaren hade styrkt detta, och visat huset vid tillfällen motorkrossbanan (som låg på andra sidan sjön) inte användes. Kan minnas fel.
 
Om byggarbeten är så krävande för ts borde kommun rimligen vara tvungna att åtgärda:
- framkomlig tillfällig väg till huset
- rimlig livsmiljö. Är det så dammigt att boende får luftvägsbesvär måste de säkert ordna med evakueringsbostad.

Har TS varit i kontakt med kommunen?

Man kan alltid höra av sig till säljaren och beklaga sin situation och vara ledsen för att han undanhöll information. Kanske säljaren är beredd att kompromissa för att få det utagerat?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
harry73
TS säger att barnen fick astmabesvär i det nya huset. Och visst kan det damma så mycket att man får besvär av det. Men egentligen tror jag mer på att det finns andra träd och grässorter i närheten och barnen även lider av pollenallergi. Eller så skaffade TS kanske katt samtidigt och barnen är kattallergiker.

Jag vill på inget sätt förringa TS problem. Jag försöker bara hitta alternativa orsaker. För först när man vet orsaken, blir det möjligt att åtgärda problemet.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
TS säger att barnen fick astmabesvär i det nya huset. Och visst kan det damma så mycket att man får besvär av det. Men egentligen tror jag mer på att det finns andra träd och grässorter i närheten och barnen även lider av pollenallergi. Eller så skaffade TS kanske katt samtidigt och barnen är kattallergiker.

Jag vill på inget sätt förringa TS problem. Jag försöker bara hitta alternativa orsaker. För först när man vet orsaken, blir det möjligt att åtgärda problemet.
Visst kan det vara så, men det är väl inte alls konstigt att man som astmatiker blir sämre i en miljö med sten- och byggdamm?
 
harry73 harry73 skrev:
TS säger att barnen fick astmabesvär i det nya huset. Och visst kan det damma så mycket att man får besvär av det.
TS förtydligade vad denne menade i följande inlägg:
A ASJLS skrev:
Barnen FÅR inte astma utan de som har astma mår smärre på oren luft.
Har man haft astma som mer eller mindre har växt bort och man vistas i dammig miljö under ”längre tid” så kan astman komma fram igen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Har man haft astma som mer eller mindre har växt bort och man vistas i dammig miljö under ”längre tid” så kan astman komma fram igen.
Eller så har man en astma man kämpar med, som helt enkelt blir sämre i en sämre miljö. Alla människor har en allergitröskel, vissa högre och andra lägre. Tillräckligt mycket skit i luften och alla får symtom.
 
j.f.s
Jag som astmatiker sedan två års ålder har aldrig reagerat på vägdamm. Däremot sågdamm från trä, damm från gräs/åkermark, pollen, hö (extremt känslig), mögel, pälsdjur osv.

Därmed inte sagt att man inte kan reagera på damm men samtidigt så måste man försöka undvika de miljöer som orsakar astma. Om man är känslig för vägdamm så är det nog inte så bra att bo utefter en grusväg.
 
Fantastisk historia, den här.
I vår kommun grävs och byggs det oavbrutet, nya avlopp, vattenledningar och fjärrvärme, kabel för bredband och ibland även rent av vägunderhåll för att förbättra för kommunens innevånare.
Aldrig och jag skriver med bestämdhet aldrig har ett arbete tagit mer än några dagar på samma plats, en grop grävs, i värsta fall tre meter djup av en längd av kanske 10 till 20 meter, möjligen 5 men då är det bråttom att lägga igen den av flera orsaker och säkerheten är rigorös med staket, varningsbelysning och annat.
Ingen omkringboende står i rök och damm, ingen omkringboende lider av arbetet, möjligen får de gå några extra meter att promenera utifall deras infart tillfälligt har blockerats men det handlar om någon dag.
Från november till april ligger ett snötäcke över större delen av vårt land, det är kallt och eländigt men aldrig har det väl dammat i någon större utsträckning annat än snörök.
Jag anser att det är helt otroligt att TS har drabbats av de problem som han påstår, skulle vara intressant att veta exakt var detta ofattbart märkliga arbete har pågått i snart ett år, vilka ansvariga är och hur i hela fridens namn det arbetet är planerat men, jag lovar att äta upp min myggnätshatt om det finns ett uns av sanning i TS påståenden.
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
hsd
Astma beter sig väldigt olika, en del mår bra i torr luft och andra mår bra i fuktig luft
Det finns ingen anledning att ifrågasätta TS hälsoproblem, vill Ni skriva av er om astma så starta en ny tråd.
Det är konstigt att Kommunen ska ta så lång tid för vägjobbet utan att ordna alternativt tillträde till bostaden ,man kan tänka sig ett akutfall där inte ambulansen kommer fram
Har TS tagit kontakt med Kommunen?, och vad blev svaret
Kommunen borde ordna ersättningsbostad eller ersättning för det
Säljare och mäklaren har betett sig bedrägligt och borde kunna ställas till svars för detta
 
Kan inte ts ta lite bilder på gatan, mest nyfiken på hur det ser ut
 
  • Gilla
nissenhj och 6 till
  • Laddar…
harry73
elpaco elpaco skrev:
Visst kan det vara så, men det är väl inte alls konstigt att man som astmatiker blir sämre i en miljö med sten- och byggdamm?
De var några fler kommentar på mitt inlägg. För enkelhetens skull svarar jag bara @elpaco
Jag skriver inte att man inte kan få astmabesvär av damm från markarbeten, men eftersom TS flyttade och därmed får andra träd och växter omkring sig, eller rent av andra luftföroreningar, kan det vara så att det finns något där som orsakar barnens besvär, och att ts misstolkar det som besvär pga damm.
Jag är själv pollenallergiker och har lätt astma. Men damm från grusvägar eller åkermark (som borde vara samma typ av damm) stör nig inte så mycket. Pollen eller avgaser är mycket värre.

Jag varken föringar eller misstro ts problem, men säger att det kan finnas andra orsaker för barnens astmabesvär.

Väldigt ofta hör astma ihopp med pollenallergi
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
är gatukostnadsersättningen betald (kommunen kommer ibland 30 - 40 år efter att huset byggts och kräver in 2 - 500 000 för gatan).


Så lång tid efter kan väl inte kommunen komma? Hos oss var det 10 år, som kommunen missade och fick stå för notan själva! Men dom försökte förstås att tvinga oss att betala genom att feldatera vissa dokument. Trodde inte kommuner höll på så.
 
Vad handlar denna tråden om nu?
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.