För en vecka sedan kontaktade jag er representant i Norrtälje; försäljare Torsten för ett komplett fönsterbyte.
- Försäljare Torsten fick ett extremt tydligt underlag med varje fönster uppritat i skala 1:100 med spröjs och allt.
- Försäljare Torsten återkom med en offert efter mitt underlag.
- Försäljare Torsten ville för säkerhets skull komma hem till oss och själv kontrollera på plats vilket han gjorde i tisdags, han kontrollmätte alla fönster och återkom med en ny offert, i samband med detta sa försäljare Torsten att han räknat fel på spröjsen, dom skulle nu bli drygt 16000 kr dyrare, men om jag lät honom montera två ytterdörrar för 8000kr som jag redan köpt kunde försäljare Torsten stå för det offererade priset.
- Försäljare Torsten ville träffas ytterligare en gång för att få ett avtal påskrivet, när jag så gick igenom försäljare Torstens avtal upptäckte jag att han glömt ett fönster!!
- Försäljare Torsten skenade hem och bad att få återkomma, han återkom och erkände att han hade gjort fel men att det i princip var mitt fel då jag hade märkt ett fönster "referensfönster för spröjs" på min ritning, med referensfönster avser i alla fall jag det fönstret som styr spröjsmåttett för samtliga fönster. Det är detta fönster som han glömt trots att han varit här och mätt alla fönster även det som han glömt.
- Försäljare Torsten vill gärna fullfölja affären om han får betalt för det fönstret han glömt plus ännu mer för montering.

Så sammanfattningsvis, jag skickar ett extremt tydligt offertunderlag med alla fönster uppritade i cad-program och får en offert som jag accepterar.
Er representat har vid två tillfällen gjort fel, det första felet accepterade jag och gick med på att betala 8000kr för att montera två befintliga dörrar bara för att komma vidare men när han vill höja ytterligare föra att han gjort fel igen så backar jag.
Det känns inte seriöst längre, jag bad om en helhetslösning och accepterade ett totalpris, er försäljare Torsten har nu höjt det priset 2 gånger.
Trist, Hemmafönster kändes verkligen seriöst men mina erfarenheter säger motsatsen.
_____________________________________________
"Komplett fönsterbyte.

Med Hemmafönster får du ett komplett fönsterbyte där snickaren ingår."

Trodde dock att alla fönster ingick
:thumbdown::thumbdown::thumbdown::thumbdown::thumbdown:
 
  • Gilla
Sylvestris och 1 till
  • Laddar…
:mad::poop::thumbdown::thumbdown::thumbdown: Närbild på olämpligt monterade fönsterbleck med synlig glipa och vassa kanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Felaktigt monterad fönsterplåt i mörkbrun färg mot ljusbrun byggnadsvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Felaktigt monterat fönsterbleck med glipa och synlig skruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på dåligt monterat fönsterfoder med synliga glipor och en ojämn kapning, vilket indikerar slarvigt hantverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på olämpligt monterade fönsterbleck med synlig glipa och vassa kanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Felaktigt monterad fönsterplåt i mörkbrun färg mot ljusbrun byggnadsvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Felaktigt monterat fönsterbleck med glipa och synlig skruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på dåligt monterat fönsterfoder med synliga glipor och en ojämn kapning, vilket indikerar slarvigt hantverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
:thumbdown:Har lika dålig erfarenhet av hemmafönster
De började sitt jobb aug 2016 och är i jun 2018 inte klara med sitt jobb
Det började alltså sommaren 2016. Offert såg bra ut allt fungerade bra. Leverens i tid byte av 10 fönster gjordes i tid
MEN
Den certifierade snickare och plåtslagare hade sämre utbildnin än en 10 åring
Han hade inga ordentliga verktyg med sig. Han sätter upp plåt med fel färg. Beställt aluminium fönster ( rödbruna) byggnaden är lite ljusbrun och där finns annan plåt på tak och hängrännor med brun nyans. Standard färg. Han sätter upp mörkbruna! Plåten har inte satts upp enligt de regler som finns på marknaden. Jag sa att en plåtslagare jag känner säger att så här och så här ska man göra. Då säger han. ”Alla viktigpettrar har sitt att säga”. Till frågan hör är att ” min plåtslagare” jar jobbat i detta yrke i 40 år och är näst intill inspektör i ännet.
Där är fel fall på fönsterblecken. Plåtar som ska skarvas har han lagt ovanför varandra inte fällt in i varandra som man bör. Vassa kanter. Vertikala plåtar mellan fönster har han inte omdlag på utan dessa buktar utåt där skruvarna inte sitter. Plåtarna ser ut dim vågor men vertikalt.
Fönsterblecken har han skruvat m 10 cm mellanrum. Där finns spår i fönsterna fär dessa ska fästas och utan skruvar. Där finns mer men orkar inte skriva
På insidan blev där mellanrum mellan foder och byggnadens stolpar. Alltså sitter fönsterna för långt in. Ca 5-8 mm
2 av fönsterna som sitter på en annan vägg är rätt monterat
Han har med sig en liten liten gul geringslåda i plast och en liten såg. Jag erbjöd honom låna min kapsåg men han avböjde. Alla foder har ” tänder” där han kapat. I ena hörnet behövdes det kapas ett foder. Det fick jag grannen att göra. Där är många fler fel
Jag påpekade detta för säljaren 1 dag efter mobtering. Han kom hit direkt ich sa att allt skulle göras om. Du ska inte betala förrän du är nöjd sa han. ( säljaren heter Simon Liljeberg) efter 4 dagar kommer leverens av nya foder. Och en plåtslagare/ snickare hör av sig. Det visar sig att det är samma klant. Jag kontaktar Säljaren och säger han ska inte göra jobbet för han kan inte. Ok. Säger då säljaren. Jag hör av mig.
En vecka innan jul alltså ca 3 månader efter ringer säljaren och vill åtgärda i mellandagarna. Då säger jag Nej. Inte i julveckan. Jag förstår säger säljaren. Jag hör av mig efter helgerna.
I september alltså 9 månader efter ringer en Martin från Hemmafönster ich säger ” du har en faktura här dom inte är betald” jag säger att jag inte gått någon faktura och berättar för honom ovanstående. Ok. Säger han. Jag återkommer.
Detta gör han i januari 2018 genom att skicka en påminnelse på en faktura som inte ens skickats ut första gången. Och dessutom på hela summan inkl det som jag ska ha i rotavdrag. Detta rotavdrag har de dessutom hämtat ut från skatteverket innan ens fakturan är betald. Så om jag betalat hela summan får de alltså ut dubbelt.
Jag bestrider fakturan och sen börjar en annan karusell. De säger att de har lagen på sin sida att jag måste betala men kan hålla inne lite pengar. De tvingar mig att betal 50 av de 60000 kr som det ska kosta. Jag gör detta och med lite trixande kommer Gunnar Rosengren från hemmafönster och dömer ut arbetet. Han säger att de har rätt att åtgärda felen med sin personal. Men eftersom jag inte vill släppa in klanten så börjar han prata om att ta in offferter från olika plåtslagare och deras summa skulle jag ersättas med så kan jag anlita vem jag vill. Detta var i februari. Där kom in tre offerter en på 9800kr + moms en på 11500 och en på 13500. För det är inte bara att byta ut sa plåtslagarna. Vi måste ta hänsyn till att dölja en massa hål dom klanten gjort. Blir extra arbete.
Den 30 maj 2018 pratar jag återigen med Gunnar och vi kommer överrens om att jag inte ska betala de 10000 jag hållit inne och 9800kr+ moms och jag ska ersättas med detta. Men så pratat han m din chef och då återkommer han och säger att det går inte att genomföra. De ska skicka en annan snickare/ plåtslagare från firman som ska göra jobbet. Detta har jag aldrig nekat till. Jag har bara sagt att jag släpper inte in klanten. Varför har man inte erbjudit detta tidigare?
Nu kommer denna kille Niklas den 12 juni så få får vi se om han kan göra jobbet ordentligt. Sämre kan det i alla fall inte bli
Jag har anmält till skatteverket att hemmafönster har hämtat hem fullt rotavdrag innan fakturan är fullt betald. Detta får man inte höra.
 
  • Gilla
bolama
  • Laddar…
Jag svarar på mitt eget inlägg ovan. 12 juni skulle en av Hemmafönsters hantverkare komma och åtgärda ovanstående. Nu kunde han inte komma då hemmafönster inte hade laserade lister hemma. Nu ska de komma 14 aug. Nästan på dagen 2 år efter de var här första gången.
 
Så det tar två månader att lasera en list? Som de dessutom har känt till att de behöver byta i två år...
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Så det tar två månader att lasera en list? Som de dessutom har känt till att de behöver byta i två år...
I princip ja. 2 år för att slutföra ett jobb. Sen vill de säkert ha fullt betalt. Jag ska ha kompensation för ” väntande” av slutförandet av jobb. Sen är ju fönsterna perforerade av skruvhål som de nu ska dölja + nya för att fästa nya plåtar.
 
H hempularen skrev:
Så det tar två månader att lasera en list? Som de dessutom har känt till att de behöver byta i två år...
Idag är det 2 sep och Hemmafönster har inte åtgärdat felen ännu. Över 2 år och de har slutat svara på mina sms
 
  • Gilla
bolama
  • Laddar…
Jag har nu fått, med hjälp av kommunens konsumentrådgivare, efter ställt ultimatum med slutdatum när det ska vara färdigt eller utbetalt ersättning, utbetalt ersättning. Annars hade det blivi ARN
De kom ändå billigt undan. Men jag ville ha ett avslut med Hemmafönster
Jag har sparat all konversation med dem. Det blev ett litet häfte på 25 sidor i datorn.
 
  • Gilla
maximm och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.