Jag har en murad skorsten på taket som jag tänkte putsa när jag ändå har en skylift på plats.


Fogen är ganska dålig på sina ställen, måste jag först foga om innan jag putsar eller räcker det med att fylla ut fogen med bruk samtidigt som jag slätputsar?


Något annat man bör känna till ang putsning av skorsten?


Tacksam för svar, tips och idéer!
 
Åsa Lund
Kratsa ur och foga om först
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Kratsa ur och foga om först
Tack Åsa. Behöver man vänta till fogen är helt torr innan man putsar tror du?
 
Jag skulle ha väntat ett tag för att inte fogarna ska lysa igenom putsen.
 
  • Gilla
K-S-L
  • Laddar…
Claes Sörmland
K K-S-L skrev:
Något annat man bör känna till ang putsning av skorsten?
Idag putsas skorstenar av tegel med B-bruk och brukar "nätas". Man putsar in ett nät i putsen så håller det bättre.

Har man ett gammalt hus så är skorstenen murad med kalkbruk. Man kan då överväga att putsa med hydrauliskt kalkbruk. Men ofta putsade men inte tegelskorstenar förr eftersom kalkputsen höll dåligt i utsatta lägen.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Idag putsas skorstenar av tegel med B-bruk och brukar "nätas". Man putsar in ett nät i putsen så håller det bättre.

Har man ett gammalt hus så är skorstenen murad med kalkbruk. Man kan då överväga att putsa med hydrauliskt kalkbruk. Men ofta putsade men inte tegelskorstenar förr eftersom kalkputsen höll dåligt i utsatta lägen.
Tack för svar. Hade tänkt använda KCB från Bösarp. Tror du att det fungerar?

Ska jag näta skorstenen måste jag ta bort plåten och det vågar jag inte riktigt.. tänkte därför putsa tunt på fri hand.

Det är ett gammalt hus och jag hade gärna behållt teglet om det vore original men det är det dessvärre inte. Gamla skorstenstoppen har nån rivit nån gång på 60 talet och ersatt med ett ganska fult tegel som inte passar in på övriga huset. Så det är enbart av estetiska själ jag ska putsa.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Idag putsas skorstenar av tegel med B-bruk och brukar "nätas". Man putsar in ett nät i putsen så håller det bättre.

Har man ett gammalt hus så är skorstenen murad med kalkbruk. Man kan då överväga att putsa med hydrauliskt kalkbruk. Men ofta putsade men inte tegelskorstenar förr eftersom kalkputsen höll dåligt i utsatta lägen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.