Vi har nyss köpt en souterrängvilla på totalt 217 kvm varav 24 av dessa är garage.

Villan är byggd 1970 och står i Västerbotten.

Tillträde får vi först under hösten, men jag har börjat läsa på rörande fjärrvärme. Detta är installerat i villan och det enda värmesystem jag inte har erfarenhet från.

Jag tycker att förbrukningen är lite hög. Taket är tilläggsisolerat nyligen.

Fjärrvärmeförbrukningen är idag 37 500 kWh/år.

Fönstrena är original från 1970 men enligt energibesiktningen skulle byte av dessa ”bara” spara 4 200 kWh/år och sett till kostnaden är det ju relativt lite.

Tycker ni att denna förbrukning verkar normal eller hög?

Vart tycker ni jag ska börja läsa på om hur man optimerar förbrukningen?
 
R
Vilket fabrikat och modell på FJV-centralen ??
Det med att optimera FJV -förbrukning Nja . . Läs manualen och se alla inställda värden , kanske det var äldre personer i huset och dom är lite frusna , då står säkert den s.k. kurvan högt ev har det varit mycket åtgång på VV . Uppe i norr var det lite kallare den här vintern , kolla upp förbrukningen 5 år tillbaka , energiverket har upp gifterna
Annars så sköter det sig själv alldeles utmärkt
 
Det är lustigt, jag kollade lite mer noga på mina fjärrvärmeförbrukningar igår kväll. Vi har ett till stor del oisolerat hus av timmer, byggår 1906. Tilläggsisolerat 100 mm cellplast över yttertak. 160 m². 3 personer, 15 år, 49 år och 49 år. Vi har det rätt varmt under uppvärmningssäsongen, ca 21-22 °C. Fönstren är tvåglas isolerkassett. Huset ligger i Mälardalen, och vi har ett modernt FTX-system.Totalförbrukning fjärrvärme är 15,5 MWh/annum. Eftersom vår fjärrvärmecentral har automatisk avläsning, kan jag se förbrukningen per timme. Det är rätt tydligt att det som tar mycket är när min fru evighetsduschar. Jag ser det eftersom hon duschar på kvällen och jag på morgonen. Min och sonens dusch på morgonen syns knappt på förbrukningen. Kvällsduchen som, som sagt, pågår en evighet, tar mellan 10-17 kWh. Då ska man ju räkna bort den övriga förbrukningen under den timmen, vilket ger ett netto av 7-14 kWh. Differensen mot en mer normal dusch blir, ge och ta, 10 kWh. Per år blir det ca 3500 kWh.
Jo, så vanor har viss betydelse när det kommer till förbrukning.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Dom flesta standardinstallationer saknar inomhustermostat för att styra Fjärrvärmecentralen. Dom regelerar bara på utetemperaturen, och det är svårt att ställa in den s.k. Kurvlutningen.
Jag har en Redan/Danfoss med en inneterminal som håller perfekt 21˚ C året runt. Den sparar mycket energi.

Att värma en dusch drar c:a 43 kW, pågår den i en 1/4 timme så blir det nästan 11kWh
 
L Leif i Skåne skrev:
Att värma en dusch drar c:a 43 kW, pågår den i en 1/4 timme så blir det nästan 11kWh
Det ska allt vara en mycket varm dusch, eller ett mycket högt flöde om man ska lyckas komma upp i 43 kW.
Hälften är nog mer rimligt.
 
G Gabbe1 skrev:
Det ska allt vara en mycket varm dusch, eller ett mycket högt flöde om man ska lyckas komma upp i 43 kW.
Hälften är nog mer rimligt.
Och 15 minuter ligger inte i närheten av sanningen i det här fallet. 30 minuter är en kort dusch. Man borde ju försöka ta tillvara värmen på något sätt, men det leder väl till att avloppssystemet fryser på vintern om alla börjar göra så.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Det ska allt vara en mycket varm dusch, eller ett mycket högt flöde om man ska lyckas komma upp i 43 kW.
Hälften är nog mer rimligt.
Vi har ingen snålspolande dusch.
Här är en bild på energiförbrukningen.
Energimätare som visar förbrukning på 72 kW vid fyllning av pool, temperatur 41°C och kostnadsinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är en bild när jag fyller poolen i Februari. Drygt 72 kW, det är bra tryck i Fjärrvärme!
Energimätare med display som visar en förbrukning på 72.32 kW under poolfyllning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det tar bara 1 timme att fylla 2 m² med 41°C vatten.
Det kostar c:a 50kr på vintern med moms för 2000 liter 41˚ vatten och på sommaren Maj-Aug c:a 12kr , vi ger 25,50 öre/kWh för värmen på sommaren.
Tyvärr kostar 2000 liter kallvatten närmare 40kr m.moms.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.