Vi ska slipa golven på vår övervåning. Tiljorna är 120 mm breda och nåtade. Vi Ska lägga nya furugolv på entréplanet senare och vill ha så lika golv på våningsplanen som möjligt. Jag tycker att det är extremt svårt att veta vilken behandling man ska köra för att få vilket resultat.

Några menar att man ska slipa sen betsa ljust för att sedan använda hårdvaxolja med vitt
Andra menar att man ska vitluta och därefter vitolja
Andra menar luta och därefter hårdvaxolja med vitt

Ska man nåta de nya golven också? Eller ska man ta bort all nåtning? Jag vill få det så likt golven på bilderna som möjligt. Ljus och nåtad furugolv i ett rum med grå väggar och inredningsdetaljer, syftande på önskad likhet för projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trägolv med synlig nåtning i en matsal med bord, stolar och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Entré med vitmålade trappsteg och mörkt furugolv, vitpanelade väggar och svart kamin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ljust behandlat trägolv med synliga nåtar vid vit sockellist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Juliecorn Juliecorn skrev:
Vi ska slipa golven på vår övervåning. Tiljorna är 120 mm breda och nåtade. Vi Ska lägga nya furugolv på entréplanet senare och vill ha så lika golv på våningsplanen som möjligt. Jag tycker att det är extremt svårt att veta vilken behandling man ska köra för att få vilket resultat.

Några menar att man ska slipa sen betsa ljust för att sedan använda hårdvaxolja med vitt
Andra menar att man ska vitluta och därefter vitolja
Andra menar luta och därefter hårdvaxolja med vitt

Ska man nåta de nya golven också? Eller ska man ta bort all nåtning? Jag vill få det så likt golven på bilderna som möjligt.[bild] [bild] [bild] [bild]
Golvet på bild 1,3 och 4 ser ut att vara lutade och sedan hårdvaxoljade med vitt pigment. Golvet på bild 2 ser ut att vara vitlutat och sedan oljat utan pigment.

Det är en djungel det där med ljusa plankgolv. Ska ni utföra arbetet själv? Av erfarenhet kan jag säga att det är svårare än vad man tror att få till ett snyggt resultat.
 
Så här ser golvet ut i vårt kök, tycker det ser väldigt lik bild 3 och 4, eller? Vi använde Osmo dekorvax vitt (finns också snö som ät ännu vitare) och ofärgad hårdvaxolja ovanpå. Har alltså inte lutat. Kan nämna att vi spred ut dekorvaxet väldigt tunt så tar du lite mer blir så klart resultaten ännu ljusare
 
  • Kök med ljusbehandlat trägolv och turkos köksinredning, behandlat med vitt dekorvax och hårdvaxolja.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Paula Svensson och 6 till
  • Laddar…
Juliecorn Juliecorn skrev:
Vi ska slipa golven på vår övervåning. Tiljorna är 120 mm breda och nåtade. Vi Ska lägga nya furugolv på entréplanet senare och vill ha så lika golv på våningsplanen som möjligt. Jag tycker att det är extremt svårt att veta vilken behandling man ska köra för att få vilket resultat.

Några menar att man ska slipa sen betsa ljust för att sedan använda hårdvaxolja med vitt
Andra menar att man ska vitluta och därefter vitolja
Andra menar luta och därefter hårdvaxolja med vitt

Ska man nåta de nya golven också? Eller ska man ta bort all nåtning? Jag vill få det så likt golven på bilderna som möjligt.[bild] [bild] [bild] [bild]

Ett utav våra golv. Lutade med neutral lut, sedan vitolja, sedan neutral olja.
 
  • Trägolv behandlat med lut och olja, ger ett ljust och naturligt utseende i ett tomt rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Magnus Åhlin och 13 till
  • Laddar…
K K-S-L skrev:
Ett utav våra golv. Lutade med neutral lut, sedan vitolja, sedan neutral olja.
Fint, hur tåligt är det? Har ni gamla tiljor? Vi har äldre trägolv på övervåningen och ska lägga nytt på bottenvåningen och vill så klart at det ska lira. Vi har nåtade golv på övervåningen idag och jag vill helst inte ha den looken, vet du om man kan få bort det på ett bra sätt? Var era nåtade?
 
  • Gilla
Lillahaj
  • Laddar…
Carro_D Carro_D skrev:
Så här ser golvet ut i vårt kök, tycker det ser väldigt lik bild 3 och 4, eller? Vi använde Osmo dekorvax vitt (finns också snö som ät ännu vitare) och ofärgad hårdvaxolja ovanpå. Har alltså inte lutat. Kan nämna att vi spred ut dekorvaxet väldigt tunt så tar du lite mer blir så klart resultaten ännu ljusare
Fint, har ni lite glans i ert golv, ser ut så på bilden?
 
Carro_D Carro_D skrev:
Så här ser golvet ut i vårt kök, tycker det ser väldigt lik bild 3 och 4, eller? Vi använde Osmo dekorvax vitt (finns också snö som ät ännu vitare) och ofärgad hårdvaxolja ovanpå. Har alltså inte lutat. Kan nämna att vi spred ut dekorvaxet väldigt tunt så tar du lite mer blir så klart resultaten ännu ljusare
Fantastiskt fint kök! Har ni lagt upp fler bilder eller kanske gjort någon byggtråd här på forumet?
 
  • Gilla
Juliecorn
  • Laddar…
Vi använde Osmo hårdvaxolja med vitpigment till uterumsgolvet 2011. Det har hållit sig perfekt men golvet är något halt, små barn som springer kommer säkert att ramla ett antal ggr. Själva utstrykningen av vitpigmentet är lite svår att få perfekt. I övrigt är det att rekommendera.
 
  • Gilla
Juliecorn
  • Laddar…
Jag kommer slipa mitt golv, vitbetsa med Zar Country White och hårdvaxolja Hardins tror jag det var, som är lite vitpigment i.
Kan dock inget säga om resultatet.

På bilderna du la upp ser ju golven nåtade ut med de mörka strecken mellan brädorna.
Jag kommer inte göra den biten.
 
  • Gilla
mooneh och 1 till
  • Laddar…
Svaret beror ju också mycket på hur du vill ha dina golv. Det finns ju många varianter av "ljusa" furugolv. Personligen tycker jag inte alls om golv som blir alldeles för vita och statiska. Jag tycker det absolut vackraste är ett golv som håller sig ganska ljust, men ändå ändrar färg en del med tiden, men då inte åt det gula hållet utan mer åt grå-röd. Det är min högst personliga åsikt, jag vill ha golv som känns levande. Fick återkommande beröm just för golven av en kompis som är mäklare i stockholm, han kanske sa det för att vara snäll men det tror jag inte..

Vi fick önskad effekt på våra gamla furugolv där en del legat under matta i 60 år och en del lackats. Vi slipade dem och körde sedan med Woca vitpigmenterad trägolvolja. Därefter regelbundet (eller om jag ska vara ärlig hyfsat oregelbundet) såpskurade med Wocas vitpigmenterade såpa. Med oregelbundet innebär att vi några gånger per år snabbt såpade av golven med mopp och ungefär en gång per år skurade dem med såpa och rotborste.
 
  • Gilla
Mathiasmikaelaloke och 3 till
  • Laddar…
N
Såpskurning dagligen i 7-10 dagar, sedan vid behov.
 
  • Gilla
Ola69 och 2 till
  • Laddar…
F Freedee skrev:
Svaret beror ju också mycket på hur du vill ha dina golv. Det finns ju många varianter av "ljusa" furugolv. Personligen tycker jag inte alls om golv som blir alldeles för vita och statiska. Jag tycker det absolut vackraste är ett golv som håller sig ganska ljust, men ändå ändrar färg en del med tiden, men då inte åt det gula hållet utan mer åt grå-röd. Det är min högst personliga åsikt, jag vill ha golv som känns levande. Fick återkommande beröm just för golven av en kompis som är mäklare i stockholm, han kanske sa det för att vara snäll men det tror jag inte..

Vi fick önskad effekt på våra gamla furugolv där en del legat under matta i 60 år och en del lackats. Vi slipade dem och körde sedan med Woca vitpigmenterad trägolvolja. Därefter regelbundet (eller om jag ska vara ärlig hyfsat oregelbundet) såpskurade med Wocas vitpigmenterade såpa. Med oregelbundet innebär att vi några gånger per år snabbt såpade av golven med mopp och ungefär en gång per år skurade dem med såpa och rotborste.
Har du bilder på golvet?
 
Jag kan bidra med hur våra furugolv ser ut. De är lutade och vitoljade idag. Vi lutade och vitoljade dem själva 2001. För ett par år sedan tyckte vi att det behövdes göras om. Vi provade att måla golvet grått. Trivdes inte alls med det. Slipade bort färgen och vaxade istället, utan att luta golvet. Kvistar framträdde väldigt mycket och det såg för hemskt ut tyckte vi, väldigt gult och det passade inte med inredningen. Då bestämde vi oss för att göra om det igen med lut och vitolja eftersom vi vet att vi trivs med det. Golvet är väldigt mjukt och skönt att gå på med den behandlingen.

Vitoljade golv blir patinerade med tiden och det tycker jag är charmen med det hela.

Lutade och vitoljade furugolv med synliga kvistar i ett inredd välbelyst rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mr.Kent och 8 till
  • Laddar…
På bilden har vi precis lagt på hårdvaxolja så den ha de inte torkat än. Den är matt nu
 
  • Gilla
jaofjaof
  • Laddar…
B badtastex skrev:
Fantastiskt fint kök! Har ni lagt upp fler bilder eller kanske gjort någon byggtråd här på forumet?
Tack så mycket, vi har byggt det själv med ikea-stommar Jag har ingen byggtråd men det finns fler bilder på min Instagram @holmenhuset, där ser man också fler bilder på golvet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.