Hej forumet!

En fråga om tycke och smak, hur många spottar hade ni monterat i dessa fönster? Armaturen i fråga blir Hide a lite's Core 15. För mig lutar det åt två i varje men vill inte överdriva heller...

Hur hade ni gjort om det var ert hem?
 
  • Oinreddt vardagsrum under konstruktion med öppen isolering, träreglar i taket och tre stora fönster med utsikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Eftersom du ställer en öppen fråga så svarar jag noll.
 
  • Gilla
Nefrums och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom du ställer en öppen fråga så svarar jag noll.
Haha jo så kan man ju också göra :)
 
R
Vad ska du använda rummet till ? har du otur så kommer det att bli ett återsken in i rummet som kan vara besvärande , ( spegeleffekt ) jag satte ett lamputtag mellan fönstersmyg och tak .
Har nu s.k. droppar som hänger där och ger ett behagligt ljus
 
2st i varje, med dimmer.
 
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Vad ska du använda rummet till ? har du otur så kommer det att bli ett återsken in i rummet som kan vara besvärande , ( spegeleffekt ) jag satte ett lamputtag mellan fönstersmyg och tak .
Har nu s.k. droppar som hänger där och ger ett behagligt ljus
Biblotek, med två fåtöljer mot utsikten och en bokhylla till vänster/bakom.
Dimmer kommer det sättas in så man kan tona ned, det jag är osäker på är om 2 blir för mycket och 1 skapar för mycket skugga, försökt hitta exempel men inte hittad något..
 
R
Med dom fönstren så är nog behovet 2 st i varje nisch , en tanke bara , det kan från utsidan se ut lite som skyltfönster och när man tittar på fotot så är rummet uppe i himlen så kanske skylten uteblir
 
BirgitS
Vad är det för ljusvinkel på spottarna?
Med upplyst fönster blir det svårare att se ut, dvs. svårare att se utsikten.
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad är det för ljusvinkel på spottarna?
Med upplyst fönster blir det svårare att se ut, dvs. svårare att se utsikten.
Det blir 15 graders är tanken, för att dom ska nå hela vägen ned, Hide a lite core 15.
 
Koppla provisoriskt, häng upp dom på ett spik och sitt ner på kvällen och avgör symmetrien mot spröjsen i fönstret, kolla även utifrån. Välj mellan 1-3/ fönster använd en Plejd för att styra med astrour.
 
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
P PatrickA skrev:
Det blir 15 graders är tanken, för att dom ska nå hela vägen ned, Hide a lite core 15.
Hur brett blir ljusflödet i botten av fönstret?
De två (?) bör ju täcka in hela bredden.

Men annars är det ju bra att prova som Leif i Skåne skriver.
 
  • Gilla
PatrickA
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Med dom fönstren så är nog behovet 2 st i varje nisch , en tanke bara , det kan från utsidan se ut lite som skyltfönster och när man tittar på fotot så är rummet uppe i himlen så kanske skylten uteblir
L Leif i Skåne skrev:
Koppla provisoriskt, häng upp dom på ett spik och sitt ner på kvällen och avgör symmetrien mot spröjsen i fönstret, kolla även utifrån. Välj mellan 1-3/ fönster använd en Plejd för att styra med astrour.
Hade tänkt mig plejd faktiskt, verkar riktigt trevlig! Ska göra detta, testa o se! tackar.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom du ställer en öppen fråga så svarar jag noll.
Instämmer helhjärtat, noll!
 
Det vore kanske snyggt att fälla in en led-strip, då blir det ju ingen punktbelysning med skuggor men de lär ju knappast lysa ända ner till golvet?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Instämmer helhjärtat, noll!
Noll blir det inte, har hellre och släcker i såfall, än ändrar mig senare!
Återkommer med testresultat :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.