A
Vi har en köksö och en takhängd fläkt i köket. Tyvärr sitter fläkten och kåpan inte rakt över spishällen (se bild) vilket leder till problem om man t.ex. försöker steka något på hög värme på yttersta plattan. Det mesta oset försvinner förbi kåpan, helt enkelt.

Detta skulle jag vilja åtgärda. Ventilationskanalen sitter mot ena kanten av köksön, markerat med rött i bilden. Detta gör att det inte bara går att flytta allting till mitten utan någon form av fixande! Jag har några alternativ på lösning men vill gärna höra fler tankar om det!

1. Hitta en takhängd fläkt som inte är symmetrisk runt mitten, utan vars kåpa sticker ut tillräckligt mycket åt ena hållet som på en väggmonterad fläkt. Detta verkar svårt, jag har inte hittat någon alls. Kostar mycket pengar.
2. Ta upp ett hål i metallsidan uppe vid taket så att ventilationskanalens anslutning kan hamna utanför, så att fläkten kan flyttas. Nackdel såklart att det blir fult, kan bli svårt att fästa i taket och böja kanalen, och att man behöver göra någon form av utbyggnad av det för att bygga in det som nu hamnat utanför.
3. Flytta ventilationskanalens anslutning. Vet inte ens om det går eller hur man skulle gå tillväga.
4. Tillverka någon form av plastbit som man kan hänga på kåpan där den är, för att leda in oset när man behöver det. Tillfälligt, grymt fult och antagligen ineffektivt.

Några bra idéer?
 
  • Kök med köksö och en snett placerad takhängd köksfläkt med rött markering på ventilationskanalen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsgaller i ett rostfritt kök med röd markering som pekar ut kanalens position.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
j.f.s
Ta kontakt med en plåtslagare och kolla vad det kostar att göra en anpassad huv i rostfritt? Givet att du flyttar fläkten då.
 
A
Det jag tänker i så fall är något åt det här hållet, med det som skulle behöva byggas i rött. Plus ny anslutning då. Sen vet jag inte hur det är med något att fästa i heller, får undersöka det!
 
  • Schematisk bild av byggprojekt med markerade delar som ska byggas i rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ser det ut ovanifrån? Vind? Tvåplanshus?
 
A
Klassisk 1 1/2-plansvilla från 1974. Ovanför köket finns ett sovrum.
 
sandstorm skrev:
Klassisk 1 1/2-plansvilla från 1974. Ovanför köket finns ett sovrum.
Går kanalen i bjälklaget då?
 
Bygg en låda i taket som linjerar med bänken i vilken du drar ventkanalen. Höjden beror på hur mycket plats du behöver, kan åxå kapa ur i taket och dölja dragningen i lådan.
Sedan centrar du kåpan i den. Du åxå fälla in spottar i hörnen på lådan.

Kladdig skiss :)
Skiss av en låda i taket för ventilation ovanför en bänk, innehåller streckade linjer och placering för spottar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
patfred och 1 till
  • Laddar…
A
Snygg skiss! Ska definitivt ta med det som en bra idé framåt. Tack!
 
A
P patfred skrev:
Går kanalen i bjälklaget då?
Antar det, utan att veta någonting om det egentligen. Skulle behöva ta upp och titta lite för att svara på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.