harry73
Alfredo Alfredo skrev:
Man kan även flytta till Skottland där man antagligen hittar många meningsfränder. :rofl::crysmile:
Räcker det inte att flytta till Småland?
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Förpackningen bryr jag mig inte så mycket i. Nåt jag kan tycka känns "värre" isåfall är att många tar 5kr för en påse ynkliga plastbestick. Det borde de kunna bjuda på för 100kr kilot på salladen. Ingen annan snabbmatshandel tar betalt för dylika bestick.
 
S Stefan1972 skrev:
Förpackningen bryr jag mig inte så mycket i. Nåt jag kan tycka känns "värre" isåfall är att många tar 5kr för en påse ynkliga plastbestick. Det borde de kunna bjuda på för 100kr kilot på salladen. Ingen annan snabbmatshandel tar betalt för dylika bestick.
Det är väl bra, att använda engångsartiklar som är dåliga för miljön bör kosta. Så jag skulle säga att det är övriga snabbmatshandeln som borde ta efter..
 
  • Gilla
xerbee
  • Laddar…
Man kan som butik välja att lägga in tara (förpackningsvikt) så att när den vägs i antingen kassan eller manuella charken så startar vågen på minus eller dras det av x antal gram beroende på förpackningsstorlek.
 
  • Gilla
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
C cpalm skrev:
Detta har varit uppe i media ett par gånger. I princip skall butiken dra av vikten av förpackningen utifrån vad som framgått där. Men jag vet inte vilka regler man hänvisat till eller vad det landade eftersom alla fortfarande väger in förpackningen.
Ja, det var precis det vi började fundera på. Vad gäller rent juridiskt, om det ens finns juridik som täcker detta.

Visst kan man sen diskutera hur vettig det är eller hur snål man kan vara

Men om man köper 100gr av en väldigt dyr lufttorkad skinka, kanske 600kr/kilo och plastasken väger 30gr så känns det kanske inte helt betydelselöst.

Jag tror papperspåsen för lösviktsgodis brukar hamna på ca 1kr, jag har fått för mig det, iaf.
 
hsd
Förr i tiden räknades förpackningen bort, då det var butikspackat
Har Ni kontrollvägt en köpt förpackning med och utan innehåll samt jämfört med den angivna vikten
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja, det var precis det vi började fundera på. Vad gäller rent juridiskt, om det ens finns juridik som täcker detta.

Visst kan man sen diskutera hur vettig det är eller hur snål man kan vara

Men om man köper 100gr av en väldigt dyr lufttorkad skinka, kanske 600kr/kilo och plastasken väger 30gr så känns det kanske inte helt betydelselöst.

Jag tror papperspåsen för lösviktsgodis brukar hamna på ca 1kr, jag har fått för mig det, iaf.
Är det packat av butiken ska viktangivelsen vara för innehållet, men det är ett krav om hur saker märks upp i butiken. Och butiken får sätta priset baserat på hela varans vikt, det som ska vara tydligt är innehållets vikt samt pris per enhet innehåll.

Du kan möjligtvis klaga på att butiken inte märkt upp att plastlådorna säljs för 99kr per kg, men priset är inte orimligt högt för en sådan låda. Alla förstår också att man inte får tillgodogöra sig omärkta varor gratis.

Möjligtvis kan du hävda att butiken offererat en låda utan extra kostnad om du köper sallad, men då jag gissar att det inte står någon skylt om detta blir det svårt.
 
harry73
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror papperspåsen för lösviktsgodis brukar hamna på ca 1kr, jag har fått för mig det, iaf.
https://www.tingstad.com/se-sv/bark...pasar/kanisterpasar/godispase-16x8x26cm-33349
Kan stämma
500 påsar vägar 4,35kg
Då väger en 8,5g
Ligger hektopriset ca 10 kostar eb pase ca 1kr. Oftast är godiset billigare och kostar en påse egentligen 50 öre.
Det är också priset per påse i ovanstående länk
 
Mikael_L
hsd hsd skrev:
Har Ni kontrollvägt en köpt förpackning med och utan innehåll samt jämfört med den angivna vikten
Nej, och det handlar i detta fallet inte alls om någon petighet över någon krona och öron på det pris vi betalade, utan bara lite prat som drev i väg till frågeställningen "Får butiken ta betalt för förpackningen via kg-priset?"
Det är ingen här som kommer kontrollväga något eller ställa någon butik till svars, utan vi ville bara veta vad som egentligen gäller.

Och som jag skrev, det kan ju dock börja bli ett märkbart problem om man köper en liten mängd av något med högt kilopris, som de i charken lägger in i en sån där plastbox. Det är ju inte omöjligt att det blir nåt runt 20-40% av det man betalar som består av plasten.



Det kan ju vara som redarn skrev, att det beror på ifall det är butiken som packar det eller om det är jag själv, dvs skillnad mellan charkdisken och plockgodiset ...
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
"Får butiken ta betalt för förpackningen via kg-priset?"
Ja, möjligtvis bryter skyltningen mot prisinformationslagen, men betalt får butiken ta.
 
Minns att jag läste om en dam som köpte räkor och fick betala dyrt för påsen.

Efter lite googlande: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OnynP3/199-kronor-kilot--for-en-papperspase
säger Ingmar Kroon.

Och enligt Livsmedelsverket är det lika solklart:

"– Vågen måste tareras så att förpackningens vikt dras bort när man prissätter varor i lösvikt, säger Anna Göransdotter Nilsson, statsinspektör."

Inte hört någonting annat senaste tio åren.
 
  • Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
Värt att tänka på då man köper bananer å tvingas betala för skalet som är oätbart...
 
  • Gilla
torbeno och 1 till
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Alla förstår också att man inte får tillgodogöra sig omärkta varor gratis.
Inte alla... :oops: Jag har alltid bara stoppat påsen med plastbestick och en servett i bröstfickan när jag köpt sallad. Efter att ha läst denna tråd inser jag att den kanske kostar pengar. :surprised: Kanske borde fråga. :thinking: Äh, skiter nog i det. :cool:
 
Redigerat:
Alfredo Alfredo skrev:
Inte alla... :oops: Jag har alltid bara stoppat påsen med plastbestick och en servett i bröstfickan när jag köpt sallad. Efter att ha läst denna tråd inser jag att den kanske kostar pengar. :surprised: Kanske borde fråga. :thinking: Äh, skiter nog i det. :cool:
Här kommer skillnaden mellan “gratis” och “utan extra kostnad” eller “på köpet”. Om du trodde besticken var gratis så skulle du kunna ta dem utan att köpa sallad. Du har i stället agerat som att de var på köpet vilket butiken kanske håller med om. I alla fall kommer de säkerligen inte klaga särskilt mycket.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.