Mikael_L
Nu sitter vi några här, precis efter att vi käkat självplocksallad från en butik, och diskuterar ifall butiken har rätt att ta betalt för själva förpackningen.
Den vägdes ju in till samma kilopris som maten denna gång i alla fall.

Vi kommer inte någon vart, några hävdar att butiken får det, andra inte.
Lite snabba googlingar ger inte heller något entydigt svar.
Så nu frågar jag istället forumet som brukar ha svar på allt . :)
 
Det är väl alltid kunden som betalar? Tror knappast detta är detaljreglerat i lag.

Ska man hälla ut innehåll som smågodis och dylikt i kassan varje gång någon betalar? Inte alla butiker som har våg som skriver ut etiketter.
 
Var det din förpackning du tog med, eller butikens förpackning du tagit i butiken?
 
  • Gilla
Solari
  • Laddar…
harry73
Visst kan de sälja tomma förpackningar för samma kilopris som salladen, men då borde de skriva det någonstans kan ja tycka. Jag läste någon gång om just detta och då var det någon från en butik som sa att deras vågar tar hänsyn till vikten av förpackningen och drar av det från priset.
Jag har dock aldrig märkt att de gör det, så jag är tveksamt.

Men den stora frågan är om hur mycket det egentligen handlar. Vad kostar salladen och hur mycket vägar förpackningen.
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
Jag proppar alltid påsen knökfull med godis, för att förpackningen ska utgöra så liten del av kostnaden som möjligt:cool:
 
  • Gilla
jnse och 15 till
  • Laddar…
Haha, ett argument i min smak :)
 
C
Detta har varit uppe i media ett par gånger. I princip skall butiken dra av vikten av förpackningen utifrån vad som framgått där. Men jag vet inte vilka regler man hänvisat till eller vad det landade eftersom alla fortfarande väger in förpackningen.

P.s. kolla innehållsförteckningen när du köper sälvplocksallad. Inte så fräscht och naturligt som det ser ut.
 
Det här gäller ju inte bara sallad antar jag? Allt du lägger i påsar och väger så vägs ju påsen också.
Dessutom får man komma ihåg att en sån där salladskål med lock troligen inte är särskilt billig så på det viset vill de nog ha igen det också. Säger man till så går det säkert bra att ta med eget kärl och bara väga salladen.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu sitter vi några här, precis efter att vi käkat självplocksallad från en butik, och diskuterar ifall butiken har rätt att ta betalt för själva förpackningen.
Personligen betalar jag nog hellre för förpackningen än ser att de häller ut salladen löst på vågen för att efter vägning skyffla tillbaka den till förpackningen. :sick::thumbdown:
 
  • Gilla
Långfarare och 1 till
  • Laddar…
Varför skulle dom inte få ta betalt för förpackningen? Dom säljer ju den till dig eller?
Felet är kanske dock att priset på förpackningen inte är tydligt uppmärkt?
En lapp med kilopriset kanske bör sitta där man tar förpackningen också? Men då kanske vissa skulle komma in och köpa ett gäng förpackningar billigt??
 
C cpalm skrev:
P.s. kolla innehållsförteckningen när du köper sälvplocksallad. Inte så fräscht och naturligt som det ser ut.
Hur menar du? Plockar jag bara morötter är väl innehållet bara morötter. Plockar jag lök så är det väl lök. Fattar inte riktigt. :thinking:
 
harry73 harry73 skrev:
Visst kan de sälja tomma förpackningar för samma kilopris som salladen, men då borde de skriva det någonstans kan ja tycka. Jag läste någon gång om just detta och då var det någon från en butik som sa att deras vågar tar hänsyn till vikten av förpackningen och drar av det från priset.
Jag har dock aldrig märkt att de gör det, så jag är tveksamt.

Men den stora frågan är om hur mycket det egentligen handlar. Vad kostar salladen och hur mycket vägar förpackningen.
Jag vet restauranger som tar hänsyn till vikten på "tallriken", detta då man måste välja förpackning och priset blir olika beroende på vilken förpackning man väljer.
 
harry73
Alfredo Alfredo skrev:
Personligen betalar jag nog hellre för förpackningen än ser att de häller ut salladen löst på vågen för att efter vägning skyffla tillbaka den till förpackningen. :sick::thumbdown:
Man kan lägga en plastpåse från grönsaksavdelningen i salladslådan., och väga salladen i plastpåsen utan lådan.
Eller så köper man så mycket sallad att beloppet rundas av nedåt och betalar man kontant. priset för förpackningen borde vara mindre än 50 öre.
 
harry73 harry73 skrev:
Man kan lägga en plastpåse från grönsaksavdelningen i salladslådan., och väga salladen i plastpåsen utan lådan.
Eller så köper man så mycket sallad att beloppet rundas av nedåt och betalar man kontant. priset för förpackningen borde vara mindre än 50 öre.
Men du betalar fortfarande för den då.

Intressant dock att notera att detta snart är en icke-fråga då MP och C kräver att man skall få betala dyrt för att använda engångsförpackningar...
 
harry73 harry73 skrev:
Man kan lägga en plastpåse från grönsaksavdelningen i salladslådan., och väga salladen i plastpåsen utan lådan.
Man kan även flytta till Skottland där man antagligen hittar många meningsfränder. :rofl::crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.