Hej, inne på 12e veckan med renovering och VVS arbetet kostar mer och mer.
Detta mest pga av att alla ledningar är helt slut.
Jag har fått lägga 70.000 på nya avlopp, luftare etc för inget av de existerande går att använda.

Jag läser om Dolt Fel där man kan få ersättning, men vad räknas eg som dolt fel?
 
Ett fel som du inte kunde upptäcka genom en grundlig undersökning och ej heller kunde förväntas i förhållande till husets byggnadssätt och ålder.
 
  • Gilla
Abbe W och 1 till
  • Laddar…
Så om luftaren och avlopp var dolt under mur och vägg samt ingen anmärkning från säljaren så är det ett dolt fel?
Besiktningen nämner inget om avloppen.
 
Normalt sett ingår inte avlopp i besiktningen.

Hur gammalt är huset?
 
Om inte avloppet är äldre än huset så är det väl förväntat skick. Det räknas inte som doltfel även om det inte syns.
 
Huset är från 1908 men avloppet är förmodligen från 1960. Till saken hör att säljhandlingarna säger bara "om husets tekniska system är inget vidare känt". Fast ägaren är service kille på Assemblin som servar VVS... Avloppen torde vara utdömda eftersom et par av dem var "proppade".
 
60 år gammalt avlopp kan man nog räkna som slut, inget dolt fel utan det borde man insett redan innan.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Tack för inlägg. Mvh AbbeW
 

Bästa svaret

Dolda fel handlar om att ifall huset har fel som du som köpare inte har objektiv anledning att räkna med att de finns, så kan du ha rätt att reklamera köpet och få kompensation.

MEN om felet skulle kunnat upptäckas vid en noggrann undersökning (undersökningsplikten) så har du inte rätt att reklamera.

En normal överlåtelsebesiktning innehåller normalt inte undersökning av VVS o El, plus en massa andra undantag. Men det innebär inte att du som köpare inte behöver undersöka detta för att ha fullgort undersökningsplikten. Det finns besiktningsföretag (ett så vitt jag vet) som erbjuder jordabalksbesiktning, den påstås då vara total, komplett. Och innefattar då även dokumentstudier, typ "finns det förelägganden från kommunen" osv. Det kostar då typ 2 - 3 ggr mer än en vanlig besiktning.

I det här fallet har du rör som du borde räkna med att de kan vara slut, pga. ålder, därmed finns inget fel som du objektivt inte borde behöva förvänta dig.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.