Hej.

Jag är fortfarande på jakt efter en mer rejäl/semiprofessionell rikt/plan till hobbysnickeriet och har hittat två nya objekt. Den ena är en Luna L38 och den andra är en Lini L37. Vad jag förstår är många av dessa byggda av EJCA åt Luna men vad skiljer de olika modellerna åt? Är mest intresserad av längd och bredd på borden och skillnader på val av komponenter och lösningar kanske.

Enligt vad jag kan se på bilderna jag fått på de två objekten så verkar det vara väldigt snarlika maskiner. Kanske rent av samma längd och bredd på borden men tycker det är svårt att hitta riktigt utförlig info om maskinerna. Folk här vet säkert mer tänker jag.

Kan enligt manualen utröna att längden på Lini L37an är 1300mm och bredden 250mm. Men är nyfiken på Luna’n. Är den bättre, bättre komponenter, värt det dubbla?

Tacksam för all info som kan ges i denna djungel :)
 
Tekniska specifikationer för olika modeller inklusive Luna L38 bord, med detaljerade mått och kapacitetsdata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej
Här är bild på uppgifterna om luna l38
1300*250 bord.
Om jag förstått rätt så är lini det tidigare namnet på ejca. Ejca tillverkade också maskiner som luna sålde under eget namn.
Ejca finns kvar i Värnamo och det går bra att beställa delar till deras maskiner därifrån.
 
Tack för bilden. Den kom oväntat lägligt då jag för en diskussion med ett säljföretag ang en L38 där han menar att den har 310mm bredd. Tyckte den såg smalare ut på bilderna och detta spär ju på den tron tyvärr.

Ja ejca är bra med reservdelar och service. Har redan en såg från dem :)
 
Hej igen
Har kollat runt lite verkar som att l38 också funnits som 310mm bredd med 1500 långt bord, lycka till.söker man på hyvelstål så verkar det finnas både 250 o310 mm bredd.
Den l38 som ejca tillverkar idag är 310 mm.
Mvh Conny
 
Redigerat:
Jag tycker mig också kunnat se det.
Men jag tänker att det bara är min hjärna som blandat ihop det med L38-310 från ejca :)
 
Säljaren ska återkomma med mått hursom helst i veckan. Men den ser ut att vara av det smalare slaget.

Är Luna/Lini att föredra framför Mortens RPH330? Läst en del om besvärliga anhåll på Morten. Annars är deras maskiner fantastiska tycker jag. Dock aldrig provat hyveln i fråga. Ejca/Luna/Lini ser för mig ut som stabilare, inte minst vad gäller anhållet..
 
E ___EM skrev:
Är Luna/Lini att föredra framför Mortens RPH330? Läst en del om besvärliga anhåll på Morten. Annars är deras maskiner fantastiska tycker jag. Dock aldrig provat hyveln i fråga. Ejca/Luna/Lini ser för mig ut som stabilare, inte minst vad gäller anhållet..
Jag störde mig på det i början men i praktiken är det inget problem. Bara du har en vinkelhake i handen när du ställer anhållet så blir det ok.
 
E ___EM skrev:
Är Luna/Lini att föredra framför Mortens RPH330
@Daniel_N du har väl haft en Morten och varit delaktig i skruvandet på @Pysslarn s Luna?
 
Jag har haft en RPH330 och tittat översiktligt på @Pysslarn s Luna. Lunan verkade vid min korta betraktelse vara helt överlägsen. Uppriktigt sagt var jag aldrig så jättenöjd med min Moretens. När man hade skruvat på den gick den bra ett tag, men den brukade tappa inställningarna och börja spöka. Min nya maskin, en Hammer A3-31 är oändligt mycket bättre. Men givetvis mycket dyrare i inköp.
 
Tacksam för alla svar!

Jag är inte mekaniskt helt bakom flötet men jag föredrar att snickra mer än att skruva.

Finns bilar och motorcyklar nog att skruva med ändå :)

Jag tycker bara att själva känslan när man tittar på Luna/Lini ger ett mer stadigt intryck. Men jag har inte känt på någon 330 så jag kan ju således inte säga säkert. Däremot håller sågen från ejca riktigt hög kvalite på varje enskild detalj jag tittat på det får mig att luta åt en hyvel som även den är tillverkad av dem.

Har Mortens VF30 fräs som jag tycker är stabil och stadig men ejca’n lyser kvalité på något eget sätt. Kan ju dock vara för att man är nykär, så jag lämnar en brasklapp :D
 
  • Gilla
Oscar L
  • Laddar…
Jag har haft en RPH 330, fast bara använt den som planhyvel, och aldrig ställt om. Trots höga krav så kan jag inte påstå att jag har haft några problem med att den tappade inställningarna. Dock har jag ju sett hur mkt Mattiasps hyvel har krånglat (den stora skillnaden är då att han ställt om den, dvs använt till både rikt/plan).

Jag har skruvat mycket med Pysslarns L39 och den är en på det stora hela stadigare och mer välbyggd maskin. Dock med brasklappen att jag inte har kört med den utan bara skruvat med den.

Båda maskinerna är dock väldigt mycket maskin för pengarna som begagnade, även om de inte ska jämföras med tex Hammer.
 
Ok tack.

Det låter som bra maskiner för pengarna båda två åtminstone. Det handlar om 6-7.000 för rph330/Lini l37 och runt 12-14.000 för Luna L38an. Handlar väl bara om att komma till skott på någon antar jag :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.