Hej.

Vi har en borrad brunn på vår tomt här som har rätt hög kapacitet. Vattnet är klart o fint och enligt många i närheten så har vi det godaste vattnet.
Nu till frågan. Om man tar ett större uttag, låt oss säga 1 kbm eller mer, så blir vattnet grumligt. Det har alltid varit så. Man får sedan vänta en dag typ och spola igenom systemet igen så är det bra.

Vad beror grumligheten på?
 
Precis så har vi också (dessutom sjukt gott vatten!),men grumligheten/disigheten kan kvarstå 2-4 dagar och det räcker med 2-300 liter så blir det grumligt. Så jag är också intresserad av vad det kan vara.
Jag har testat att tappa upp det och låta det stå i många dagar, men grumligheten består. Dvs. det är inget som faller till botten. Hur beter sig ert vatten om du tappar upp o låter stå?
Vi har gjort vattenprov för ca 4 år sen, det var klockrent men lite surt vatten runt 6.8 i ph.
 
R
S Sota skrev:
Om man tar ett större uttag, låt oss säga 1 kbm eller mer, så blir vattnet grumligt.
Troligtvis så får du ett stort flöde genom berget vid stort uttag , då kan det komma föroreningar med
och det tar ett tag att sjunka undan , samt när uttaget blir mindre kommer mindre skit och vara flöde rakt i genom ditt hål så det rensar upp .efter ett tag
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
S swirve skrev:
Jag har testat att tappa upp det och låta det stå i många dagar, men grumligheten består. Dvs. det är inget som faller till botten. Hur beter sig ert vatten om du tappar upp o låter stå?
Till viss del kan väl lite sjunka till botten men grumligheten består även här.
 
R rävlyan skrev:
Troligtvis så får du ett stort flöde genom berget vid stort uttag , då kan det komma föroreningar med
och det tar ett tag att sjunka undan , samt när uttaget blir mindre kommer mindre skit och vara flöde rakt i genom ditt hål så det rensar upp .efter ett tag
Så kan det nog vara. Ska nog ta ett vattenprov när det är grumligt och ett när det är klart, bara för att kolla ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.