Hej,

Jag sitter och skissar på möjliga planlösningar vid renovering. Bor sedan två år i sutteränghus från 1968 och efter att ha börjat med dränering och altan är det nu dags att börja fundera på nästa steg. I källarplan finns ett sovrum, ett vardagsrum och ett ca 40 m2 obebyggt där vi planerar att göra sovrum, badrum (och/eller eventuellt tvättstuga) och förråd. Familjen är 2 vuxna och 2 barn.
På entréplan är badrummet original och ytskiten slitna, och att vi behöver göra något är klart.

Frågan är om vi även ska ändra planlösningen på entréplan. Budgeten är inte obegränsad, men kan vi motivera för oss själva att fixa allt utan att även söka fixa problemen vi ser?

Problem markerade nedan:
1) I nuläget har vi ett litet U-format kök. Vi umgås gärna i köket, lagar mat med vänner etc, men det blir alltid väldigt trångt och människor stående i dörröppningen. Det är svårt att få plats med bord framför fönstret. Med skåp på övriga väggar blir det trängesel i mitten när det står två personer (eller fler) och jobbar i köksdelen.
2) Hallen är liten och trång.
3) Korridor blir mest ett överflödigt utrymme.
4) Litet badrum
5) Idag har ett av sovrummen blivit tvätthanteringsrum. Tvättmaskin och torktumlare står i badrummet och ursprungligen planerade vi att lägga det i källarplanet, men samtidigt ser vi att hela den våningen främst kommer att bli barnens och fördelen med att kunna fixa med tvätt på det plan vi främst tillbringar tid är stor. Men då behöver vi ha utrymme för det, och helst med möjlighet att hänga ut tvätt.

Först funderade vi på att ta ned några väggar och genom det binda ihop nuvarande köksdel mer med nuvarande vardagsrumsdel men då skulle hallen i mitten av utrymmet bli helt malplacerad.

En ny idé är nedan, uppskissat i 2D och 3D. (exakt möblering i köket är ej placerad med spis, kylskåp etc, nu bara skåp uppslängda för första koll)

Kloka kommentarer mottages tacksamt. I överdelen av köksdelen blir det många dörrar, skulle det upplevas som störande? Skulle hallen bli för trång och ovälkomnande? Andra viktiga aspekter?
 
  • Skissad planlösning för renovering med markerade problemområden i ett hus, inklusive kök och badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översiktlig 2D och 3D planlösningsskiss av ett hem med dimensioner och möblering, inklusive kök, vardagsrum och badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Även om många tycker att en "öppen planlösning" är modern och fin så finns det andra som tycker det omvända. Jag till exempel skulle inte vilja ha ett så jättestort rum som du planerar för med vardagsrum och kök utan någon som helst avskärmning. Det kommer att väldigt ljudligt, och oordningen sprider sig från köket till vardagsrummet eller tvärtom. Plus att det skulle kosta enorma pengar att flytta all el, vvs, nya golv, väggar, listverk mm.
I köksdelen kommer det bli väldigt mörkt utan fönster. Visst finns det elektriska lampor men inget ersätter dagsljus som strömmar in genom stora fönster.
Jag skulle faktiskt ha det kvar sådär och lägga pengar istället på en kvalitetsrenovering av badrummet och köket.
 
BirgitS
Hej och välkommen till forumet!

Allt handlar ju om hur man vill kompromissa om de alternativ som finns, dvs. vad som är viktigt för er. Jag tar upp de nackdelar som jag ser med förslaget utifall att ni inte har tänkt på dem, fördelarna känner ni ju redan till.

karin.liten karin.liten skrev:
Skulle hallen bli för trång och ovälkomnande?
Den ser väl ut att bli mindre än den hall ni har idag och du skrev att den kändes liten (fast egentligen är den väl riktigt stor om man räknar med utrymmet vid garderoberna). Vi (2 personer) har 1,5 mellan ytterdörrsväggen (med lite som tar plats på samma sätt som du har ritat) och garderoberna och det räcker ju bra till för oss men när det kommer familjer på besök upplever de nog det som lite trångt när de ska ta av sig ytterkläderna och skorna utan att krocka med varandra.

De flesta upplever en hall som mer välkomnande/trevligare när man direkt innanför ytterdörren kan se vidare i bostaden och gärna se ut på andra sidan också. Det är möjligt att vinklarna är sådana att man kommer att kunna se ut men jag kan inte bedöma det på ritningen.

karin.liten karin.liten skrev:
I överdelen av köksdelen blir det många dörrar, skulle det upplevas som störande?
Tror jag inte eftersom det ser ut att mest fungera som en korridor/passage där.

Soffgruppen ser liten och inklämd ut i hörnet medan det är en massa kvm mellan soffgruppen och matbordet som inte används.

Badrummet ser trångt ut, som om man behöver klämma sig förbi tvättställ och badkar för att komma fram till duschen, men det är möjligt att det är annorlunda i verkligheten.

karin.liten karin.liten skrev:
Vi umgås gärna i köket, lagar mat med vänner etc, men det blir alltid väldigt trångt och människor stående i dörröppningen.
Och ni tycker att det känns bättre när de i stället står på andra sidan köksön för att inte vara i vägen?

karin.liten karin.liten skrev:
Med skåp på övriga väggar blir det trängesel i mitten när det står två personer (eller fler) och jobbar i köksdelen.
Blir det inte liknande i förslaget eftersom det är 120 cm mellan köksö och diskhon där medan det väl är större avstånd mellan underskåpen idag?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Även om många tycker att en "öppen planlösning" är modern och fin så finns det andra som tycker det omvända. Jag till exempel skulle inte vilja ha ett så jättestort rum som du planerar för med vardagsrum och kök utan någon som helst avskärmning. Det kommer att väldigt ljudligt, och oordningen sprider sig från köket till vardagsrummet eller tvärtom. Plus att det skulle kosta enorma pengar att flytta all el, vvs, nya golv, väggar, listverk mm.
I köksdelen kommer det bli väldigt mörkt utan fönster. Visst finns det elektriska lampor men inget ersätter dagsljus som strömmar in genom stora fönster.
Jag skulle faktiskt ha det kvar sådär och lägga pengar istället på en kvalitetsrenovering av badrummet och köket.
Stort tack för tankar!
Vi hade tidigare öppen planlösning och jag gillade det mycket så det tror jag vi vill ha igen. I och med att vi även har ett vardagsrum/gillestuga på nedre plan tror jag att det kommer att vara ganska sällan som vi både vill använda vardagsrummet som tv-rum samtidigt som vi använder köket, men det är ju sånt som är svårt att veta i förväg...

I och med att vi i princip vill blåsa ut och göra om hela övervåningen oavsett bedömer jag att kostnaden inte ökar allt för mycket utifrån ändrad planlösning. Vi kommer ändå göra om all el på hela våningen exempelvis och avlopp blir på ungefär samma ställe (dessutom med källare under och den halvan av källaren är obebyggd i dagsläget så det är relativt enkelt.

Mycket bra poäng med att köket blir mörkt, ska fundera på hur det kan lösas om vi vill ha denna tanke... Kanske genom glasdörrar/skjutdörrar in till rummen i överkant exempelvis. Fast det är ju inte lika underbar som fönster...

Tack för kloka tankar!
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hej och välkommen till forumet!
Tack för välkomnandet och många bra kommentarer! Ska verkligen ta mig en till funderare....

Hallen är ett sånt där svårt utrymme... å ena sidan är det så härligt med en stor hall, å andra sidan används den ju "bara" när folk kommer och går...

Duschen tänker jag att det bara ska vara duschväggar så det skulle (förhoppningsvis) inte så trångt. Men det är svårt att känna helt på en ritning.

Bra poäng om utrymme med köksö. Jag föreställer mig att det känns öppnare och med mer utrymme, samt att det ger mer flexibilitet då en kan stå åt alla håll runt en köksö och arbeta och inte nödvändigtvis rumpa mot rumpa, men jag vill ju inte riskera att bygga det lika trångt (eller trängre). Ett alternativ är ju någon form av flyttbar möbel eller någon slags rullvagn i stil med https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00323024/.

Tack för mycket bra kommentarer!
 
BirgitS BirgitS skrev:
Badrummet ser trångt ut, som om man behöver klämma sig förbi tvättställ och badkar för att komma fram till duschen, men det är möjligt att det är annorlunda i verkligheten.
Kanske att vi skulle byta plats på dusch och badkar för att det ska bli öppnare?
 
BirgitS
karin.liten karin.liten skrev:
Duschen tänker jag att det bara ska vara duschväggar så det skulle (förhoppningsvis) inte så trångt. Men det är svårt att känna helt på en ritning.
karin.liten karin.liten skrev:
Kanske att vi skulle byta plats på dusch och badkar för att det ska bli öppnare?
Pröva med att "skapa" badrummet någonstans där det är gott om plats genom att markera väggarna och inredningen med stolar, bord etc. Det gör ju att man kan känna hur det känns att vistas där på ett annat sätt.
 
Badrummet är en utmaning. Å ena sidan kommer badrummet i källaren att ha dusch så denna kommer inte användas så mycket, å andra sidan vill jag ha duschmöjlighet även i detta badrum för framtida dagar när familjen har två tonåringar och alla ska iväg samtidigt.

Hur fungerar det med duschdörrar egentligen? Jag föreställer mig att de inte tar så mycket plats när de är stängda och för att inte slösa utrymme på dusch som sällan används vill jag därför inte bygga in ett utrymme som oftast inte behövs utan att det är ok att duschdörrarna blir "ivägen" när de används. Jag tror därför mest på skiss 1 eller 2 nedan. Några erfarenheter?

Jag vill helst inte placera toalett någon annanstans, eftersom den idag står i övre hörnet och det är enklast. Bifogar en snabb skiss på nuvarande badrum.

Alternativen jag kan flytta är då handfat, badkar, dusch... Så många möjligheter, så svårt att fatta beslut! :)
 
  • Skiss av ett badrumsplan med toalett, handfat, dusch och tvättplats markerade på en grön yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fem olika skisser över badrumsinredning med varierande placering av handfat, toalett, dusch och badkar.
BirgitS BirgitS skrev:
Pröva med att "skapa" badrummet någonstans där det är gott om plats genom att markera väggarna och inredningen med stolar, bord etc. Det gör ju att man kan känna hur det känns att vistas där på ett annat sätt.
Menar du hemma idag? Bra tips!
 
BirgitS
karin.liten karin.liten skrev:
Hur fungerar det med duschdörrar egentligen? Jag föreställer mig att de inte tar så mycket plats när de är stängda
Det stämmer bra, man fäller in dem mot väggen. De sticker ju ut kring 10-20 cm på mitten om de är runda så att blandaren får plats i rundningen. Är det raka dörrar så kommer ena dörren att sticka ut mer så att blandaren får plats bakom.

Det är ju enklast om duschen är i ett hörn så att duschen omgärdas av två väggar och två duschdörrar. Det finns visserligen duschdörrar som är gjorda för placering mitt på en vägg men då blir själva duschutrymmet mindre.

Är det verkligen nödvändigt med 4 skåp i badrummet?
Vad har du tänkt dig för skåplösning? Går kanske att lösa på något bättre sätt än att ta upp en massa golvyta, t.ex. stora spegelskåp och väggskåp ovanför toaletten.

karin.liten karin.liten skrev:
Menar du hemma idag? Bra tips!
Japp :)
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är det verkligen nödvändigt med 4 skåp i badrummet?
Vad har du tänkt dig för skåplösning? Går kanske att lösa på något bättre sätt än att ta upp en massa golvyta, t.ex. stora spegelskåp och väggskåp ovanför toaletten.
Tack!
Skåpen är inte alls hugget i sten, mest att jag tänker att vi bör ha en bra plan för det så jag laborerar med exempel på skåp när jag testar runt. Men om det ska vara låga eller höga eller spegelskåp etc möjligt att ändra...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vad sägs om den här helt nya idén då?
Toadelen blir ca 4 m2 och bad-delen 3,5 m2. Duschen blott 70 cm bred, men å andra sidan 180 lång. Med fast vägg (glasblock?) om 90 cm bredvid handfatet och vikvägg på andra sidan.
 
  • Ritning av badrum med toalett, handfat, och en smal, lång duschavdelning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag rekommenderar verkligen att ha tvättmaskinen i närheten av köket. När vi byggde om i vårt suterränghus så ändrade vi så att ingången till tvättstugan var från köket. Det är bland det bästa vi gjort då detta dels frigjorde en massa utrymme, men samtidigt gör att man kan hantera tvätten medan man lagar maten, det blir helt enkelt gjort. Man ser/hör lätt när tvättmaskinen är klar osv.

Rörande duschdörrar så har vi haft det i ca tio år nu i vårt hus och det har sina poänger, men de tar inte så lite utrymme som man vill tro. Du kan med dessa få ned ytan med kanske 30% max. Dessutom är de rätt jobbiga att hålla rena nedtill. Välj en sort som är lätt att ta loss för rengöring.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag rekommenderar verkligen att ha tvättmaskinen i närheten av köket. När vi byggde om i vårt suterränghus så ändrade vi så att ingången till tvättstugan var från köket. Det är bland det bästa vi gjort då detta dels frigjorde en massa utrymme, men samtidigt gör att man kan hantera tvätten medan man lagar maten, det blir helt enkelt gjort. Man ser/hör lätt när tvättmaskinen är klar osv.

Rörande duschdörrar så har vi haft det i ca tio år nu i vårt hus och det har sina poänger, men de tar inte så lite utrymme som man vill tro. Du kan med dessa få ned ytan med kanske 30% max. Dessutom är de rätt jobbiga att hålla rena nedtill. Välj en sort som är lätt att ta loss för rengöring.
Tack för tankar! Har inte haft duschdörrar förr så alla erfarenheter är mycket värdefulla!

När vi flyttade in för två år sen tänkte vi ha tvättstuga på andra våningen, men efter att nu i drygt ett år haft tvättmaskin inklämd i lilla badrummet har jag insett att jag verkligen vill ha den på detta plan just för att kunna fixa med tvätt samtidigt som en lagar mat, borstar barntänder osv. Men jag vill ha tvättstugan i direkt anslutning till ytterdörr för jag älskar att hänga ut kläder så helheten är som tankarna går just nu några steg från köket men väl i anslutning, se bild.
 
  • Planritning av en våning med en tvättstuga nära köket och utgången, så att kläderna enkelt kan hängas ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Carro_D
  • Laddar…
BirgitS
Har ni tittat på badkar som är anpassade för dusch i ena delen med platt "golv" och bredare?
Exempel: https://www.bygghemma.se/kok-och-bad/badrum/badkar/duschbadkar/

Visst är ditt nya förslag en möjlighet, dock vet jag inte hur lätt/svårt det att hålla sådana där glasblock med fogar rena. Tänk på att en 90 cm bred dörr inte går att vika in helt mot en vägg som bara är 70 cm bred. Du bör väl kunna testa hur det blir att vinkla dörren i ritprogrammet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.