Hej!

Jag ska bygga en torkanläggning för torkning av pressade bär. Rummet är klart, men jag har en undran till alla er experter om tips på utformning av själva torkanläggningen. Tanken är att bygga "hållare" med regelvirke för tork-ollor som sedan begränsas med enkla garderobsdörrar (3-4 60 cm-dörrar) mot resten av rummet, sätta in stallfläkt e d nånstans i skåpen för att få bra cirkulation på luften, samt att ha en luftavfuktare som avleder fukt. Vad tror ni om detta? Om detta funkar bra så kanske vi bygger ytterligare en torkanläggning i samma rum, så att man kan torka två batcher av bär samtidigt. Rummet är rektangulärt och c:a 10m2.

Tork-ollorna funderar jag att bygga utav listvirke med aluminiumnät (insektsnät) som botten.
  • Vilken fläkt kan fungera? Det behöver ju inte vara nån dyr IP-klassad fläkt, men en kraftfull som gärna går att varvtalsstyra för att trimma in flödet. https://www.conrad.se/Golvfl%e4kt-A...d-swe&pi=401774&ci=SHOP_AREA_1668302_0812035?
  • Vilken typ av avfuktare är lämplig för detta ändamål? Det kanske kan vara bra med nån som har röranslutning för att lätt kunna bygga ett "slutet" system i garderoben, eller?

Tacksam för alla idéer och återmatningar!
 
Tork-ollor, torkning av pressade bär, avfuktare?
Vet inget om sånt här, vad vill du göra, skapa russin?

Men behöver du inte tillsätta värme på något sätt för att torka?
 
Kan du inte ha det öppet i rummet? Jag tror att avfuktaren med för tillräckligt hög luftcirkulation. Annars är det nog enklast med en vanlig bordsfläkt.
 
Ska du ha någon värmekälla? Jag brukar använda bastun som tork. Då ställer jag in ett stativ med plats för 10 torkollor och väljer lämplig temperatur på bastuaggregatet och ställer in en vanlig fläkt. Det brukar fungera bra. Men det blir sannolikt ännu bättre med en avfuktare.
 
Tack för era svar! Ja, nån värmekälla kanske kan behövas. Nån enkel värmefläkt kan ju sättas in. Anledningen till att jag inte vill ha hela rummet som tork är att det kanske kommer torkas bär i två olika "faser" samtidigt, dvs jag vill inte att fuktiga bär ska blöta ner de bär som nästan redan är tillräckligt torra. Tanken är i så fall att bygga två skåpsrader då man kan ha två batcher samtidigt i rummet.

Vilken typ av avfuktare rekommenderar ni? Antar att det är bäst med en kondensavfuktare eftersom det är ett uppvärmt utrymme?
 
A
Finns mycket att läsa på nätet sök tex dehydrating berries.
10 m2 är mycket bär! Om du vill sälja kanske Livsmedelsverket har synpunkter?
 
  • Gilla
Claes F
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.