Hej,

Håller på att renovera köket, i det gamla köket satt den en ventil genom ytterväggen. I den nya planlösningen så kommer vi inte ha något skåp eller liknande på denna vägg, utan för blir helt enkelt diskbänk med kakel upp på väggen. Vad ska man göra med den gamla ventilen?

Fylla hålet med isolering och gipsa igen känns riskabelt?

Någon som har nått tips?

Mvh Rickard
 
  • Osanerat kök med synlig ventilation genom yttervägg, sopor i svarta säckar och trägolv i solljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon frånluft behöver man ha i köket. Men det ska sitta högst upp i rummet, och helst med fläkt. Om detta hål inte uppfyller dessa krav kan du lika gärna stänga det.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Någon frånluft behöver man ha i köket. Men det ska sitta högst upp i rummet, och helst med fläkt. Om detta hål inte uppfyller dessa krav kan du lika gärna stänga det.

Jo, köksfläkt ska så klart installerad med utsug.

Mer vad man gör med denna, om den ska sätrasigen, något jag måste tänka på? På utsidan i tegelfasaden så sitter där ju ett ventilgaller, som jag inte kan ta bort då jag inte har något original tegel kvar. Ska man fylla hålet med något speciellt och spika på en plank, lite gips och sessevara glad?
 
Ta bort ventiltallriken invändigt och rensa hålet. Sätt ett insektsnät inifrån det yttre ventilgallret och se till att det sluta tät även mot hålväggarna. Sedan tjärpapp eller vindpapp. Sedan kan du fylla hålet med fogskum (i omgångar för det expanderar så jävligt) eller mineralull. Avslutningsvis skulle jag skära till en gipsbit så att insidan täcks bra och skackla in det.
 
  • Gilla
Rickie
  • Laddar…
C
Jag har gjorde i princip exakt som @Thomas_Blekinge med enda skillnaden att jag skar till en bit cellplast för att fylla hålet och sedan drevade runt om.
 
  • Gilla
Rickie
  • Laddar…
Jag får utan problem bort plåtlåda, så.kör på att bygga igen den då .tack för hjälpen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.