A
BirgitS BirgitS skrev:
Det låter som det blir bättre med den omflyttningen, men ha inte fönster bakom spishällen bara för det stänker fett där. Hörnspisar är inte heller praktiska om man är två som lagar mat tillsammans. Man bör inte ha mer än 120 cm mellan ho och häll för att då blir det svårt att nå över ytan, dvs man börjar behöva bära omkring grönsakerna mm. i onödan. Det är sträckan mot golvet som räknas, inte sträckan längs väggen. Eftersom det är hörn behöver man tänka över placeringen noga av ho och häll så att t.ex. en person som står framför hällen inte blockerar en massa arbetsyta för den andra.

Undvik att ha diskmaskinen på hällsidan av diskhon för den blir då oftast mer i vägen. Man bör ha förvaring av de glas och tallrikar man använder mest nära diskmaskinen så det blir snabbt och lätt att tömma den.

Det är praktiskt att ha ugnen och mikron nära spisen eftersom man ofta behöver kolla innehållet i dem samtidigt som man har saker på spisen att kolla (allt ska ju vara klart i stort sett samtidigt).

Köksskåp i hörn fungerar inte lika bra som vanliga underskåp så i hörnet närmast matplatsen, där jag gissar att det är en kökshalvö, kan man närmast ytterväggen ha ett underskåp som är vänt mot matplatsen för förvaring av grytunderlägg, bordstabletter, servetter och annat som bara ska mellan skåpet och matbordet.

Kom tillbaka med kökstillverkarens förslag så kommer du nog att kunna få åsikter om det från flera.
Tackar för tipsen, uppskattas.
 
Jag skulle ha satt en vägg mellan vrum och matplats. Gärna med dubbeldörr mellan. Samt öppnat mellan kök o matplats. Gärna köksö.

Hade helst bytt riktning på trappan så att man inte behöver gå framför dörren för att byta våning. Då hade man antingen kunnat sätta dörren till tvättstugan under trappen och därmed fått bättre möjlighet att flytta wc dörren. Alternativt byggt klädförvaring under trapp.

Men överlag mycket rymlig o trevlig planlösning och hus. Påminner ganska mycket om vår entreplan som finns diskutetad bland mina tidigare inlägg.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det låter som det blir bättre med den omflyttningen, men ha inte fönster bakom spishällen bara för det stänker fett där. Hörnspisar är inte heller praktiska om man är två som lagar mat tillsammans. Man bör inte ha mer än 120 cm mellan ho och häll för att då blir det svårt att nå över ytan, dvs man börjar behöva bära omkring grönsakerna mm. i onödan. Det är sträckan mot golvet som räknas, inte sträckan längs väggen. Eftersom det är hörn behöver man tänka över placeringen noga av ho och häll så att t.ex. en person som står framför hällen inte blockerar en massa arbetsyta för den andra.

Undvik att ha diskmaskinen på hällsidan av diskhon för den blir då oftast mer i vägen. Man bör ha förvaring av de glas och tallrikar man använder mest nära diskmaskinen så det blir snabbt och lätt att tömma den.

Det är praktiskt att ha ugnen och mikron nära spisen eftersom man ofta behöver kolla innehållet i dem samtidigt som man har saker på spisen att kolla (allt ska ju vara klart i stort sett samtidigt).

Köksskåp i hörn fungerar inte lika bra som vanliga underskåp så i hörnet närmast matplatsen, där jag gissar att det är en kökshalvö, kan man närmast ytterväggen ha ett underskåp som är vänt mot matplatsen för förvaring av grytunderlägg, bordstabletter, servetter och annat som bara ska mellan skåpet och matbordet.

Kom tillbaka med kökstillverkarens förslag så kommer du nog att kunna få åsikter om det från flera.
Tycker dock hörnspisar är mycket trevliga att jobba från. Man har som nära till allt i köket också, lite som en kommandobrygga.
 
C carlbanan skrev:
Många bra synpunkter. Kan bara lägga till en liten men väldigt bra Sak. Om ni redan nu vet var ni ska bygga altan, så be de som gjuter plattan att bygga in gängstavar genom kantstöden. Underlättar väldigt mycket (jag glömde själv detta när vi byggde).
Hmm, sätta några fasadpluggar tar ju inte många minuter. Garanterat billigare med.
 
Ganbatte skrev:
Är det spishällen som är vid fönstret nedtill?
Nej, nedtill på bilden är en diskbänk, 220 cm lång med vask, ho och diskmaskin under.
Spishällen är till höger: 60 cm skafferi (med micro i), 60 cm lådor, häll och ugn samt 2x60 cm lådor innan diskbänken tar vid.
Vill du ha foton? Eller kom och kika, om du bor i närheten!
 
N nochl skrev:
Hmm, sätta några fasadpluggar tar ju inte många minuter. Garanterat billigare med.
Jag har undvikit att fästa saker i kantelementen. Är så nojig att borra för långt och ta hål i golvvärmeslangen.
 
C carlbanan skrev:
Jag har undvikit att fästa saker i kantelementen. Är så nojig att borra för långt och ta hål i golvvärmeslangen.
Okej, vet inte hur dina var konstruerade men våra var ivf minst 20cm tjocka så gott om plats.

Själv satte jag fast golvet med ett par tusen plugg o skruv i plattan. Rörmokaren sa att jag nog hade ca 8cm innan golvvärmen men att risken fanns att den flytit upp på sina ställen. Det var svettigt
 
BirgitS
N nochl skrev:
Tycker dock hörnspisar är mycket trevliga att jobba från. Man har som nära till allt i köket också, lite som en kommandobrygga.
Om man är själv i köket stämmer det nog, men som jag skrev om man är två jämbördiga som lagar mat tillsammans fungerar det dåligt.
 
Martin_B
Har varken tid eller ork att läsa igenom denna tråd just nu, men mitt råd är att flytta trappan från entrén, till bättre plats! Det är totalt värdelöst att ha trappan intill entrén, såvida man inte älskar och är helt sjukligt besatt av att städa, gärna 4-5, kanske 6-7 gånger om dagen liksom.
 
N nochl skrev:
Tycker dock hörnspisar är mycket trevliga att jobba från. Man har som nära till allt i köket också, lite som en kommandobrygga.
Bara om man oftast är ensam vid spisen. Vi är ofta två, då funkar det inte alls.
 
BirgitS
Martin_B Martin_B skrev:
Har varken tid eller ork att läsa igenom denna tråd just nu, men mitt råd är att flytta trappan från entrén, till bättre plats! Det är totalt värdelöst att ha trappan intill entrén, såvida man inte älskar och är helt sjukligt besatt av att städa, gärna 4-5, kanske 6-7 gånger om dagen liksom.
Nåja, nu är ju trappan någon meter från ytterdörren med goda möjligheter för gästerna att ta av sig skorna innan de kommer fram till trappan. Familjen ska gå in i tvättstugan om jag förstod det rätt.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Nere:
Uppe:
Skippa öppet mellan plan, det kommer bli mycket störmoment från TV tittande/spel mellan planen.
Såg inte om du bemötte detta men jag kan bara instämma och då talar jag av egen erfarenhet efter att ha bott i 5 år i en liknande lösning. Öppet mellan våningsplanen är snyggt och fräckt (vi valde själva en sådan lösning) men i praktiken ganska värdelöst. Det slösar på yta och ljudet färdas fritt mellan planen. Jag hade inte valt en sådan lösning om jag fått göra om idag.

Många anmärker på trappa i hallen. Vi har så, dessutom direkt innanför ytterdörren, och jag har aldrig upplevt det som ett problem. Jag tycker därför att den kritiken är överdriven. Förvisso går vi in/ut mycket via groventré i stället för huvudentré men jag har svårt att se det enorma problemet med trappa i hall, som ändå är en väldigt vanlig lösning.

Vår planlösning finns här om du vill kika:
http://nummeriv.blogspot.com/search/label/Planlösning

Generella råd: bygg inte bara för nuet utan tänk på åren framåt; hur kan huset anpassas och förändras efter er familjesituation om 5-10-15-20 år?
 
Glömde skriva att den "extra hall"/korridor som är ritad innanför trappan, där pardörrarna öppnar upp, känns som ett onödigt slöseri med yta (den används inte till något?). Det borde gå att lösa på ett effektivare sett.
 
Martin_B
BirgitS BirgitS skrev:
Nåja, nu är ju trappan någon meter från ytterdörren med goda möjligheter för gästerna att ta av sig skorna innan de kommer fram till trappan. Familjen ska gå in i tvättstugan om jag förstod det rätt.
Ja det har du rätt i, jag tittade lite snabbt och det såg ut som att själva farstun bara var under balkongen så att säga, dvs. bara ett tak. Men jag ser nu att det är en del av huset, dvs. inomhus.

Nä men då är ju allt i sin ordning på den punkten :)
 
Vi sneddade hörnen på våra sovrum och placerade dörrarna där. det blir mer plats i rummen och mindre döyta utanför. sedan skulle jag ha en rak vägg med garderober istället för att ha dem infällda. Någon gång kanske man inte behöver garderober där och då blir rummet mer lätt möblerat. Annars så gillar jag att ni har stora ytor :) och tänkt på förvaring. Det blir Jättebra!
 
  • Ritning över våningsplan med snedställda sovrumsdörrar för optimerad utrymmesanvändning och plats för raka garderober.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.