Hur tänker ni kring trappans placering i huset? Vi planerar att bygga ett 2-planshus med sovrummen på övervåningen och funderar på om trappan ska placeras vid entrén eller mera centralt i huset. Vilka är för- och nackdelarna?
 
j.f.s
Mitt hus har trappen till övervåningen i direkt anslutning till entrén. Helt värdelöst för allt skräp som kommer in tar vägen vart? Jo upp för trappen så klart.
 
  • Entrédörr med fönster ovanför och trappa till höger som leder till övervåning, svarta kakelplattor på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Martin_B och 1 till
  • Laddar…
Vi har trappan mitt i huset. Initialt ville jag flytta trappan till närmare entrén för att... ja, jag vet inte, för det känns naturligt. Nu när vänners barn börjar bli tonåringar (mina är 6 och 8 år) och nästan har en egen våning för sovrum och tv-rum inser jag att jag antagligen kommer att uppskatta att barnen "tvingas" gå igenom huset och hälsa på familjen och inte springa raka vägen till sin våning om några år. Så det känns perfekt med mitt i huset.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Martin_B
j.f.s j.f.s skrev:
Mitt hus har trappen till övervåningen i direkt anslutning till entrén. Helt värdelöst för allt skräp som kommer in tar vägen vart? Jo upp för trappen så klart.
Eller rätt in på bottenvåning, när man kommer uppifrån :) ...skiten går åt båda håll så att säga! :D

Och ja, helt värdelöst! Fattar inte vad det är för en idiot som har kommit på den "briljanta" idén, och varför man fortfarande envisas med att bygga, kanske de flesta, 1,5-plans/2-plans, hus på det sättet att man förlägger trappan precis intill entrén! Idiotiskt, när man ju med enkelhet kan placera trappan på betydligt bättre ställen när man ju ändå sitter vid ritbordet och när man ju ändå bygger upp allt från scratch.
Obegripligt...
 
  • Gilla
j.f.s
  • Laddar…
Jag skrev precis följande i ämnet, i en annan tråd:

Många anmärker på trappa i hallen. Vi har så, dessutom direkt innanför ytterdörren, och jag har aldrig upplevt det som ett problem. Jag tycker därför att den kritiken är överdriven. Förvisso går vi in/ut mycket via groventré i stället för huvudentré men jag har svårt att se det enorma problemet med trappa i hall, som ändå är en väldigt vanlig lösning.
 
Det är faktiskt mycket lättare sagt än gjort att få till bra planlösningar med en trapp som inte börjar i entrén.

Sätter man trappen mitt i huset så tar den mer plats, medans om man låter den börja vid en yttervägg så kan den följa snedtaket och så nyttjar man en bit lättvind istället.

Anledningen till att trappen sedan placeras i hallen skulle jag tro är att de flesta inte vill offra en vägg i något annat rum till att ha trappen mot.
 
R
Du får väl fostra ungarna att ta av skorna på mattan och ställa dom till vänster på en matta , inga ytterskor med skit på inne
Det med att dom måste gå förbi er och hälsa är inte fel , samt ni ser vilka som kommer är bra , men dom brukar vara som en blixt in på sitt rum med kompisar i tonåren
 
Martin_B
Nej nej nej, dumheter, alla de som försvarar denna idiotiska lösning gör det antingen för att de inte klarar av eller inte vill veta av att de har en sämre lösning än de som har trappan bättre placerad, eller för att de helt enkelt inte är så noggranna med städning/hur det ser ut på golvet i hemmet och hur mycket skit som egentligen dras med in.

För det är trots allt så, och detta kommer man inte förbi och det går inte att trolla bort, att om där exempelvis har regnat ute, så kommer skorna att vara blöta när man stiger in i huset. Det är helt ofrånkomligt (såvida man inte har vandrat under tak hela tiden även ute).
Och då kommer det att bli blött även på golvet invändigt när man stiger in med blöta sulor!

Blöta sulor medför även att mer skit fastnar undertill, som sand, grus, löv och grässtrån, exempelvis, något som då automatiskt dras med in.

Och detta i synnerhet om man har barn, då de inte är lika noggranna som vuxna, såvida de stackarna inte lever under helt sjukligt disciplinerade förhållanden där de fysiskt misshandlas och piskas till att bete sig som robotar. Fast inte ens då kan de trotsa naturlagarna, som säger att om skorna är blöta utomhus, så kommer de vara blöta även när man trampar rätt in i huset (såvida man inte har vingar och kan sväva).

Jag är så vansinnigt trött på folk som försöker övertyga andra om mekanismer som är fysiskt omöjliga, naturlagar som inte går att trolla bort. Och detta enbart för att de är så envisa med att de måste ha rätt.

Finns det sand, grus, gräs, löv och annan smuts utomhus? JA
Är det blött utomhus när det regnar? JA
Fastnar det nämnda på skor om man går med skorna utomhus? JA
Följer skiten sedan med in i huset? JA

Glöm sedan inte problematiken när det kommer flera personer på en gång. Då kan man dessutom inte helt strikt klämma in sig och hålla sig dikt an till motsatt sida trappan med skorna, bara för att hålla ytan närmast trappan ren. Utan folk går in. Såvida man inte har sjuka strikta regler att folk måste stå och köa utanför så bara en får komma in åt gången, ta av sig, för att sedan ge plats åt nästa person i kön.

:D
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Om inte tillgänglighetsreglerna i det här landet var så strikta så skulle jag gärna bygga som i Japan, med en försänkt entré på ett par kvm innanför ytterdörren, där man tar av skorna och all skit och vatten stannar.
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Tack till alla er som svarat. Efter att ha läst era kommentarer tror jag att jag ska försöka undvika en trappa precis intill entrén som jag sett på de allra flesta planritningar (första bilden). Men tror ni att det blir bättre om trappan placeras en bit fram i hallen (andra bilden) eller blir det ungefär samma sak?


Planritning med trappa placerad en bit in i hallen, markerad intill entré på 15.6 kvm. Planritning som visar en entré till ett hus med en trappa en bit in i hallen.
 
Martin_B
H Husnybörjare skrev:
Tack till alla er som svarat. Efter att ha läst era kommentarer tror jag att jag ska försöka undvika en trappa precis intill entrén som jag sett på de allra flesta planritningar (första bilden). Men tror ni att det blir bättre om trappan placeras en bit fram i hallen (andra bilden) eller blir det ungefär samma sak?


[bild] [bild]
Ja bild nr 2 är ju betydligt bättre, då trappan kommer en bit in i hallen.
Däremot så hade jag ju flyttat upp badrumsdörren till andra änden av badrummet i höjd med där handfatet står idag, och i så fall hellre flyttat ner handfatet mot ytterväggen till. Dvs bytt plats på de.
Inte så praktiskt att ha en toalettdörr precis intill entrén, så den dörren, när den är öppen, t.o.m hänger in en bit på entrédörrsöppningen.

Där vill man ju ha fritt och kanske en klädhängare, liten skohylla, eller något... inte en dörr :)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Största anledningen till att jag inte vill ha en trappa i hallen är att du kanske hellre vill ha den ytan till en liten gästtoa eller rejält kapprum. Det känns betydligt mer prioriterat vid den platsen än möjligheten att ta sig till övervåningen.
 
Hej igen och tack för era kommentarer! Jag har funderat vidare och kommit fram till en ny lösning som jag nu tycker verkar toppen. Men samtidigt tycker jag att det är konstigt att jag inte stött på den här placeringen i alla de planritningar jag tittat igenom… Finns det någon nackdel jag inte ser? Här är en grov skiss på hur jag föreställer mig planritningen, mycket kan fortfarande komma att ändras men jag vill gärna höra era synpunkter på just trappans placering.

Grovt ritad skiss av en planritning med markerad trappplacering mellan vardagsrum och hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi har trappan mitt i huset, under snedtaket, med en klk bakom dessutom. Funkar fint.

Tycker din plan ser rätt bra ut, men fundera på att delvis spegelvända så att du får köket nära hallen och inte måste gå genom vardagsrummet med inköpen.
 
Vi hade trappan precis innanför ytterdörren och det var hopplöst med småbarn (och vuxna). Löste det genom att bygga en ny hall utanför den gamla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.