Hej, jag har fått tag på en gammal pardörr i trä som jag vill sätta i min lilla kolonistuga. Problemet är att det finns varken nyckel till låset eller karm till dörren. Den ska dessutom sättas där det ej finns något dörrhål idag...

En kolonistuga med röda väggar och ett litet fönster, några röda rosor i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur går jag lättast tillväga utan att det kostar för mycket eller blir för stor åverkan på dörren?....
Jag tänker mig att jag ska göra karmen själv och detta kommer ske på kolonin där jag bara har tillgång till handverktyg, dvs inga fancy maskiner som överhandsfräsar och dylikt då jag ej har el. ;)
Så här ser dörren ut.

Gammal vit trädörr med guldhandtag och låscylinder, behöver karm och nyckel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en vitmålad gammal pardörr i trä med synligt låshus och handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal vitmålad pardörr i trä med slitage och utan karm, synbart låshus, i ett rörigt inomhusutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal pardörr i trä med glasfönster och dörrhandtag, reflektion av träd syns i glaset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tar tacksamt emot tips och tricks som ni vil dela med er av!
 
Det där är väl en innerdörr ?
 
Gör ett litet tak över dörren, det ser ut kunna vara en inne dörr.

Du kan göra en enkel karm med handverktyg tex genom skruva och limma ihop två bitar till att bli den profil du behöver, kanske inte helt rätt men med utelim lär det stoppa länge nog. Välj bra virke som inte slår sig så lätt...
 
J JohanLun skrev:
Gör ett litet tak över dörren, det ser ut kunna vara en inne dörr.

Du kan göra en enkel karm med handverktyg tex genom skruva och limma ihop två bitar till att bli den profil du behöver, kanske inte helt rätt men med utelim lär det stoppa länge nog. Välj bra virke som inte slår sig så lätt...
Nej, det är en ytterdörr.
Precis min tanke angående karmen men önskar att någon också kan ge mig tips på vad jag ska tänka på t.ex, hur måttar jag ut höjd och bredd? Finns det regler på hur många mm bredare/högre/djupare karmen ska va än dörrens mått?
 
Plocka ur låset ur dörren och ta med till låssmeden med lite tur så har låssmeden en som passar direkt.
Jag gissar att det är en gammal aledals nyckel du behöver.
 
Vi taggar @findus42 så får du säkert bra tips, har för mig att dörrpartier är hans specialitet :)
 
Ett litet tak kommer ändå skydda dörren mot regn, så det vore ändå bra.

Titta på nån annan liknande dörr men annars är det väl ofta ca 2mm eller så får jag för mig, går ju hyvla om det blir för tajt... Byggde en enkel karm till mitt skafferi på detta "enkla" sätt, jag bara "kopierade" från en annan dörr...
 
Jag har sett många liknande ytterdörrar listen som sitter i vägen för att greppa trycket tycker jag alltid är lite dumt placerad.
Äldre innerdörrar brukar inte vara glasade samt har den många skyddande lager med färg.
Denna modellen av dörrar är inte jätteovanliga som ytterdörrar i äldre hus.
Man kan även ställa sig frågan vad som skiljer mellan en innerdörr och en ytterdörr på äldre spegeldörr i massivt trä med tunnare speglar utan isolering, dessa användes tillsammans med ett par innerdörrar innanför ytterdörren som dämpade ljud samt höll kylan ute och fungerade som isolering.
Ibland var det endast listen som fungerade som överfalsning som skiljde mellan ytter och innerdörr med dom finns även på innerdörrar på vissa andra ytterdörrar var det inga riktiga speglar utan endast ditsatt list.
Däremot så är låset mer i klass med lås för en innerdörr samt så hänger trycket så en fjäder lär behöva bytas ut eller så saknas fyrkantshylsan mellan 8 till 9mm.
 
Redigerat:
  • Gilla
Södra Majoren
  • Laddar…
hsd
Den dörren passar ju inte på en kolonilott, jag kan ta den till min glasveranda istället...;)
Skämt åsido så ser mina innedörrar till verandan ut men jag tror dessa var ytterdörrar före verandans tillkomst
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.