Hej!
Jag har en liten, riktigt gammal lada på tomten, ca 16 m2. Inredde till bastu för 10 år sen. Tyvärr är flera stockar i dåligt skick. Någon skulle säkert riva och börja om med nytt virke. Men jag har inte hjärta att göra det och invändigt är bastun fin. Jag har läst flera trådar om halvsulning. Det verkar som att minst halva stocken ska vara ok för att halvsula. På ena sidan är de tre nedersta stockarna nu rensade från murket virke och nästan halva stocken är kvar. Närmast knuten är det dock ännu mindre. Jag planerar att sätta panel på huset för att lättare kunna staga upp hela konstruktionen. Jag har några frågor:

1. Kan det fungera med halvsulning även om mindre än halva stocken är kvar på sina ställen?
2. Kan jag såga bort timret utanför knutarna och staga upp med en regel istället. Knutarna sitter liksom knappt ihop, dvs det är mer luft än timmer?
2. Bastun är isolerad invändigt men jag funderar på att lägga lite isolering utvändigt mellan reglarna som ska staga upp huset. Är papp att föredra?

3. En utmaning är att inte golvbjälklaget ska svikta. Det hänger ju i de murkna stockarna. Gammal röd lada under renovering med nedersta stockarna rensade från murket virke, halva stocken kvar på vissa delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla stockar i en lada med synligt murket virke och delar av stockarna borttagna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla stockar med synlig skada och murkna delar på en lada, med halva stocken kvar vid knutarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis murkna och skadade stockar från en gammal ladugård, med spår av rötna och avskalat virke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rödmålad stockvägg med synligt murket virke och skador på stockarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


4. Tacksam för tips eller länkar till renovering av risigt timmer där det estetiska är underordnat eftersom panel ska täcka lagningarna.

Med vänlig hälsning, Gustav
 
Jag hade nog bara accepterat att det var dåligt och slafsat på rödfärg.................
 
S Stefan1972 skrev:
Jag hade nog bara accepterat att det var dåligt och slafsat på rödfärg.................
Jo, jag har gjort så några år. Men nu är det tyvärr alltför murket.
 
Jag tycker att byggningen ser ut att vara värd att renovera. Det är ju bara några stockar nedtill som är dåliga. Att byta någon stock sisådär en eller två gånger per århundrade är normalt underhåll på timmerhus.

Jag skulle byta de stockarna som är dåliga längs hela längden. Halvsula de som är lindrigare skadade.
Om du är försiktig kan det möjligtvis gå att byta stockarna utan att riva bort bastupanelen på insidan men enklare är det om man kommer åt båda sidorna.

Du får absolut inte kapa bort utknutarna (de utstickande stockändorna). Det är de som håller ihop hela timran.
Om knuten blir alltför försvagad av ålder kan man bulta dit en följare (stående batting) på insidan i innerhörner. Till exempel 4x4 eller 5x5 tum. Bultarna skall gå genom avlånga hål i följaren så att timran kan sjunka utan att hänga upp sig på följaren.

Timran står för sig själv och att klä in den för att förstärka är helt onödigt. Däremot skulle jag klä in knutarna med såkallade knutlådor för att skydda dem.
Jag skulle också skrapa bort så mycket som möjligt av plastfärgen på väggarna. Eftersom timret är fullt av vågräta sprickor som släpper in vatten brukar det bli såna där rötskador när man målar en timmervägg med plastfärg så att fukten inte kan torka ut.

Jag höll på med den där sortens timmerreparationer på förtjänst i ungefär ett eller ett och ett halvt år så jag är ingen superexpert men jag har ändå litet erfarenhet.
 
Redigerat:
Problemet som jag ser det är ju att alla former av reparationer kommer förvanska utseendet på den där fina ladan. Det är liksom synd att knutarna är så illa däran men lät man det bara vara så tror jag säkert den står i 50 år till även om det är murket. Hela läget gör ju liksom att "det hör till" och det värsta håligheterna går ju att dreva igen bara.
Men nu är det ju påbörjat så..........
 
Hur skulle det förvanska?

Enda skillnaden på en välgjord timmerreparation och originalet är att efter reparation är det inte längre ruttet...... och mindre väderbitet de första åren.
 
H heimlaga skrev:
Hur skulle det förvanska?

Enda skillnaden på en välgjord timmerreparation och originalet är att efter reparation är det inte längre ruttet...... och mindre väderbitet de första åren.
Kanske var lite otydlig men en riktig timmerreparation blir ju inte så såklart. Tänkte mer på nåt halvdant och gud förbjude nån panel på alltihopa.
Antingen gör man det riktigt eller så inte alls är ju mer som jag menar kanske.
 
Timmerhus har fått panel så länge det har funnits plank. Det är inget konstigt med det.

Jag halvsulade en fuktskada, jag fräse in 45mm med handöverfräsrn och skruvade dit reglar. Det funkar bra, men det ser ju inte ut som timmer. Det funkar om man ska ha panel.
 
Fritidshus med kombination av faluröda timmerväggar, enkupigt tegeltak, stående panel och plåttak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
H heimlaga skrev:
Jag tycker att byggningen ser ut att vara värd att renovera. Det är ju bara några stockar nedtill som är dåliga. Att byta någon stock sisådär en eller två gånger per århundrade är normalt underhåll på timmerhus.

Jag skulle byta de stockarna som är dåliga längs hela längden. Halvsula de som är lindrigare skadade.
Om du är försiktig kan det möjligtvis gå att byta stockarna utan att riva bort bastupanelen på insidan men enklare är det om man kommer åt båda sidorna.

Du får absolut inte kapa bort utknutarna (de utstickande stockändorna). Det är de som håller ihop hela timran.
Om knuten blir alltför försvagad av ålder kan man bulta dit en följare (stående batting) på insidan i innerhörner. Till exempel 4x4 eller 5x5 tum. Bultarna skall gå genom avlånga hål i följaren så att timran kan sjunka utan att hänga upp sig på följaren.

Timran står för sig själv och att klä in den för att förstärka är helt onödigt. Däremot skulle jag klä in knutarna med såkallade knutlådor för att skydda dem.
Jag skulle också skrapa bort så mycket som möjligt av plastfärgen på väggarna. Eftersom timret är fullt av vågräta sprickor som släpper in vatten brukar det bli såna där rötskador när man målar en timmervägg med plastfärg så att fukten inte kan torka ut.

Jag höll på med den där sortens timmerreparationer på förtjänst i ungefär ett eller ett och ett halvt år så jag är ingen superexpert men jag har ändå litet erfarenhet.
Tack för svar. Jag håller absolut med om värdet att renovera! Gissar att timret är avsevärt mer än 100 år.
Det blir onekligen avsevärt mer jobb att plocka bort bastupanel och våtmatta. Av det skälet är halvsulning att föredra. Men om golvbjälklaget hänger i murket trä så har jag ju inget val.

Du har säkert rätt att inklädnad inte behövs för stabilitet. Jag gillar dock rakt falsad panel som ser ut som panel på en lada. Får jag inte till halvsulningen tillräckligt snyggt så är panel inget dåligt alternativ i mina ögon.

Så har vi på fritidshuset som är en lite eljest kombination av gammalt falurött timmer med enkupigt tegel och nybyggt med stående panel och plåttak. Låter knäppt men en riktigt duktig arkitekt med känsla för vård av gamla trähus fick till det alldeles utmärkt. Se nedan.

Ok, jag förstår detta med knutar, jag får bygga knutlådor, trodde inte det spelade någon roll när knuten är så gles.

Bra tips med färgen. Tror att du har hel Delvis rödfärgad murken träknut på ett gammalt timmerhus med synliga skador och tecken på förfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
t rätt angående fickor i trät och färg som inte andas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.