Håller på att bygga en lounge-grupp för altanen. Bygger en låda i plywood som botten där dynorna ska husera över vintern, klär sedan alltihop med trall för att matcha altanen.

3D-modell av en oavslutad lounge-grupp i plywood för altanbruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-skiss av en oöverbyggd loungegrupp i plywood för altan, avsedd att kläs med trall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu kommer då min fundering, trallen bör skydda möbeln mot det värsta vädret, men då trallen för golvet krympt när det torkat och skapat glipor lär det bli samma här. Alltså behöver jag behandla plywooden på något sätt.

I efterhand kom jag på att jag kunde använt form- eller marin-plyfa. Men nu är det redan byggt i billigast möjliga plywood. Hela projektet är egentligen under ganska tajt budget.

Tänkte jag kunde måla plyfan men när färg-snubben i butiken pekade på varsin burk trägrund och snickerifärg som tillsammans skulle gå på flera tusenlappar så började jag tänka om. Dessutom ska den impregnerade trallen vara obehandlad, så det skulle bli svårt att få det snyggt när hälften är målat.

Kan man kanske olja in det istället? Skulle det bli billigare?
Amerikaner på youtube brukar använda polyuretan ("polyurethane wood coating"), men det har jag inte sett säljas här i Sverige.

Det som behövs är egentligen bara någon tjock beläggning som skyddar träet mot vatten.

Har ni några idéer?
Tack!
 
Jag skulle inte rekommendera att förvara några dynor där över vintern. De kommer bli fuktiga och troligen mögla.

Enda sättet att lösa detta någorlunda är att ha en viss lutning på plywooden så att vatten inte blir stående.
Plywooden lär hålla rätt många år bara vatten inte blir stående. Jag skulle inte behandla plywooden alls. Möjligen olja in den med någon träolja.

Försök se om du inte kan köpa ett överdrag du kan dra över möbeln på vintern istället (finns på ikea).
 
Klä locket på insidan samt sidorna i typ byggplast, presenning, dammduk, takpapp eller liknande som kan hålla det någorlunda tätt så det inte kommer in vatten överhuvudtaget? Sen får du väl ha en luftspalt någonstans så du får lite cirkulation. Men tror inte heller att dynorna kommer vara så fräscha efter en vinter, för fukt kommer det ju in ändå. Men på sommaren är det inga problem att ha dom där...
 
Lägg för övrigt gärna upp bilder under byggets gång, jag själv har funderat på att bygga något liknande! :)

Vad har du tänkt använda för dynor till din egengjorda möbel?
 
Ok, verkar som jag får ta in dynorna över vintern.
Men jag känner ändå att jag behöver behandla plywooden så inte limmet släpper efter en säsong.

Kanske kan lacka det med någon båtlack?
 
Billigast möjliga plywood håller inte obehandlad.
Du borde inte använt plywood öht.
Bygg av enbart trallvirke och sätt en oljehärdad masonit på undersidan locket för att skydda dynorna på sommaren.
På vintern har du dynorna inne.

Protte
 
Kanske kan köpa polyesterplast till båtar och pensla på ?
 
Ja jag tänker det med, eller kanske till och med bara nån tjock plastig båtlack.
 
Topcoat hade fungerat, som man penslar på
 
  • Gilla
frhar
  • Laddar…
Båtlack brukar oftast vara polyuretanbaserad, men fortfarande inte vattentätt. Polyester är inte heller vattentätt, men troligtvis det billigaste du kan behandla med. Biltemas duger fint. Om du epoxybehandlar plywood:en blir det helt vattentätt, men priset blir detsamma som för vanlig lack och lackfärg.
 
Tack, äntligen några riktiga svar!
Men hur skulle plywood klara sig över vintern om jag bara lackade det? Läste att limmet kunde släppa, men hur snabbt? Om möbeln klarar sig i några år är jag nöjd.
 
K
Jag har lackat en del fulplywood i båten med biltemas polyuretanbaserade båtlack. Det har hållt över förväntan.

Det viktigaste tipset i denna tråden är nog att se till att vattnet kan rinna av. Blir det stående vatten på så spelar det ingen roll hur du behandlar det
 
K Kallebo skrev:
Det viktigaste tipset i denna tråden är nog att se till att vattnet kan rinna av.
Hmm ok, det blir ju lite svårt. Man kan ju inte riktigt ha en soffa som lutar åt ena hållet.
Har du något tips på hur jag skulle kunna göra det? I första inlägget ser du hur möbeln ser ut.
 
K
Det behöver inte luta mer än ett par grader och du vill ändå ha en luftspalt mellan trall och plywood. Snedsåga en 45x45 och använd båda delar så att soffanblir rak men plywooden får avrinning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.