Hej, jag har en fråga.

jag har i dagsläget utanpåliggande el-ledningar, strömbrytare och kontakter (ojordad) i min lägenhet och funderar nu på att byta till infällda i samband med renovering. Är detta möjligt utan att fräsa in själva el-kablarna eller måste även dessa då dras om och fräsas in, kabeln kommer således gå in i väggen till de infällda kontakterna och strömbrytarna. Hur är det med jord etc? Regler?
 
tommib
Detta är en diskussion du bör ha med elektrikern som ska göra installationen.

Generellt kan man säga att det går bra att dra utanpåliggande kabel till apparater som är infällda men att göra det i stor omfattning kommer se konstigt ut.

Om du gör en så stor uppdatering av anläggningen undrar jag om inte kravet på att skyddsjorda kommer in också.
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
N Niklas777 skrev:
Hej, jag har en fråga.

jag har i dagsläget utanpåliggande el-ledningar, strömbrytare och kontakter (ojordad) i min lägenhet och funderar nu på att byta till infällda i samband med renovering. Är detta möjligt utan att fräsa in själva el-kablarna eller måste även dessa då dras om och fräsas in, kabeln kommer således gå in i väggen till de infällda kontakterna och strömbrytarna. Hur är det med jord etc? Regler?
Är det betong eller trävägg? Oavsett så är det nog rotdosor i kombination med infällda brytare och uttag. Du har minst sagt lite jobb framför dig.

En snyggt klamrad kabel kanske inte är helt fel.

Annars har ju elen förändrats ganska kraftigt så det är nog enklast att och börja om från början vad gäller placering av uttag, nätverk osv osv.

Jord ska du absolut ha. Du får blanda jordat ojordat inom samma fastighet men inte i samma utrymme dvs v-rum får vara jordat sovrum1 inte osv. Tänk på öppna planlösningar och jord dock där det kan bli svårt att göra gränsdragningar.

Reglerna säger att arbetet är behörighetskrävande men det brukar inte ha ngn betydelse här på forumet.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.