Hej, behöver er hjälp med att uppsaktta hur många timmar följande jobb kan tänkas ta.

4 rum om totalt 67 kvm ska målas om. Ca 3-3,2m takhöjd. Samtliga väggar och tak ska målas om, mindre isättningar krävs i hall och det mindre sovrummet. Utöver detta ska samtliga snickerier, golvlister (40cm) fönster, ink nischer + dörrar målas samt enklare förarbete där lös färg kan behöva skrapas i fönsternischer. Punktspackling på sina ställen krävs på snickerier, men ska ej skrapas trärent. Tak har EJ limfärg, så bör vara enkelt att måla över. En spricka i välvd del i tak ( lilla sovrummet) behöver också lagas med microlitremsa. Samtliga rum har i dagsläget övermålad tapet.

De två rummen i fil ska även bredspacklas.

Vad tror ni om tidsåtgång?
Min, max?
Slitna vita snickerier och golvlister med sprickor och behov av målning och reparation i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En vitmålad dörrkarm och golvlister med synliga märken och behov av ommålning och underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet fönsterfoder och fönsterbräda med flagande färg ovanför en radiator, behöver målas och förbehandlas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planritning av en bostad med fyra rum inklusive mått, avsedd för ommålning och renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Skulle uppskatta tiden till 12-15 timmar / rum. Så nånstans 50-60 timmar känns väl rimligt.
 
Vilka moment har du då räknat in? När jag kollar offerter ligger de på 130-225 timmar. Rimligt?
 
Redigerat:
N Niklas777 skrev:
Vilka moment har du då räknat in? När jag kollar offerter ligger de på 130-225 timmar. Rimligt?
Va? 130 timmar?
Helt otroligt, när jag räknar på renoveringsjobb så ligger jag på ca 12 timmar per rum, lite beroende på om det är målat eller tapet. Är det full tapetnedrivning och bredspackling så brukar jag lägga på 4-6 timmar per rum.
225 timmar? Det är ju intr seriöst överhuvudtaget, de ska alltså hålla på i över 50 timmar per rum? Vilka firmor har lämnat dessa priser?
 
  • Gilla
Gabsson och 1 till
  • Laddar…
Ja jag blir väl lurad. Sekelskifteslägenhet i Stockholm. Stockholmspriser kanske? Lr blir jag bara lurad?

Tips på målare i stockholm mottages gärna.
 
Sekelskifte i all ära, men det är en " vanlig" renovering så de priser du har fätt är verkligen sthlms priser...kan liksom inte släppa 225 timmar?
 
Dock inkluderar det ju dörrar och fönster..
 
Kolla att du får en serios renovering av dörrar och lister. Profilering som övermålats med plastfärg kan va ett stort jobb, men om den ena firman blaskar över med ny plastfärg och den andra tar bort färg och målar med linoljefärg blir det stor skillnad. Se bara till att du inte betalar för det seriösa jobbet men får slarvjobbet.

Jättefina detaljer förresten, var rädd om dem!
 
Finns inga målerifirmor som målar med linoljefärg inomhus, det är liksom förbjudet pga lösningsmedlet. Snickerier blir bäst med en hel akrylat typ Alcro V-Mill.
 
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
Tack! Kom på en detalj som kanske påverkat offerterna. bad om bredspackling av de två rummen som ligger i fil. Hur mycket i tid skulle ni säga att detta kräver?
 
S SpackelFredrik skrev:
Finns inga målerifirmor som målar med linoljefärg inomhus, det är liksom förbjudet pga lösningsmedlet. Snickerier blir bäst med en hel akrylat typ Alcro V-Mill.
Åjo, nog är det väl inte förbjudet, man behöver inte ha lösningsmedel.

Jag har inte lejt bort målning själv, men jag har förstått att det går bra om man bara kontaktar "rätt" firma...

Det är nog bara för att det blir för dyrt iom det är många strykningar som "vanliga" firmor inte gör det.

Och, näe, jag tycker inte snickerier blir bäst med akrylat, men det är ju en smaksak och vad man vill uppnå. Eftersom det finns upp och nedsidor med allt så är det ingen mening att försöka bottna det. Det är lika som att försöka avgöra om vänsterpartiet eller moderaterna är "bäst".

Men nog är det så, att platsbyggda snickerier med mycket profiler tar längre tid än "moderna" lägenheter... Men oj så mycket vackrare det är, så det är väl värt pengarna. Plus att välmålade rejäla snickerier inte behöver målas alls ofta, är det dessutom linolja på linolja behöver man oftast inte skrapa...
 
Önskar fler åsikter om tidsåtgången. :)Vad är rimligt ?
 
En " normal" målare bredspacklar ca 200-250 kvm / 8 timmar.
 
Ok. Antar att bredspackling kräver två omgångar spackling och slipning? Lr?
 
Normalt sett två gånger, man slipar bara lite lätt mellan spacklingarna. Så två rum hinner man bredspackla på samma dag.
Jag gissar att du inte skrivit in nån "linoljeklausul" i din förfrågan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.