Martin_B
Någon som känner till vilken som är bäst på de flesta sätt? Just när det gäller de viktiga frågorna, som exempelvis laserstyrka i verkligheten (inte bara på papper) för bäst synlighet, i synnerhet i ljusa förhållanden?

Tittar på DeWalts flaggmodell DCE089D1G samt BOSCH's flaggmodell GLL 3-80 CG.
Men samtidigt så hittade jag en som heter BOSCH GLL 3-330 CG, som verkar ju vara nästan identisk med 3-80'n, för drygt 2200 kr billigare!?

DeWalt DCE089D1G - Pris i Sverige: 5500 kr (i utlandet ingen jätteskillnad vad jag kan se)
BOSCH GLL 3-80 CG - Pris i Sverige: 6595 kr (i utlandet ingen jätteskillnad vad jag kan se)
BOSCH GLL 3-330 CG - Pris i USA via Ebay, ca. 4356 kr (verkar inte finnas i Sverige)

Någon som kan ge tips?
76356d44e399b11789078ac9a8b572634290aac0_800x800.gif

080fbe7756181bcd126508b41d6014007c2d1dc4_800x800.jpg

s-l1600.jpg
 
Martin_B
FredrikR FredrikR skrev:
Är inte 3-80CG samma som 3-330CG (330 i USA?)
Från USA är det väl goda chanser att få betala tull och moms.

Hittade 3-80CG i Tyskland något billigare.
[länk]
Men är 3-330 verkligen samma som 3-80? 3-330 har något som heter VisiMax Technology, som skall förbättra ljusstyrkan, eller maximera rättare sagt. Sen om den höjer ljusstyrkan över "normal" eller bara sänker under vissa förhållanden för att spara batteri, har jag inte lyckats få fram information om.

Ja, den där jäkla tullen och momsen också. Hur vet man om man drabbas av det då? Har inte beställt från USA på ett tag nu :) Och den från Tyskland kan ju lika gärna kvitta, blir drygt 6000 kr i alla fall, så tillkommer frakten också, så då kan man likväl beställa den från Sverige så blir det lättare med eventuella garantiärenden också.
 
Martin_B
Men vilken hade du rekommenderat mellan DeWalt DCE089D1G (5500 kr) och BOSCH GLL 3-80 CG (6595 kr) då?
 
Martin_B Martin_B skrev:
Men är 3-330 verkligen samma som 3-80? 3-330 har något som heter VisiMax Technology, som skall förbättra ljusstyrkan, eller maximera rättare sagt. Sen om den höjer ljusstyrkan över "normal" eller bara sänker under vissa förhållanden för att spara batteri, har jag inte lyckats få fram information om.

Ja, den där jäkla tullen och momsen också. Hur vet man om man drabbas av det då? Har inte beställt från USA på ett tag nu :) Och den från Tyskland kan ju lika gärna kvitta, blir drygt 6000 kr i alla fall, så tillkommer frakten också, så då kan man likväl beställa den från Sverige så blir det lättare med eventuella garantiärenden också.
Bosch har EU garanti, inga problem med reparationer. (y)
Från USA skulle jag räkna med avgifterna, via eBay får man ofta betala avgifterna ihop med 6 varan.
De kanske är olika, läste inte, gick bara på utseendet ;)
 
  • Gilla
Martin_B och 1 till
  • Laddar…
Martin_B
FredrikR FredrikR skrev:
Bosch har EU garanti, inga problem med reparationer. (y)
Från USA skulle jag räkna med avgifterna, via eBay får man ofta betala avgifterna ihop med 6 varan.
De kanske är olika, läste inte, gick bara på utseendet ;)
Ja, till utseendet verkar de vara identiska mer eller mindre, specs nära på likaså, bara att den amerikanska anger i feet osv, och omräknat stämmer det inte helt och hållet.

Samtidigt står det att 330 har VisiMax, det står inget sådant om 80'an som säljs här. Möjligen är de exakt likadana i alla fall.


Undrar bara vilken som är vassast av DeWalt och Bosch? DeWalt skall klara ett fall från 2 meter samt vara IP65. Bosch står inget om att klara stötar och har "endast" IP 54. Dock har Bosch en sorts adapter man kan köpa till (med den amerikanska 330 följer den med) så man kan använda AA batterier, det verkar inte DeWalt ha. I övrigt är de rätt så lika.
Vilken skall man välja?

För det finns väl ingen motsvarande i något annat proffsmärke med minst lika bra specs? Och så grön laser förstås.
 
Martin_B Martin_B skrev:
Men vilken hade du rekommenderat mellan DeWalt DCE089D1G (5500 kr) och BOSCH GLL 3-80 CG (6595 kr) då?
Vet inte har en 3-80 (röd) som funkar fint.
Men DeWalten är säkert inte fy skam den heller. (y):)
 
  • Gilla
Martin_B och 1 till
  • Laddar…
Martin_B
Okej. Jag undrar om grön är så mycket bättre. Jag tycker rött syns tydligare, även om den gröna linjen är i vissa fall starkare. Rött i sig är ju mer synligt än grönt. Det finns ju mindre rött i naturen än grönt, så klart man reagerar mer på en röd linje. Så det aningen svagare ljuset på röda laserstrålar kompenseras ju i många fall av just den röda kulören.
Anser jag i alla fall.
Sedan står det ju klart och tydligt "Upp till 4 gånger starkare... bla bla", så det är bara under vissa förutsättningar det kan bli så mycket bättre.
 
Vi har på jobbet 3 stycken gll 3-80 (äldre version med röd laser), och jag äger privat den nya gröna. Jag är nöjd med båda modellerna men skulle igen köpa ny laser skulle jag köpa den gröna. Den gröna linjen syns mycket bättre i solen jämfört med den röda, däremot är den jobbigare för ögat när du väl får den I.

fördelen med nya modellen är att du kan köpa rm2 fäste som har fin justering 'knapp' eller om du önskar leka med fjärkontroll finns det rm3 motoriserad fäste.
 
  • Gilla
whyman och 2 till
  • Laddar…
Martin_B
Men är inte GLL 3-80 svagare än både GLL 3-80 C (röd) samt GLL 3-80 CG (grön)?
Så jämförelsen blir väl inte lika rättvis kanske?

Tittat på en del jämförelsevideor och får blandade känslor. I vissa videor är grön laser mycket synligare, och i vissa går det på jämnt ut. I vissa få fall är rött mer synligt. I dagsljus verkar dock grön vara överlägsen, men inomhus vette tusan...
 
Martin_B
Sedan läser jag en del om att grön laser är känsligare för solen och kan skadas lättare, samt att den blir överhettad lättare och har kortare livstid. Så nu är jag väldigt kluven med vad jag skall välja.
 
Martin_B
R Rozi skrev:
Vi har på jobbet 3 stycken gll 3-80 (äldre version med röd laser), och jag äger privat den nya gröna. Jag är nöjd med båda modellerna men skulle igen köpa ny laser skulle jag köpa den gröna. Den gröna linjen syns mycket bättre i solen jämfört med den röda, däremot är den jobbigare för ögat när du väl får den I.
Har idag fått chansen att testa både GLL 3-80 C och GLL 3-80 CG, dvs. de nyaste och dyraste modellerna med röd respektive grön laser. Och man kan bara konstatera att den röda ÄR starkare än den gröna, och inte nog med det, så är den rödare dessutom skarpare.
Eftersom vi var så förvånade så slutade det med att vi testade 3 av varje, då vi började misstänka att det var något fel på den gröna. Men #2 var likadan, liksom #3! Av både den röda och gröna så testade vi en äldre batch som har stått framme som demoex, samt helt orörda nylevererade exemplar direkt ur boxen.
Till samtliga användes fulladdade batterier och vi t.o.m bytte batterier mellan enheterna för att säkerställa så det inte var strömkällan som var bristande.

T.o.m på mellanstyrkan på lasern var den röda starkare, än max-styrkan på den gröna!!! När man hade bägge på mellan eller bägge på max, så var skillnaden ganska stor, särskilt på långt håll och där solljuset föll på.
Samtliga röda var skarpare än samtliga gröna.

Så jag kan ej begripa varför det pratas så varmt om den gröna. Vi var 5 personer som kunde konstatera resultatet, så någon färgblindhet kan man inte skylla det på.

För skojs skull slängde vi in några modeller av DeWalt i leken också, och DeWalt med grön laser var starkare än Boschen med grön laser, och i klass med Boschen med röd laser.


Allt detta kan naturligtvis vara en helt otrolig tillfällighet, men det känns snarare som den gröna bara är en överhypad variant bara för att tjäna en extra hacka. De gröna varianterna annonseras dessutom som "upp till 4 gånger starkare", vilket ju betyder att den gröna under vissa (vilka det nu skulle vara) omständigheter kan eller skulle kunna bli upp till 4 gånger starkare. Det garanterar samtidigt inte att den inte likväl skulle kunna riskera vara svagare än den röda.

Detta kan också bero på väldigt stora toleranser på grön laser, så man köper grisen i säcken. Kan vara en bra batch, kan vara en dålig. Men oavsett så är det inte värt att ta den risken för de summorna som grön laser kostar extra.

Sedermera är det så att grön laser är en mer invecklad och känsligare design, och den röda en mycket enklare och mer robust sådan, som dessutom tål värme bättre osv.
 
Tack för inputen Martin jag som hade tänkt slå till på en GC men kan nu spara 2lax :) Någon mer som upplevt detta?
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Nån som vet om väggfäste BM1 är kompatibel med gll 3-80?
 
C Cordim skrev:
Nån som vet om väggfäste BM1 är kompatibel med gll 3-80?
Absolut! Följde med när jag köpte min 3-80. (y)
 
  • Gilla
Cordim
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.