A
Hej,

Vi ska bygga nytt hus på 210 kvm och funderar på att ställa bergvärmepumpen i garaget.

Någon med erfarenhet kring detta som kan lyfta fram för- och nackdelar med detta?

Och gärna andra tips kring placering i garage och annat man bör tänka på.

Tacksam för era kommentarer.
 
Åsa Lund
Nackdelen är kanske främst avståndet till huset, att du får värmeförluster i kulverten
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Jag passerar vår pump dagligen i pannrummet och kan då se om den larmar för något. Kan inte pumpen gå så kickar tillskottet in efter en timme. Kan bli onödigt dyrt om man inte märker det på några vinterdagar.
Men det händer väl inte så ofta. Nu finns det väl appar för larm också.
 
V
Bättre att ta biyta i anspråk än bostads yta.
Byggde garage för ett antal år sedan och la tre kulvert ledningar mellan det och huset.
En med värme x2, vv & vvc i, en med vatten och en med frikyla x2.
Ljudmässigt kan det vara en fördel även om dagens värmepumpar är väldigt tysta!
Funkade bra för oss!
 
  • Gilla
DrGreenbaum och 1 till
  • Laddar…
Värmeförlusterna i en välisolerad kulvert är väldigt små så det är inget man behöver ta hänsyn till vid rimliga avstånd.
 
Tänk på att lägga in en vvc-slinga så du slipper vänta på varmvatten några längre stunder.

Vi har 15m kulvert och det blev helt klart en ökning i livskvalitet när jag fick tummen ur att koppla in vvc-pumpen
 
  • Gilla
DrGreenbaum och 1 till
  • Laddar…
A
M Micke_xyz skrev:
Jag passerar vår pump dagligen i pannrummet och kan då se om den larmar för något. Kan inte pumpen gå så kickar tillskottet in efter en timme. Kan bli onödigt dyrt om man inte märker det på några vinterdagar.
Men det händer väl inte så ofta. Nu finns det väl appar för larm också.
Det äg sant, hoppas kunna lösa det via telefonen.
 
A
R Robin Wahlman skrev:
Tänk på att lägga in en vvc-slinga så du slipper vänta på varmvatten några längre stunder.

Vi har 15m kulvert och det blev helt klart en ökning i livskvalitet när jag fick tummen ur att koppla in vvc-pumpen
Bra tips, tackar för det. Vi kommer bara ha ett par meter. Några andra tips och erfarenheter för garaget?
 
A
M mlkjhr skrev:
Värmeförlusterna i en välisolerad kulvert är väldigt små så det är inget man behöver ta hänsyn till vid rimliga avstånd.
Tackar, är bara två meter mellan hus och garage så det borde väl vara lugnt.
 
A
V VillaAnna skrev:
Bättre att ta biyta i anspråk än bostads yta.
Byggde garage för ett antal år sedan och la tre kulvert ledningar mellan det och huset.
En med värme x2, vv & vvc i, en med vatten och en med frikyla x2.
Ljudmässigt kan det vara en fördel även om dagens värmepumpar är väldigt tysta!
Funkade bra för oss!
Tackar för det. Ser du någon nackdel med att ha pumpen i garaget? Kommer vara två meter mellan hus och garage.
 
Vi satte in bergvärmepumpen i garaget när vi bytte från frånluft i vårt förra hus och jag ångrade inte det en sekund.
Tänk på att förbereda för frikyla när den installeras så att det dras extra rör i kuverten för detta även om ni inte tänkt installera det direkt.
 
tommib
Vår Nibe F1245 har en reläutgång för summalarm. Den är i mitt fall kopplad till larmsystemet som en vanlig sektion (och programmerad som ett driftlarm) men det går att ansluta den till en varningslampa eller bara en LED eller summer eller liknande inne i huset. Troligen har de flesta värmepumpar något liknande. Då slipper du kolla telefonen hela tiden.

Jag håller med övriga, självklart sätter du pumpen i garaget. Se till att dra ordentligt med tomrör för framtida bruk. Jag skulle förutom kulverten dra minst ett 110 mm avloppsrör som tomrör mellan hus och garage, om det går att terminera snyggt i någon form av teknikrum. Annars 2-3x50 mm markrör varav minst ett går till elcentralen och ett går till där du terminerar fiber och husets nätverk.
 
V
Ganbatte skrev:
Tackar för det. Ser du någon nackdel med att ha pumpen i garaget? Kommer vara två meter mellan hus och garage.
Nä, jag gör nog inte det! Kanske att installationen blir lite dyrare men det är inga stora pengar!
Tänk på frikyla och vvc, ta med det i kulverten även om du inte vill ha det meden gång!
Lycka till!
 
Vi har VP i garaget (förvisso vidbyggt) och jag ser bara fördelar med det. Den låter ju en del när den går och det är skönt att slippa ta in det ljudet i huset. Några andra fördelar:

- frigör bostadsyta
- servicepersonalen kan hålla till i garaget när det är dags
- bättre utrymme för service
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.