Beror nog på hur bra man vill ha det skulle tro att det är bättre att gräva om man ska tro på det som tex pipelife säger om förläggningen så ska man ha 30 cm brett schakt fyllt med 0-18 10 cm över slangen
 
C
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Beror nog på hur bra man vill ha det
Det där får du gärna utveckla. Menar du att diket blir för smalt med kedjegrävaren?
Har funderat på om det behöver grusas, men har kommit fram till att det inte skall behövas i detta fall.
 
Svårt att garantera att inget tjälskjutande material hamnar mot slangen om man använder kedjegrävare
 
C
Aha, då är jag med. Är det ett praktiskt problem med PEM-slang på hyfsat djup?
 
Kedjegrävare är inget jag skulle välja om det finns mycket sten. Men passar bra för gräsmattor utan sten.
 
Det vet jag inte men på 30 cm så finns ju en viss risk för tjäle
 
C
Nu har jag rekat och provgrävt lite här och var och pratat med maskinuthyrare och en entreprenadfirma. Slutsatsen är, precis som ni föreslog, att enda framkomliga sättet att komma från A till B är att ta kortaste vägen till mer lättgrävd mark. En ganska stor omväg tyvärr och vi kommer att behöva meja ner en dunge med syrenträd. Fibern kommer verkligen in på absolut sämsta tänkbara ställe :(
Skall ta ett möte med kommunen och se om vi kan lösa det på något bättre sätt, dvs om de kan dra den vidare till ett lämpligare ställe att gå in på fastigheten.

De har också varit här och dragit ut duct, så det verkar som att jag själv får stå för ev. PVC-slang. Vad säger ni, antar att PVC-slang är att rekommendera vid förläggning i lite tuffare markförhållanden än en vanlig gräsmatta?
 
100 m tar inte lång tid medrätt utrustning, jag var med och grävde en ny EL-ledning 4x16mm2 till en sommarstuga 300m.
Det som användes var en Huddig julgrävare 18 tons. Den började med en tjälkrok som maskinen drog i mitten av vägen med spetsen 50-60 cm ner i vägen, träffade den på en större sten bändes den upp och lades till sidan.
När hela sträckan var preparerad byttes kroken till en kabelläggare,den ser ut som tidigare krok men har ett extra låda baktill som kabeln matas ner genom, den lägger också ut ett varningstape på 1/2 djupet.
På väg tillbaka till startpunkten bar grävaren på trumman med kabeln som rullades ut vid sidan om vägen.
Nu var det enkelt att få ner kabeln i det reda uppbökade spåret mitt i vägen. Efteråt plattade vägen till med skopan, några stenar fick läggas till sidan slutligen körde han med ett hjulpar och plattade till rännan.
Hela jobbet tog ett par timmar totalt.
Här kan du se redskapen som användes.
https://www.rf-system.se/index.php/sv/graevmaskin/kabel-linje

 
Redigerat:
  • Gilla
Sundlof81
  • Laddar…
Hur kommer det sig att du själv tagit på dig att gräva in kanalisation?

Kommunen ville gå in kortaste vägen när de grävde in kanalisationen för ett par månader sedan, men det ville inte jag.
De la till 50m extra och jag betalade 8000:- extra för deras besvär, då fick jag den precis där jag ville.

Hos mig körde de ~40m med ditch witch kedjegrävare, sen tog de de sista 10m med en minigrävare och in i min slingbrunn med ducten som de slingade.
Kedjegrävaren körde i kanten av en åker, där det står stora bokar och blandat tegelsten och vanlig sten i backen. Det tog dom ett par timmar att gräva.
 
Jag la ner 50mm gulrör i samband med extra dränering här hemma så jag fick fibern den väg jag ville från husvägg till tomtgräns fast dragning på tomt kommer ingå (enligt de stadsnät jag beställt, men är uppskjutet ett år...)

Såg inte fram emot nån stackars rumän som ska hafsa fram nått på 5minuter så jag kände att detta va vägen jag ville gå

drog tom. i fiberskyddsslangen åt dom :rolleyes: Den fick jag loss från Dahl efter att ha mejlat Stadsnätet och fått ett nummer kopplat till min fastighet så dahl hade nån att fakturera. Jag gjorde detta för att slippa höra nån bortförklaring om att "vi drar inte in fiberslang i elrör" eller nått liknande...

Gulrör för fiberoptisk kabel dras genom grusfylld grävd schakt på marken vid garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En rulle med fiberskyddsslang för husinstallation på en pall i snöigt landskap på kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
X xLnT skrev:
Hur kommer det sig att du själv tagit på dig att gräva in kanalisation?
Vet inte om frågan var ställd till mig eller till @Leif i Skåne, men här gäller iallafall att kommunen gräver till fastighetens gräns och fastighetsägaren får stå för grävandet på fastigheten.

Nu när tråden lyftes skall jag väl även passa på att berätta hur det gick. Det blev en mellanstor grävmaskin och ca. 175 m dike. En rejäl omväg för att hamna på hyfsat grävbar mark, men det hade ändå knappast gått med någon annan metod pga sten. Men det gick undan ganska bra ändå, tog tre sextimmardagar totalt. Ducten lades för säkerhets skull i ett grönt markrör så behövde vi inte vara jätteförsiktiga med återfyllningen. Den lite tråkigare delen med återställning återstår ju dock till stor del. Nu får det sjunka ett år sedan får vi jämna till och plocka bort all sten som hamnat i markytan.
 
  • Gilla
AndersS och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.