Du resonerar ungefär som en bilägare, räknar bara bränslekostnader men glömmer försäkringar, underhåll, skatter mm vilket gör att totalkostnaden för ägandet blir 40 kronor milen istället för 10.
Vänd dig till en erfaren byggare och du kommer att mötas av en klapp på axeln och ett leende men, när åren har gått, ditt liv är ett kaos och orken helt borta så kan du ju ringa till någon tv-kanal, de är pigga på att visa upp havererade byggnationer och lite underhållning är det ju ändå mitt i tragiken.
 
Gjorde för några år sen en 150kvm vill med betydligt mindre jobb och bra ”hantverkare” som jobbade snabbt.

Blev då totalt drygt 1000 timmar om jag inte minns fel.

Så tror ditt kommer att dra iväg betydligt mer i arbetstid än du räknar.

Samma sak med budget. Låter lågt om du tänker dig köpa ”nya” grejor i Svensk bygghandel.

Letar du däremot begagnat och kollar på andra ställen så går det att spara förvånansvärt mycket!
 
Redigerat:
Inte "off topic", men man räknar att det tar 14 dagar att bygga en altan 50cm hög på 30-40 kvadrat, från markberedning till plint, till ram, till däcket och finputset med kjol räcken osv. Om man kan vara på plats heltid. Helst med hjälpande hand. Och ändå kommer man att ligga efter... För livet innehåller mer än detta.
Min poäng är att det tar tid...

Att göra själv är en investering, dock inte utan kostnad och stor insats. För att inte nämna uppoffringar

Räkna ett år på nr1 och bo samtidigt i nr2, den orenoverade lägenheten
Gör den nr1 "lägenheten" helt(!) klar (rör inte den andra mer än ev rördragning å fönster), flytta över i nr1, fortsätt sedan med nr2 enligt helhetplanen och då ETT rum intaget och gör anpassningar till ett totalt boende.
.
Räkna med ta ett sabbatår från byggandet, innan du fortsätter med nr 2 så du inte går sönder. Räkna med 2 år för slutföra nr2. Skulle det gå snabbare så är det en psykisk vinst.

Då är det troligt att det blir helt klart och du & din familj mår bra och ni har hållit ner kostnaden utan för stora och oönskade uppoffringar

Sedan har du ju nära till din nya heltidshobby från start.
 
Redigerat:
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Det går omöjligen förstå vilken arbetsinsats samt kostnad det rör sig om om man inte tidigare har gjort en sådan renovering vilket man inte har... För då skulle man inte göra det igen! :) Det är tur man inte vet vad som krävs, för då skulle man inte ge sig in de det från första början. Skulle jag vetat vad som krävts så skulle jag inte gett mig in i det i alla fall, vilket skulle varit synd för roligt har det varit/är. Har gjort allt det dr du skriver du vill göra.

I alla fall, mer realistisk tids och ekonomisk plan: 5-7 år innan allt är 100% klart. 1-1.5m kr. Om du lejer ut ett badrum och inte gör något själv = ca.250.000 kr, gav 300.000 kr och då gjorde jag massor själv, men gjöt nytt golv, stammar, fönster etc etc så beror på hur mycket man gör självklart. Kök, antar även Ikea om man räknar med allt tills klart = 150.000 kr?? Körde själv med marbodal och landade på 250.000 kr, då gjorde jag allt underarbete på väggarna, golv och tak utanför den kosten. Gjorde taket själv, ca.200kvm, hyrde ställning för 3000kr en månad och körde med farsan, varje dag, 10 h/dag, 1 mån. Konstnad = 120.000 kr, bara material inkl. plåtarbete på ca.65.000 kr.

Lycka till.

Mvh
 

Bästa svaret

Du har renoverat lägenheter. Bra! Då kan du många moment. Men att renovera lägenheter innebär att snygga till yta - du behöver inte ta ansvar för konstruktionen och det ”inne” i väggarn (utom elen då möjlightvis).

Med ett hus kan du upptäcka ett fuktig syll, murken takstol, hål i avloppsrör, ingjutet i betonggolvet i källaren. Sen tar vi dräneringen...

Med hus är det viktigt att först se till att hatten är torr - taket. Sen att fötterna inte blir kalla och blöta - dräneringen. För att fixa att man inte fryser och blir fattig - värmesystem, isolering och fönster. Samtidigt måste man ha syre för att andas - ventilation. När man tillslut är varm, torr och får luft kan man påbörja att vattnet inne går rätt väg - vatten och avlopp. Om huset då står kvar går man igenom elen.

Nu kan man börja jobba yta. Men eftersom denna är beroende av insidan bör denna vara planerad sedan åtmindstånde värmen...

(Allt kraftigt generaliserat...)

Vad jag försöker skriva så är hus inte lägenhet. Det är 270 kvm, inte 53 eller 62. Det är både, utsida insida och allt där emellan. Det kommer kosta mycket mer än du tror och ta massor av mer timmar. Eftersom det tar längre tid så kommer du behöva mer lediga stunder, då tar det ännu längre tid. Sen kommer livet - barn, vänner, sjukdomar, kriser. De tar också tid.

Du har fått många tips ovan. Ta till dig dem - det finns klocka människor här på forumet med massor av erfarenhet.

Med det sagt så vill jag också säga att det låter som ett roligt projekt, även om jag själv aldrig skulle utsätta mig för det.
 
  • Gilla
LukkyM och 7 till
  • Laddar…
E
Det verkar vara ett högt pris för det huset .Om det nu inte har ett fantastiskt läge i någon större stad.
 
Tror som andra här. 580 är nog i underkant. Och anta att det går på mer, säg 800, + 1,4, hade du kunnat göra ngt annat då!
 
Ja, både budget och tidsplan är helt orelistiska.
 
Tack för alla tips!

Jag har nu förstått att min prognos på 1000 timmar kanske är lite väl optimistisk, insidan är jag säker på att det är ca 500-600 timmars arbeta då jag har utfört alla momenten sedan tidigare. Utsidan får visa sig allteftersom, troligen tar det extra långt tid då det blir min första gång.

Startar en ny tråd angående hur en villa värderas under samma avsnitt, hoppas att någon av er även hittar dit :)
 
  • Gilla
s07
  • Laddar…
Jag håller på att renovera ett hus där allt behövde göras. Det lustiga är ju att ju mer man gräver ju fler saker inser man behöver göras och i slutändan är det nästan bara stommen som återstår av det ursprungliga huset. Med andra ord är det ju rätt skönt om man kan riva och bygga nytt. Då kan man ju också göra en mer realistisk budget eftersom man inte hela tiden upptäcker fler småfel som kräver resor till bygghandeln fram och tillbaka, och istället räkna ut allt före och sedan åka till Polen för att köpa till lägre priser. Andra hands priset blir ju dessutom klart högre om man kan skriva 2018 som byggår
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Några saker jag i min okunnighet om renoveringar inte räknat med vilka jag tror även gäller den som renoverat lägenheter, men inte hus förr.

1. Man vill ha en ny värmepump och med inne och utedel luftvatten blir det 50 till 80 tusen plus 20 tusen i installation

2. Inser att ventilationen är kaputt, eller undermålig. För att spara långsiktigt vill man ha ett nytt ftx aggregat för 20000. Med rör som man själv drar, och allt som där tillkommer ljuddämpare etc. uppåt 10 000 till.

3. Radiatorerna i huset är dimensionerade efter en el/ved panna och kräver 60 grader för att hålla huset varmt vintertid. Vad kan det bli? 40 000? Vet ej för lösningen är att man ändå ska renovera golvet så då drar man golvväeme istället.

4. Golvet lutar för mycket då det är trä vi snackar, så man måste bryta sig ända ner till balkarna och jämna ut med paralella reglat.

5. Flytspackel är dyrt så man kan spara en del på att ha glespanel, golvvärmerör i värmeplåtar och massivt furu 14mm. Förutom där man ska ha klinker eftersom det kräver så många skikt (glespanel, plåtar, slang, golvspån, gips(antagligen 2 skikt, limmat med lim som kostar ner än båda skikten golvgips). Så i slutäbdan är det lika dyrt att flytspackla, men har man som jag 3 cm höjdskillnad måste man ändå hämna ut i bjälklaget om man inte ska tvingas flyta uppåt 6 cm på vissa ställen vilket kostar multum. Ca 450 per kvm furugolv med golvvärme och 650kr klinker gick mitt på och då snålade jag allt jag kunde ( för flytspacklel kan man snåla mer om man väljer en tunn slang från första början).

6. hoppsan golvet blev högre än förr måste höja alla dörrkarmar eller byta ut dem med ny dörr också för 1000 kr st.

7. Vinden behöver tillägsisoleras och jag vill ju ha det billigt så jag tog glasull istället för cellulosa. Men då måste jag lägga en diffspärr. Gör jag det från taket där jag bor, blir det läckor längs alla innerväggar, så jag lägger istället spärren från vibdsgolvet ovan 15 cm kutter. Då måste jag köpa speciallim för att limna runt alla takstollsreglar, nästan inga lim fäster mot diff plast. Inte en förmögenhet, kanske tysen spänn, men föreställ er att krypa runt i vindens alla hörn med lim, tejp kniv och där man inte komnwr åt... Fogskum. Därefter 25 cm glasull. Mao. Välj cellulosa för dubbla priset och strunta i fuktspärr.

8. Ingen stor kostnad, men väggarna saknar ljudisolering så man får rycka loss några plankor här och var och oressa in glasull och så blir det dubbla gipsskivor till väggar mellan sovrum/badrum ich sovrum/kök.

9. Renoveringsgips på väggar då trä rlr sig med åren och inte är helt plant. Nytt gips betyder två lager färg.

10. Hade endast 4,5 cm isolering i halva husets ytterväggar. Detta berör kanske inte ditt hus men, för att spara på de få kvadratmeter vi har. Fick det bli pir skivor vilka ger nära dubbla isolervärdet mot mineralull, med
 
  • Gilla
Byggmarodören och 1 till
  • Laddar…
Men kostar ca 500 kr per 1,2 x 2,4 skiva.

Källaren har jag inte satt igång med, men spolbilen som var förbi (2000 spänn) meddelade att avloppet måste göras om före jag ger mig på källaren. Vet inte vad det går på.
 
P.S .Hoppas ni kunde läsa trotts alla bokstavsförvrägningar. Det här med att skriva på telefoner alltså :\
 
A August Eriksson skrev:
Jag kommer högst troligt att buda på en villa som ligger ute på hemnet för 1,400,000:-, det är ett renoveringsobjekt som har stått osålt ett tag nu. Liknande hus i området har gått för runt 2,300,000:-.

Som det framgår på bilderna är huset ett kråkslott på 180kvm + källare där i princip allt behöver renoveras. Tidigare var huset två lägenheter, jag har för avsikt att montera två kök, så att man enkelt vid behov kan slå upp en vägg och hyra ut en.

Är det här en rimlig kalkyl ifall jag gör det mesta, egentligen allt förutom badrum själv? Ikea kök och ”normal” modern standard.

Villa 180kvm + 90kvm källare

Fasad = 70,000:-
Tak = 70,000:-
Dränering = 40,000:-
Stambyte = 30,000:-
Badrum 1 & 2 = 100,000:-
Toalett 1 & 2 = 20,000:-
Kök 1 & 2 = 70,000:-
Altan = 30,000:-
Balkonger inkl. dörrar = 30,000:-
Bygglov = 10,000:-
Källare = 20,000:-
Marksten, häckar, staket = 50,000:-
Golv, väggar & tak = 40,000:-

Totalt: 580,000:-
Ser ut som en möjlig glädjekalkyl. Har renoverat hus från 1974 med 140 + 140 m2 med enorma mängder eget arbete men det slutade trots det på 1,2 MSEK. Och det vi räknat med var 180 000....Man lär sig....Det som framförallt kom till var fönsterbyte samt totalrenovering av källare inklusive vattenburen golvvärme o klinker samt ett par badrum. Källaren gick åtminstone på 500 000 och då har den inte dränerats om....
 
Du skriver att du ska hålla priset nere genom att göra vattnet själv etc.
Tänk på att om du inte följer säker vatten till punkt och pricka kommer du garanterat få nedslag i samband med en besiktning vid försäljning, vilket kommrer påverka försäljningspriset.
Finns även massor med andra aspekter kring den här typen av totalrenovering som riskerar att bli rejäla prissänkare, om man upptäcker otrevligheter när man börjar riva väggar, tak och golv..

Att köpa det här huset, till ett något lägre pris och göra en totalrenovering för att man vill få till sin egen "drömkök" enligt sina egna preferenser känns inte *helt* orimligt.

Men, om du är intresserad av att renovera hus för att tjäna pengar vid försäljning skulle jag rekommendera dig att börja med ett något enklare objekt och arbeta dig upp till den här svårighetsgraden.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.