Vi ska bygga en mur ut mot en väg. Det är en vanlig http://www.benders.se/sortiment/mark/murar/megaloc/
Vägen går mer eller mindre rakt och utgör en naturlig gräns utåt. Muren kommer vara 20 cm in på befintlig gräsmatta. Jag tänkte nu börja gräva ut gräsmattan så att murgubben inte behöver lägga sin tid på det. Det jag funderar över är hur mycket mer än 20 cm inåt jag behöver gräva? När vi pratade med försäljaren skissade vi på hur vi skulle göra men jag glömde anteckna måttet. Minns dock att jag tyckte det var ganska mycket mer än murens tjocklek och reagerade på det men jag kan å andra sidan inget om sånt här.
 
Om man tittar på första ritningen (då vi bygger en såpass låg mur) så har vi ju som sagt vägen åt ena hållet och där muren kommer kommer vara så nära vägen som möjligt. Där går det ju inte att gräva längre än till just vägen. Således borde man kunna minska det som ska grävas ut från bildens 60 cm till cirka 40 cm? Eller missar jag något grundläggande då? (kul skämt ;))
 
Det funkar säkert.
 
Botten måste vara så bred som en padda är, kolla med muraren annars med ett hyrföretag på den smalaste vibropaddan troligen 300-350 mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.