Jag har fått vår garageuppfart asfalterad men är ej nöjd med resultatet. Enligt offerten skall det vara
asfalt ABT8. ABT8 skall väl innebära att de största stenarna i asfalten är ca 8mm plus lite överstorlekar upp till max 11mm. Men i min asfalt är de största stenarna ca 16-20 mm. Se bifogade foton.
Hur kan jag bedöma om det är rätt asfalt?
 
  • Närbild på nylagd asfalt med måttband som visar storlekar på stenarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av asfalterad uppfart med mätsticka som visar storlek på stenar i asfalten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pratade med asfaltsläggaren idag. Han bekräftar att de lagt ABT11.
Han har bekräftat att de har lagt en grövre asfalt än den jag beställt.

Kan jag kräva att de asfalterar om? Har inte betalt än.
 
Om du har ett avtal och entreprenören inte följer det så tycker jag absolut att du kan kräva att det görs om.
 
La ni på luren direkt han bekräftade att dom inte lagt efter offert eller vad sades efter det?
 
Spelar det så stor roll då? Om inte, begär ett prisavdrag istället...
 
harry73
För det första är det inte riktigt så att största stendiameter i ABT8 är 8mm (eller i ABT11 11mm) 8 eller 11 står för storleken i hålen under siktningen. Dvs alla sten som passar genom hålen har den gradering. Det betyder i praktiken att den minsta sida av en sten ska gå genom hålet. Och är stenen väldigt långsmal kan man få större stendiametrar i graderingen.

I ditt asfalt är det tydligt att de största sten är väldigt långsmalt, så det stämmer. de mer fyrkantiga stora sten ligger runt en centimeter (men tydligt större än 8mm), så det stämmer nog att entreprenören la ABT11.

Lägger man asfalt med en större sten ska man också anpassa tjockleken efter det, så att man kan packa utan att krossa några sten. Men eftersom jag inte ser krossade sten i ditt asfalt, verkar det vara OK.
Egentligen tycker jag inte att man kan kräva att entreprenören ska lägga om allt. Det skulle bli en orimlig dyr åtgärd, Men om du har en väldig specifik anledning att specificera ABT8, och du inte kan använda ytan pga att det ligger 11 sten, då kan omläggning vara rimlig.

Så berätta gärna hur ABT11 kommer att påverka ditt liv, då kan vi hjälpa dig vidare.
 
harry73
C crazytok skrev:
Spelar det så stor roll då? Om inte, begär ett prisavdrag istället...
Tycker inte att TS ska begära prisavdrag. Ser asfalten bra ut i övrigt, och fanns det inte en väldig speciell anledning att välja ABT8, då är det rimligt att betala hela fakturan.
 
Så om jag väljer en vit väggfärg, men får en grå. Som ser bra ut. Så är det ok?

Nej, har han begärt en sak. Men får en annan. Så är det rimligt med någon form av prisavdrag, men inte att göra om.
Att det blivit fel får väl ändå entreprenören stå för, inte TS?
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Asfalten har väl ändå samma färg? Finns det någon egenskap som skiljet som har betyelse för dig. Det är väl mer som om de målat vitt med ett annat märke på färgen.
 
Handlare snarare om att han beställt en sak men fått något annat?
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Men är det du fått sänre på något vis. En ev ersättning är ju för att kompensera skillnaden.
 
harry73
Jag kan tänka mig väldig bra anledningar att byta från ABT8 till ABT11.
En är att det inte fanns tillgängligt på asfaltverket, och att entreprenören fick valet att antingen vänta tills det kom ett annat uppdrag med ABT8 eller nöja sig med ABT11. Stillestånd eller dubbla etableringskostnader är såklart något som ska betalas (troligtvis av TS) och då är byte till ABT11 rimligt.
Att producera den lilla mängden som TS behövde är orimligt och beroende på typ av asfaltverk kan den bli förorenad med den asfalten som producerades innan.

Men det finns också bra anledningar att kräva ny asfalt. T ex om man vill ha en skatepark ed., eller en cykelbana för tävlingar. Skillnaden i rullmotstånd är stor för (små) hårda hjul. Men för en vanlig uppfart tycker jag att ABT11 är en bra massa.

Jag tror för övrigt att man på en skatepark eller tävlingsbana hade beställt 40mm AG + 20mm ABT6 (eller ABT8) som slitlager och då behöver man inte byta ut allt, men bara slitlagret (eller lägga nytt slitlager ovanpå)
 
harry73
C crazytok skrev:
Handlare snarare om att han beställt en sak men fått något annat?
Han beställde asfalterad uppfart och han fick asfalterad uppfart, så frågan är hur djupt man ska dyka i detaljerna

C crazytok skrev:
Så om jag väljer en vit väggfärg, men får en grå. Som ser bra ut. Så är det ok?
Det beror på varför du vill måla väggen. Är det en industribyggnad på landet eller i ett industriområde och var syftet framförallt att skydda väggen, då ska det vara ok med en annan färg som ser bra ut. Är det ditt hus och valde du färgen pga sitt utseende, eller får du kanske problem med kommunen eftersom du inte har bygglov för en färgändring, då är själva färgen en väldig viktig aspekt av kravspecifikationen. Då är det rimligt att kräva att de gör det om.
 
Redigerat:
Jag har lagt en ny mur framför huset och även lagt nya stengångar plus asfalterat. Allt är gjort av samma firma. Anledningen är att vi har satsat på att snygga till framsidan på huset. För mig är finish viktigt.
Jag upplever att asfalten är fult lagd. Stora stenar och ojämt packad. Inne vid huskanten ser det nästa
ut som de inte har packat asfalten. Har jämfört med en granne som har ABT8 och den uppfarten
har en bättre packning och en jämn stenstruktur.
 
  • Gilla
Amsa och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag kan tänka mig väldig bra anledningar att byta från ABT8 till ABT11.
En är att det inte fanns tillgängligt på asfaltverket, och att entreprenören fick valet att antingen vänta tills det kom ett annat uppdrag med ABT8 eller nöja sig med ABT11. Stillestånd eller dubbla etableringskostnader är såklart något som ska betalas (troligtvis av TS) och då är byte till ABT11 rimligt.
Att producera den lilla mängden som TS behövde är orimligt och beroende på typ av asfaltverk kan den bli förorenad med den asfalten som producerades innan.

Men det finns också bra anledningar att kräva ny asfalt. T ex om man vill ha en skatepark ed., eller en cykelbana för tävlingar. Skillnaden i rullmotstånd är stor för (små) hårda hjul. Men för en vanlig uppfart tycker jag att ABT11 är en bra massa.

Jag tror för övrigt att man på en skatepark eller tävlingsbana hade beställt 40mm AG + 20mm ABT6 (eller ABT8) som slitlager och då behöver man inte byta ut allt, men bara slitlagret (eller lägga nytt slitlager ovanpå)
Det är för mig ett lite annorlunda sätt att resonera.

Om kunden specifikt har beställt ABT8 och det inte kan levereras måste man ju meddela detta och erbjuda annan produkt eller att skjuta på jobbet tills produkten går att få tag i.

Att kunden skulle betala stilleståndskostnader för något som är utanför dennes kontroll låter väldigt långsökt.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.