C
Har det tvivelaktiga sommarnöjet att lägga ner ca 100m filberslang och funderar på hur det skall gå till då omständigheterna ställer till det en del.

Den största utmaningen är att slangen skall förläggas längs med en lindallé. Då dessa har ett ytligt rotsystem kan man inte gräva eller köra med tyngre maskiner i närheten av träden. På den sidan där fibern kommer in på tomten är det en några meter bred gräsremsa, sedan en stödmur och utanför denna tätvuxen skog. Dessvärre är marken åtminstone bitvis full av stora stenbumlingar.

Alternativ 1 är att gräva längs kanten på stödmuren. Då går jag precis fri från trädkronorna vilket skall vara OK. Funderar då på om en "självgående" kedjegrävare av lite större modell skulle vara ett vettigt alternativ? Inser att jag får stanna och handschakta när jag dyker på lite större stenar, men hur beter sig kedjegrävaren när den går på en stenbumling? Är det görbart, eller kör man sönder den?

Alternativ 2 som föreslagits är styrd borrning och då går man som jag förstår det under rotsystemet. Någon som har erfarenheter av detta? Funkar det på såpass långa sträckor, och hur funkar det med sten?

Ytterligare alternativ är att korsa trädlinjen och antingen gå mitt i vägen, eller över på andra sidan där det finns betydligt mer plats som är lämplig att gräva på.

Vidare kommer jag sedan att behöva korsa kollektorslangarna för bergvärmen, alternativt avlopp, vatten och elledningar beroende på vilken väg jag väljer in till huset. Hur gör man där? Antar att man får leta upp och frilägga dessa försiktigt för hand innan man kör på med några maskiner? Eller kan man lita på att de ligger så djupt att det inte är något problem?

Ja, det blev många frågor på en gång. Tacksam för alla tips och idéer, stort som smått.
 
Alternativ 3 undvik att gräva i vägen och vid kollektorslangarna vatten och avlopp ligger oftast djupare och elen går ju att sätta ut med kabelsökare. Är det inkommande gör nätägaren det gratis anmäl på kabelkollen innan du gräver och lycka till mvh andreas
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Styrd borrning fungerar absolut att göra men det kostar en bra slant. Beroende på hur ordentligt vägen är uppbyggd kan det vara ett bra alternativ att gå i mitten men vettigast verkar vara att korsa vägen och gräva där marken är lättare
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
100 meter styrd borrning för en fiberslang. Nä jag tror inte det är applicerbart........Visst går det men ja det lär väl kosta flera miljoner. Bara några meter under en vanlig väg är inte gratis direkt.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
100 meter styrd borrning för en fiberslang. Nä jag tror inte det är applicerbart........Visst går det men ja det lär väl kosta flera miljoner. Bara några meter under en vanlig väg är inte gratis direkt.
Ca 6000kr i etablering och 700kr/m är riktpriser jag fått tidigare. Tror att det är svårt att hitta en borr för 50mm slang utan du får säkert ett 110 rör.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Det är tyvärr inte helt snutet ur näsan att korsa vägen då det är träd utmed hela sträckan - det finns inget lämpligt "övergångsställe". Så det blir i så fall ändå handgrävning eller borrning ett 20-tal meter som gäller, även om resten av sträckan sedan förhoppningsvis inte bjuder på några större utmaningar.

Till saken hör att fiberägaren borrat under landsvägen till avlämningspunkten och har i ett svagt ögonblick nämnt att de kanske kan borra även på tomten. Så de har uppenbarligen tillgång till utrustningen på något sätt. Har fått ett oslagbart prisförslag av dem för förläggningen, men de är tyvärr inte särskilt responsiva så det är högst oklart om och hur de faktiskt kan göra jobbet. Låter som att jag borde jobba lite hårdare på det alternativet.
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
Är det en rejäl mur och inte är nåt som kommer att flyttas på i första taget så är det ju inget som säger att slangen måste ligga särskilt djupt heller. Kanske bara räcker att göra nåt grunt spår så den täcks och sen vet man att den ligger där.
 
C
S Stefan1972 skrev:
Är det en rejäl mur och inte är nåt som kommer att flyttas på i första taget så är det ju inget som säger att slangen måste ligga särskilt djupt heller. Kanske bara räcker att göra nåt grunt spår så den täcks och sen vet man att den ligger där.
Ja, den är "atombombssäker" utförd med stora naturstensblock så för den skull behöver man inte gräva djupt. Men man vill ju ändå komma ner på rekommenderad nivå (> 30cm ?) så att man inte går på slangen om man t.ex. vill plantera något där eller liknande.
 
Men om man själv lägger slangen där så vet man ju det? Har lagts en del slang har i byn och det är förvånansvärt många som bara skyfflar för hand och lägger de grunt hur som helst. Visst finns det generella regler men oftast fungerar det ju ändå och precis i kanten av en mur är det ju sällan man är och petar med nåt.
Risken för skada är ju 100% oavsett förläggning. Skulle vissa förläggningstyper vara säkra så skulle det ju inte grävas av nå kablar men det görs ju iallafall.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
S Stefan1972 skrev:
Men om man själv lägger slangen där så vet man ju det? Har lagts en del slang har i byn och det är förvånansvärt många som bara skyfflar för hand och lägger de grunt hur som helst.
Jo, jag frågade fiberägaren om de har några krav och han nämnde också att många inte gräver djupare än en dm.
Men då är det nästan bättre att bara lägga slangen löst på backen nedanför muren. Tanken har slagit mig, då den ligger ganska skyddat där. Men man vill ju göra ett ordentligt jobb från början.
 
Chaly
Går också att skydda fiberslangen med ett extra lager där förläggningen blir lite ytlig. T.ex med 25mm pem-slang.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Det är PEM-slang som skall förläggas om jag förstått det rätt. De skulle leverera slang, men den har jag inte sett till ännu.
Läser lite i villkoren nu och där står det att jag skall gräva 50-60 cm djupt och sedan kommer de och lägger slangen, men det är inte vad installatören sagt. Får nog ligga på dem lite mer så att jag får klara besked om vad som gäller.
 
Gå in på robustfiber.se och läs de rekommendationer som många fiberentreprenörer och fiberägare nu "försöker" följa med bl.a. grävdjup och förläggning på fastighet och utanför.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
J
A AndersS skrev:
Gå in på robustfiber.se och läs de rekommendationer som många fiberentreprenörer och fiberägare nu "försöker" följa med bl.a. grävdjup och förläggning på fastighet och utanför.
Kan rekommenderas!
 
C
J Jocke Best skrev:
Kan rekommenderas!
Absolut. Jag har studerat denna och en hel del annat förträffligt material som finns på webben. Men det har inte gett mig något entydigt svar på de frågor jag tar upp här.

Jag lutar nog ändå åt kedjegrävaren som bästa alternativ. Måste försöka minimera handgrävningen och borrningen skall jag nog inte hoppas för mycket på. Någon med erfarenhet av "självgående" kedjegrävare, typ ditch witch? Det är lite olika bud kring hur de funkar när det är stenigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.