A
Hej,

Inom kort ska vi skicka skicka in bygglovsansökan och skulle uppskatta alla tänkbara förslag på förbättringar. Något vi missar eller borde tänka om på?

Vi har inte suttit med köksarkitekt ännu men kom gärna med tips/erfarenheter på köket också.

Stort tack för hjälpen.
 
  • Ritning över övre plan av ett hus med fyra sovrum, allrum, klädkammare och badrum, med tydlig märkning av rummens storlek.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritning av ett enfamiljshus entréplan med märkta rum som vardagsrum, kök, sovrum och badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
Verkar vara ett rymligt hus med bra ytor och inget snedtak.

Några små funderingar:

- Dörren till master bedroom känns fel. Ni kommer tröttna på dörrbladet som är i vägen. Sätt skjutdärr eller flytta dörren till vänster om sängen.

- Ni vill inte skapa någon kontakt mellan kök och allrum? Jag hade antingen bytt plats på sovrum 1 och köket eller flyttat diskbänk till framsidan och ökat ut bänkskåpen där det står "avlopp" med ytterligare ett 60-skåp så man får en bardiskyta där man antingen kan ha stekhällen eller beredningsytan. När jag lagar mat tillsammans med våra gäster är det antingen när man står och bereder eller när man tillagar, aldrig när man diskar för det gör vi när gästerna gått hem. Då spelar diskbänken minst roll var den är i förhållande till de sociala ytorna.

- Alternativ plats för trappen? Vid entren är aldrig en optimal placering om den går att ha någonstans i hallen.

- Vilken funktion fyller pardörrarna i mitten samt väggarna? Hade tagit bort detta för att få fri sikt rakt igenom huset från entren och ut på baksidan.

/HLH
 
Nere:
Ändra trappan till en U trappa så inte uppgången är direkt innanför entren? Ni har en liten zon där så det kan nog vara okej ändå.
Köket har lite konstig storlek, för litet för att rymma ett vettigt matbord och lite stor oandvändbar yta om det ska vara tomt

Uppe:
Skippa öppet mellan plan, det kommer bli mycket störmoment från TV tittande/spel mellan planen.

Hallen känns trång vid soffan för att vara ett så extremt stort hus

Finns mycket potential till förändring. Är det viktigt med utsikt från master bedroom eller skulle man sätta badrum/spa där istället?

Alternativt skulle man kunna lösa master bedroom problemet vid garderoberna såhär?
Husritning med markeringar och förslag på ombyggnad av trappa, kök och sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Om tvättstugan ska fungera som vardags/groventré se till att det finns gott om plats för skor, stövlar och jackor, galonbyxor, overaller nära dörren för det är inte kul när hela tvättstugegolvet antingen är belamrat med skor eller är blött eller smutsigt därför att det har gått ungar med blöta/smutsiga skor där och sen ska man hålla på med ren tvätt. Däremot behöver ju en garderob i en hall där det bara är gäster som ska hänga av sig kläderna inte vara så stor.

Det finns nackdelar med takfönster i sovrum eftersom det låter mycket när det regnar, en del bryr sig inte medan andra får svårt att somna eller vaknar.

Det finns många nackdelar med det där köket och jag vet inte vad som behöver vara spikat inför bygglovet men det största problemet, som jag ser det, är i stort sett obefintlig arbetsyta mellan ho och häll där det rekommenderade måttet är 80-120 cm och det kan vara något som kommunen kräver ändring av innan bygglovet beviljas.
 
A
H hemljuvahem86 skrev:
Verkar vara ett rymligt hus med bra ytor och inget snedtak.

Några små funderingar:

- Dörren till master bedroom känns fel. Ni kommer tröttna på dörrbladet som är i vägen. Sätt skjutdärr eller flytta dörren till vänster om sängen.

- Ni vill inte skapa någon kontakt mellan kök och allrum? Jag hade antingen bytt plats på sovrum 1 och köket eller flyttat diskbänk till framsidan och ökat ut bänkskåpen där det står "avlopp" med ytterligare ett 60-skåp så man får en bardiskyta där man antingen kan ha stekhällen eller beredningsytan. När jag lagar mat tillsammans med våra gäster är det antingen när man står och bereder eller när man tillagar, aldrig när man diskar för det gör vi när gästerna gått hem. Då spelar diskbänken minst roll var den är i förhållande till de sociala ytorna.

- Alternativ plats för trappen? Vid entren är aldrig en optimal placering om den går att ha någonstans i hallen.

- Vilken funktion fyller pardörrarna i mitten samt väggarna? Hade tagit bort detta för att få fri sikt rakt igenom huset från entren och ut på baksidan.

/HLH
Tackar för feed-back HLH.

Bra tanke kring dörren i master bedroom, vi överväger att flytta den.

Håller med angående trappen, inte optimalt. Funkar inte med u-trappa enligt byggbolag tyvärr.

Pardörrarna i mitten är för att begränsa ljudet. Öppet upp till allrummet på övre plan. Kommer nog byta till skjutdörr dock.

Och köket är ännu inte planerat men kommer precis som du säger att flytta spisen där diskhon är idag.

Ha det bra.
 
A
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Nere:
Ändra trappan till en U trappa så inte uppgången är direkt innanför entren? Ni har en liten zon där så det kan nog vara okej ändå.
Köket har lite konstig storlek, för litet för att rymma ett vettigt matbord och lite stor oandvändbar yta om det ska vara tomt

Uppe:
Skippa öppet mellan plan, det kommer bli mycket störmoment från TV tittande/spel mellan planen.

Hallen känns trång vid soffan för att vara ett så extremt stort hus

Finns mycket potential till förändring. Är det viktigt med utsikt från master bedroom eller skulle man sätta badrum/spa där istället?

Alternativt skulle man kunna lösa master bedroom problemet vid garderoberna såhär?
[bild]
Tackar så mycket. Tyvärr är det snedtak (pga detaljplan) så det begränsar lite på övre plan.

Håller med angående kök och allrum på övre plan. Kan bli bättre.

Ha det bra.
 
A
BirgitS BirgitS skrev:
Om tvättstugan ska fungera som vardags/groventré se till att det finns gott om plats för skor, stövlar och jackor, galonbyxor, overaller nära dörren för det är inte kul när hela tvättstugegolvet antingen är belamrat med skor eller är blött eller smutsigt därför att det har gått ungar med blöta/smutsiga skor där och sen ska man hålla på med ren tvätt. Däremot behöver ju en garderob i en hall där det bara är gäster som ska hänga av sig kläderna inte vara så stor.

Det finns nackdelar med takfönster i sovrum eftersom det låter mycket när det regnar, en del bryr sig inte medan andra får svårt att somna eller vaknar.

Det finns många nackdelar med det där köket och jag vet inte vad som behöver vara spikat inför bygglovet men det största problemet, som jag ser det, är i stort sett obefintlig arbetsyta mellan ho och häll där det rekommenderade måttet är 80-120 cm och det kan vara något som kommunen kräver ändring av innan bygglovet beviljas.
Bra tips för tvättstugan. Den har vi inte planerat än så tack för det. Har dock flyttat ut bergvärmepumpem till garaget. Har du erfarenheter från det?

Rummet på övre plan är tänkt som arbetsrum/lekrum tillsvidare allefall.

Och köket har vi ännu inte kommi till. Ska sitta med köksarkitekt inom kort. Tanken är att flytta diskhon mot väggen där det finns två fönster. Och spishällen där diskhon är just nu. Vad tror du om det? Eller andra förslag?

Tack för hjälpen och ha det bra.
 
Kommer sovrummet nere att nyttjas som sovrum till vardags, eller är det ett gästrum?
Om det är ett gästrum, fundera på pardörrar mot vardagsrummet istället, så blir det mer flexibelt, och kan användas som separat musikrum, bibliotek, extra TV-rum etc på ett helt annat sätt.

Kök/matplats/vardagsrum: Jag tycker placeringen dem emellan är bra, min bror har så, de har även valt att ha stora glasade pardörrar mellan matplats och vardagsrum vilket visat sig bra vid många tillfällen.

Altandörrar: fundera på var ni kommer att ha altaner, och var ni kommer att sitta innan ni bestämmer var dörrarna ska vara. Gärna dubbeldörr på något ställe, antingen vid matplatsen eller på "verandan".

Övervåning: Öppet ner ser trevligt ut, men om man låter bara "hörnet" vid trappan vara öppet får man en bra arbetshörna, alternativt mycket större KLK.
 
BirgitS
Ganbatte skrev:
Och köket har vi ännu inte kommi till. Ska sitta med köksarkitekt inom kort. Tanken är att flytta diskhon mot väggen där det finns två fönster. Och spishällen där diskhon är just nu. Vad tror du om det? Eller andra förslag?
Det låter som det blir bättre med den omflyttningen, men ha inte fönster bakom spishällen bara för det stänker fett där. Hörnspisar är inte heller praktiska om man är två som lagar mat tillsammans. Man bör inte ha mer än 120 cm mellan ho och häll för att då blir det svårt att nå över ytan, dvs man börjar behöva bära omkring grönsakerna mm. i onödan. Det är sträckan mot golvet som räknas, inte sträckan längs väggen. Eftersom det är hörn behöver man tänka över placeringen noga av ho och häll så att t.ex. en person som står framför hällen inte blockerar en massa arbetsyta för den andra.

Undvik att ha diskmaskinen på hällsidan av diskhon för den blir då oftast mer i vägen. Man bör ha förvaring av de glas och tallrikar man använder mest nära diskmaskinen så det blir snabbt och lätt att tömma den.

Det är praktiskt att ha ugnen och mikron nära spisen eftersom man ofta behöver kolla innehållet i dem samtidigt som man har saker på spisen att kolla (allt ska ju vara klart i stort sett samtidigt).

Köksskåp i hörn fungerar inte lika bra som vanliga underskåp så i hörnet närmast matplatsen, där jag gissar att det är en kökshalvö, kan man närmast ytterväggen ha ett underskåp som är vänt mot matplatsen för förvaring av grytunderlägg, bordstabletter, servetter och annat som bara ska mellan skåpet och matbordet.

Kom tillbaka med kökstillverkarens förslag så kommer du nog att kunna få åsikter om det från flera.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
så i hörnet närmast matplatsen, där jag gissar att det är en kökshalvö, kan man närmast ytterväggen ha ett underskåp som är vänt mot matplatsen för förvaring av grytunderlägg, bordstabletter
BirgitS, det låter nästan som att du beskriver vår layout (som vi är mycket nöjda med).
Ritning av en bostadslayout med detaljerad köksplanering, inklusive position för spishäll och ugn vid fönstret.
Här är alltså spishäll + ugn mellan skafferiet och fönstret på högersidan.
Och underskåpet bakom diskmaskinen är ett enkelt skåp, som öppnas mot matplatsen,
och bara innehåller julsaker och dylikt.
 
Många bra synpunkter. Kan bara lägga till en liten men väldigt bra Sak. Om ni redan nu vet var ni ska bygga altan, så be de som gjuter plattan att bygga in gängstavar genom kantstöden. Underlättar väldigt mycket (jag glömde själv detta när vi byggde).
 
T
Är det ett Vallsjöhus?
 
A
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
BirgitS, det låter nästan som att du beskriver vår layout (som vi är mycket nöjda med).
[bild]
Här är alltså spishäll + ugn mellan skafferiet och fönstret på högersidan.
Och underskåpet bakom diskmaskinen är ett enkelt skåp, som öppnas mot matplatsen,
och bara innehåller julsaker och dylikt.
Är det spishällen som är vid fönstret nedtill?
 
A
T Thomas' skrev:
Är det ett Vallsjöhus?
Nej, anebyhus är det.
 
A
C carlbanan skrev:
Många bra synpunkter. Kan bara lägga till en liten men väldigt bra Sak. Om ni redan nu vet var ni ska bygga altan, så be de som gjuter plattan att bygga in gängstavar genom kantstöden. Underlättar väldigt mycket (jag glömde själv detta när vi byggde).
Tackar för det, hade jag ingen aning om. Något annat du har tänkt på i efterhand eller tips som är lätt att glömma?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.