Hej.

Jag skulle vilja ha tips på hur jag skall gå tillväga för att kolla mitt radiatorsystem som stått tomt i ca 5-6 år kan jag tro?
Består av grova järnrör bitvis sen vanliga 15mm kopparrör.
Mvh Christian
 
Det enklaste är väl att fylla upp det och se om det läcker. Ev kan msnnkanske trycksötta det med luft om man är räddför fuktskador. Men hittar man läckorna fort hinner inte inte bli skador.
 
  • Gilla
oakleafh
  • Laddar…
R
Fyll på med vatten till 1,5 bar utan att lufta till att börja med , då kommer inte hela kretsen att bli full med vatten , bara i en del blir fyllt .
Det är i gängkopplingarna som ev ett lin kan ha torkat och bli läck i , står trycket kvar kan du lufta och fylla på mera vatten och hoppas att linet sväller till tätt , i övriga kopplingar är det nog ingen risk för läcka
 
C
Det man hört är ju att det kan bli rejält farligt att provtrycka ett radiatorsystem med luft.
Bättre att hyra en provtryckningsapparat för vatten. Eller att hyra in något som gör det.
 
Ett radiatorsystem har jag svårt att se att det skulle kunna bli särskilt farligt. Tankar och ev panna med lite volym är värre.
 
tommib
Om det är blandat koppar och järn utan rätt kopplingar mellan är det rejäl risk för rost pga galvanisk korrosion. Detta inträffar dock inte utan vatten :)
Däremot har du risk för rost annars. Jag håller inte med om att det bara är i kopplingarna det kan läcka, även om det är huvudspåret. Även rören och framför allt radiatorerna, om de är gamla, kan ha rostat sönder i fogar.

Om du inte ska hålla på och läcksöka med specialgaser och vätskor och liknande är dock rävlyans metod bäst. Fyll systemet och se om trycket håller. Eftersom jag tror att läckor kan uppstå även på högpunkter bör man nog kontrollera trycket ett tag (åtminstone någon vecka) utan systemet i drift om möjligt för att se om det håller.
 
C
D Daniel 109 skrev:
Ett radiatorsystem har jag svårt att se att det skulle kunna bli särskilt farligt. Tankar och ev panna med lite volym är värre.
Nu är det ju i och för sig inte PVC-rör vi pratar om, men:
 
Staffans2000
tommib tommib skrev:
Om det är blandat koppar och järn utan rätt kopplingar mellan är det rejäl risk för rost pga galvanisk korrosion.
För det krävs det syrerikt vatten och galvade rör, något som inte finns i ett radiaatorsystem.

Staffan
 
tommib
Nej, det ska vad jag vet inte behövas. Det räcker med att man skapar en galvanisk cell.
 
Krilleman
Borde inte alla äldre värmeinstallationer med kopparrör ha rostat sönder då?

Innan elförzinkade pressrör kom så gängade man installationer med blårör eller hårdlödde med koppar.

:thinking::thinking:
 
Så länge det inte kommer in syre i systemet så är det inget problem. Men när det gör det så är det i allmänhet järndelar i nörheten av koppar som ger sig först. Om det funnist luft i systemet samtidigt som fukt så rostar det klart mer än om systemet varit i drift.
 
tommib
Krilleman Krilleman skrev:
Borde inte alla äldre värmeinstallationer med kopparrör ha rostat sönder då?

Innan elförzinkade pressrör kom så gängade man installationer med blårör eller hårdlödde med koppar.

:thinking::thinking:
Nej, inte så länge de inte är i direkt kontakt med varandra. Grejen var väl just att man använde antingen blårör eller koppar, inte båda.
 
Det finns gott om blandningar. Mässings kopplingar på järnrör. Kompletteringar i koppar är inte heller ovanligt. Ett klassiskt problem är expansionsledning i järn och kärl i koppar eller rostfritt. Där ska man ha en plastisolering. Men där är det ju även rellativt mycket syre.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Krilleman
tommib tommib skrev:
Nej, inte så länge de inte är i direkt kontakt med varandra. Grejen var väl just att man använde antingen blårör eller koppar, inte båda.
Vilket material är radiatorer tillverkade av?
 
tommib
Järnplåt. Om jag förstår det hänger det dock på att ytan är såpass stor att effekten blir begränsad. Om man skulle ha kopparradiatorer med järnrör skulle det bli värre. Problemet med direkt kontakt mellan materialen är att man får en effekt just i fogen. Syrgas accelererar korrosionen men behövs inte.

Men igen, jag kan ha missat något här, det är inte mitt huvudområde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.