Jag har en gammal dörr som jag håller på och renoverar. Den är delningsbar likt ett fönster och båda är i trä och masonit. Den yttre masonitskivan var trasig (se bild) så den bröt jag bort, dock var det tomt bakom (se bild), enbart lite lite hyvelspån på botten. Vad ska man isolera med innan man slår på ny masonit? Har läst om frigolit men funderar på om det då finns risk för kondensbildning runt frigoliten då det inte finns någon ångspärr.
 
  • En gammal delningsbar trä- och masonitdörr med ett övre fönster och en avlägsnad nedre masonitskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En avskalad dörrhälft på en verkstadsbänk visar träramar och en masonitskiva med en tom sektion i verkstadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Minimal risk för kondens med cellplast. Se till att insidan Är dragtätare än utsidan så är risken obefintlig.
Mvh Findus
 
  • Gilla
Flyktsoda och 1 till
  • Laddar…
Varken masonite eller HDF håller mot fukt utan ordentlig målning. Har sett båda svälla upp och se ut som sopor där färgen skavts bort eller där dekorer och skarvar har erbjudit hyllor som vatten kan bli stående på.

Överraskande nog är formplyfa helt värdelös. K-plyfa likaså.

Billigaste björkplywooden är vattenfast. Den är ett bättre val än masonite.

Mvh Findus
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Men
findus42 findus42 skrev:
Varken masonite eller HDF håller mot fukt utan ordentlig målning. Har sett båda svälla upp och se ut som sopor där färgen skavts bort eller där dekorer och skarvar har erbjudit hyllor som vatten kan bli stående på.

Överraskande nog är formplyfa helt värdelös. K-plyfa likaså.

Billigaste björkplywooden är vattenfast. Den är ett bättre val än masonite.

Mvh Findus

Men masoniten borde väl vara original? Dörren är minst från 1938, kan ev. vara äldre.
 
Det vore synd att knö in cellplast i en så gammal och fin dörr. Träfiberskiva a´la treetex funkar bra. Det har Swedoor i sina dörrar.
 
  • Gilla
Flyktsoda
  • Laddar…
Oljehärdad masonit klarar sig fint tror också på att fylla upp med frigolit.
 
  • Gilla
Flyktsoda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.