Köpte tomt förra året som vi sedan byggt hus på. Säljaren av tomten skulle även stå för markarbeten, pålning och grund. Utförandet av tomten beskrivs som grovplanerad.

Nu har huset stått på plats ett tag och vi började jobba för att förbereda för att bygga en altan. Det är grusat två meter ut från huset men altanen ska bli ca 4m så jag började gräva ur extra i utkanten för att få till en plan grusad yta att bygga altanen på (tanken är att padda och sedan bygga på plattor).

Såsmåningom stötte jag på stora mängder rötter, stockar och stubbar i och precis under markytan. Dessa sticker även in långt under markduken/grusningen som dom har gjort.

Jag tänker att det inte blir helt lyckat när dess såsmåningom ruttnar bort så har plockat bort så mycket som möjligt, men börjar tröttna och känner att det är slarvigt att dom lämnat all denna skit så pass nära huset.

Min fråga till er är, tycker ni att detta är ett ok utförande av en grovplanerad tomt? Funderar på att klaga, men vet inte om jag helt enkelt bara är för känslig och att detta är ”ok”.

Bilder:
Grävd mark med rötter och stubbar nära ett nybyggt hus, hög med borttagna stockar bredvid en uteplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grusad mark med rötter, stockar och stubbar som upptäckts vid förberedelse för altanbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En hög med rötter, stockar och stubbar på en grusad markyta vid ett bygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Allt på sista bilden kommer inte från detta ställe, men de flesta av de grövre stockarna gör det...
 
Svårt att svara på, men vid grovplanering, ja, detta är vad man kan vänta sig.
Stubbar och rötter låg väl inte synliga förmodar jag, så motvilligt måste jag säga att, om det låg under markytan, ja, inget konstigt med det.

Mvh P-A
 
P Pagno skrev:
Svårt att svara på, men vid grovplanering, ja, detta är vad man kan vänta sig.
Stubbar och rötter låg väl inte synliga förmodar jag, så motvilligt måste jag säga att, om det låg under markytan, ja, inget konstigt med det.

Mvh P-A
Tack för svar.

Ja, det mesta låg under marken men ”toppen av isberget” stack upp på ett par ställen. Men tror att du antagligen har rätt i att dom inte direkt kommer att lyssna om vi klagar.

Surt, men det blir nog till att fortsätta själv med yxa och spade. För visst har jag rätt i att detta vore riskabelt att lämna kvar?
 
Vad gör det om rötter och stubbanlag ligger nere under marken?
Matjorden består ju av delvis förmultnade växtdelar, så vad kan hända menar du?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vad gör det om rötter och stubbanlag ligger nere under marken?
Matjorden består ju av delvis förmultnade växtdelar, så vad kan hända menar du?
Jag tänker att när det ruttnar och bryts ner med tiden så blir det ett mindre slukhål/ökar risken för förskjutningar. Du tror inte att detta är något jag behöver oroa mig för?

Vore förstås toppen om jag är helt fel ute och oroar mig i onödan :)
 
J Jesper A skrev:
Vore förstås toppen om jag är helt fel ute och oroar mig i onödan :)
Jag tror inte att du behöver vara orolig.
Och dessutom var väl det här mark som skulle ligga under altandäcket?
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Vi pratar on lite olika saker just nu, det är inte roligt med en massa rötter i marken, några slukhål blir det inte.

Stubbar och rötter under, låt säga, en anlagd gräsmatta, ger så småningom upphov till ojämn yta, inget annat.

Så sov lugnt du, gällande "slukhålen", men jag ser rötterna som ett kommande irritationsmoment, om de vill upp genom gräset, inget annat.

Mvh P-A
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Om tanken är att grusa och en lägga altanen på plattor ovan så kommer det bli problem om det är massa stock o stubbar. Min gräsmatta ser ut som ett månlandskap där vi gömde stubbar för femton år sedan
 
Med det sagt.
Jag tror inte det är någon idé att klaga. Hur skulle entreprenören veta att du tänkt bygga altan just där?
I en grovplanering ingår väl bara att flytta material som finns på tomten
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag tror inte att du behöver vara orolig.
Och dessutom var väl det här mark som skulle ligga under altandäcket?
Det stämmer. Mardrömsscenarion som jag målat upp i mitt huvud är att ett antal plattor hamnar ovanpå stubbar som sen förmultnar och skapar problem. Där jag grävt själv kan jag ju se var det är som värst och lägga plattor lite utefter det, men eftersom stockar och stubbar även fortsätter in under delen som grusades av entreprenören så vet jag inte hur det ser ut där under.

Men det låter ju lugnande iallafall. Jag dubblar uppe lite med extra plattor åt altanen runt problemområdena så att det inte gör något om ett par påverkas lite och hoppas på det bästa.

Tack för era svar, känner jag mig lite lugnare :)
 
Har de gjort ett riktigt arbete under huset?
Det hade jag nog mer funderat på, en stubbe under gräsmattan kan så klart orsaka lite ojämnheter när det förmultnar men det är ganska litet problem.
 
P Poxeman skrev:
Med det sagt.
Jag tror inte det är någon idé att klaga. Hur skulle entreprenören veta att du tänkt bygga altan just där?
I en grovplanering ingår väl bara att flytta material som finns på tomten
Det kanske varierar lite. I vårt fall har det även inneburit att tomten planats ut, samt grusning runt huset.

Entreprenören var väl medveten om husvalet så det bör ha varit uppenbart att altanen skulle hamna där. Jag kan väl framförallt känna att det känns sådär att lägga markduk och grusa ovanpå en massa dött trä (om dom nu visste om att det fanns där), men har accepterat att det får ses som ok. Anade att det kanske var så men ville vara säker, därav frågan (y)
 
Att det finns organiskt material som tex rötter tycker jag låter normalt. Men när det handlar om tockar och stubbar så blir det definitivt förändringar när de multnar. Det är inte vad jag skulle förväntat mig. Även om det är grovt så ska det ju inte vara fel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.