Funderar lite nu när det är torrt i markerna , vattnar en 4-5 vatten kannor per kväll pga av att det är torrt kan det påverka borrade brunnen tro vet ej hur djup den är
 
R
Beror klart på hur mycket den ger , borrade brukar vara rätt jämna året runt .
Vilken pump har du ? En som sitter i hålet eller en i ett pumphus
Att kolla hur djup den är , kan vara registrerad i SGU:s register här
/apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html
Det går att zoma och hitta just din brunn då
 
Det är så pass liten vattenmängd att det inte borde ge någon märkbar påverkan. Det är värre om man kompenserar torkan med vattenspridare. Det kan bli väldigt stora vattenmängder då.
 
Sjyst hittade min på kartan 600 liter per timme total djup 66 meter
 
R
Q qvintus4 skrev:
Sjyst hittade min på kartan 600 liter per timme total djup 66 meter
Bara att vattna då , hej hopp vad grönt du ska få :)
 
C
Najs, hittade min också - 2500 liter per timme :)
 
C cpalm skrev:
Najs, hittade min också - 2500 liter per timme :)
Men hur många timmar? ☺
 
C
K Keld skrev:
Men hur många timmar? ☺
He he, det står det ingenting om :rofl:
 
hur kan det vara sån skillnad 600 liter per timme /2500 timme ??
 
R
Beror på var man bor , i Skåne på vissa platser inget ovanligt med upp till 10 -12 tusen liter per timme , det är alnarpsströmmen som ligger under , och där är marken som en tvättsvamp
Jag har 90 L/ tim i stugan
 
Tillflödet får man ta med en liten nypa salt. Det är när brunnen var ny, och med den grundvattennivån som rådde då. Sänks grundvattennivån kan flödet minska, lite beroende på var vattengångarna går. Borrade brunnar är ofta mindre känsliga då de förhoppningsvis träffar på en vattenåder långt nere, eller har flera tillflöden. Men även dessa kan sina och gå torra om man har otur. Men att dagligen vattna med vattenkanna kan knappast göra någon större negativ inverkan. Även om man tar många vattenkannor, då hade den nog sinat ändå.
 
Min var borrad 1991 , ska man tänka på nått när den är gammal eller är det bara att köra på
 
Q qvintus4 skrev:
hur kan det vara sån skillnad 600 liter per timme /2500 timme ??
Borrade brunnar med tillflöden under 1000l/h får nog ses som förhållande täta. De brukar ofta mätas i kbm/h
 
R
Bara att vattna med åldern kan det t.o.m bli mer då sprickor i berget rensas av flödet
 
C
Q qvintus4 skrev:
hur kan det vara sån skillnad 600 liter per timme /2500 timme ??
Är ingen geolog så jag spekulerar bara, men i vårt fall beror det nog på att brunnen ligger vid foten av ett (stort) berg, så det behövs inte ens någon pump för att få upp vattnet, det kommer med självtryck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.