I vårt nybyggda hus har tapeterna börjat lossna i gipsskarvarna c:a 1 månad efter inflyttning. Väggarna har både spån och gips, med gips längst in mot rummet och tapeten. Är detta rimligt? Jag vet att nya trähus rör sig men beror detta på träets rörelse eller vad ? Tapeten liksom kullrar upp sig i gipsskarvarna, den släpper med en bredd om några centimeter (ibland 1 cm, men ibland upp mot 5 cm).

Vi tyckte att målaren gjorde ett mycket noggrant underarbete men kan han ändå ha gjort någon generaltabbe som vi eller han inte tänkte på ? Kan det ha ngt med tapetklistret och spacklet att göra, att klistret inte riktigt fäster på spacklet ?

Alla tips välkomna !

/Klein
 
Jag tycker det låter som dåligt klister.
Att huset skulle röra på sig så tapeterna kryper isär mitt på väggen tycker jag låter långsökt, allra helst eftersom ni har både spån och gips på väggarna.
 
:-[

Pinsamt och tråkigt.. så här ska det inte vara...

Målaren har 'nog' missat ett moment innan tapetseringen..

*springer och hämtar en limburk*

Här bak på burken står det bla...

"Underlaget skall vara rent, torrt, fast och lämpligt för tapetsering.
Sugande underlag förlimmas...."


Det är just för att inte riska att det som hänt för er... händer.. att tapeten lossnar..
Och just spackel är ett sånt underlag som suger... suger mycket lim...

Många målare vet vart man kan 'gena'.. vart man kan hoppa över ett moment och spara torktid om det är brått...  
Men det här är ett sånt moment som är mindre lyckat att hoppa över..
Många målare använder iof MYCKET lim och tycker sig kanske av den anledningen kunna skippa detta....!?

Jag utesluter inte att det är dåligt lim.. men jag ser det nog som 'mindre troligt'.

/Fredrik
 
Hej

Jag pratade med en person som menade att man kanske haft för varmt i huset den första tiden. Man skulle så att säga ha lite kyligt den första tiden för att huset inte skall röra sig så mycket. Låter inte helt osannolikt, men skulle vara intressant att höra vad andra har för erfarenheter av tapeter/skarvar/hörn som spricker etc. i nybyggda trähus.

/Klein
 
Hur menar du när du säger att tapeten krullar sig?
Lossnar den och står utåt eller krullar/korvar den sig som om gips skivorna förskjutits vertikalt?

För om det är sättsprickor så är det ju inte mycket målaren kan göra åt det.

Vid nybyggen så är det 'bästa' el. säkraste att bara måla ingen mic el. väv.. sen vänta nått år att huset får tid att sätta sig. Därefter kan man laga upp och sätta upp lite finare grejer.

/Fredrik
 
Fredrik. skrev:
Vid nybyggen så är det 'bästa' el. säkraste att bara måla ingen mic el. väv.. sen vänta nått år att huset får tid att sätta sig. Därefter kan man laga upp och sätta upp lite finare grejer.
Ursäkta mig Fredrik men jag är förbannat trött på det rådet/tipset. Bygger man nytt vill man ha det snyggt från början. Efter ett par år vill man ofta tapetsera/måla om lite ändå.

Vi har bott i vårt hus i snart tre år och inte råkat ut för några tapeter som släpper eller korvar sig i skarvarna. Om de gör det har målaren gjort fel eller har huset rört på sig för mycket.
Då har man allvarligare problem att tänka på..
 
Hej

Tapeterna lossnar och står utåt vid gipsskarvarna. Det har kommit gradvis och nu har det släppt vi de flesta gipsskarvar. Dock är det bara undervåningen som är drabbad.

Vad kan det bero på att huset rör sig "för mycket" ?

/Klein
 
klein skrev:
Hej
Vad kan det bero på att huset rör sig "för mycket" ?
/Klein
Om vi bortser från yttre faktorer (sprängning, grundsättning m.m.) så är det oftast relaterat till felaktig materialhantering/lagring eller rent slarv.

Skivorna/väggblocken har blivit utsatta för fukt i form av t.ex. regn, speciellt ditt spån är väldigt känsligt för just detta. När huset sedan tätas brukar hantverkarna och speciellt då målarna vilja ha mycket värme snabbt. Om målarn får det varmt torkar spackel/färg snabbare.... Tyvärr gör detta att materialen torkar upp för snabbt med deformation som följd.

En annan orsak är förstås att snickarna inte har varit tillräckligt noggranna vid monteringen, spån/OSB/Plyfa skall t.ex inte monteras dikt mot varandra. De kan också ha "glömt" att skruva gipsen tillräckligt.

Sen kan ju målaren slarva också!

I mitt hus finns inga sprickor/deformationer men så tog det så lång tid också att materialen alla gånger hade en chans att torka ordentligt ;) :D ;D
 
klein skrev:
Hej

Tapeterna lossnar och står utåt vid gipsskarvarna. Det har kommit gradvis och nu har det släppt vi de flesta gipsskarvar. Dock är det bara undervåningen som är drabbad.

Vad kan det bero på att huset rör sig "för mycket" ?

/Klein
Är huset byggt med platta på mark?

Om huset rör på sig så borde det vara mer problem på övervåningen än på undervåningen eftersom undervåningens väggar står på plattan som rimligtvis inte borde röra på sig. För det var väl inte hörnen som spruckit utan mitt på väggarna?

Vi har själva inte fått några sprickor eller korvningar mitt på väggarna utan bara minimala rörelser i hörn som går mot husets ytterväggar. Vi har satt en sträng latex i alla hörn för att minimera riskerna för sprickor i tapeter och färg.


 
Hej

Ja, tapeterna släpper precis som om limmet försvunnit. Mycket bra ordval.

Gipsskivorna är inte skruvade med för få skruv, det är jag helt säker på, och även målaren tror jag gjorde ett noggrant jobb. Han har varit mycket noggrann för övrigt iallafall.

Möjligen kan ju spånskivorna varit utsatta för fukt. De har ju legat under presenning utomhus från April till Juli då de monterades, men man borde ju iofs fått samma problem på övervåningen. Helt klart har vi dock haft kallare på övervåningen än på undervåningen och dessutom har det släppt värst i vardagsrummet där braskaminen står och värmer. Huset står på platta på mark.

Det här har kommit gradvis och det har säkerligen inte avstannat ännu så vi tänker vänta ut det hela och sen fixa det på ngt sätt. Frågan är bara om man kan anklaga hantverkarna för att ha gjort ngt fel ? Skall man ta dit en besiktingsman ? Detta hade ju ännu inte börjat när slutbesiktningen utfördes. Är det en bra idé att försöka få ditr besiktningsmannen igen (mot extra kostnad förstås) ?

/Klein
 
Diskuterats materialrörelse angående ert tapetproblem? Förstår inte, problemet är vad jag förstår att tapeten släpper från väggen enbart vid gipsskarvarna (med utbuktning och släppning från väggen som följd), ej vid tapetkanterna (då hade det berott på lim/kvaliten på tapeten).

Bekymret eller problemet (ej något stort problem för din konstruktion) är att det kommer kondens innifrån väggen, mycket troligtvis från spånplattan (friskhetstecken).

Att det inte har hänt på övervåningen har troligen att göra med ditt inomhusklimat. (avancerat, men oftast är det lite olika fukthetsgrad/tidsperspektiv jmf låg/högtryck).

Att det är värst utsatt vid din kamin är ytterligare tecken på kondensproblematik (fukten vill "ut", tapeten hindrar detta. Samt även tiden som förflöt innan problemen med tapeten dök upp).

Vill du vara absolut säker, skulle du kunna mäta i väggen med fukthetsmätare och jämföra med övervåningen.

Vad har hänt då?: Kondensen har löst upp tapetlimmet samt sker expanderande därav er utbuktning. Lösning? Tapsera om (inte för snabbt bara, låt väggen "andas" en liten stund emellan), lite tråkigt kanske.
 
När huset rör på sig blir det sprickor i tapeterna t.ex. i hörnen eller ovanför fönster och dörrar. Det är vad som händer i vårt hus i alla fall... Tapeten sitter fint i skarvarna däremot :cool: Så jag röstar också på dålig tapetsering snarare än sättningar eller rörelser i huset.
 
Till Badger(och andra iofs):

Är det normalt att spånplattorna fuktar ur på det här sättet som du beskriver ? Alltså , är det acceptabelt att de innehåller så pass mycket fukt at det blir denna typ av problem ? Spånskivorna låg ju utomhus under pressening i 3 månader, det var kanske inte helt lyckat ?

Det skall sägas att det inte bara är där det är tapetserat som det blivit problem med skarvarna. Även där det är målat buktar det ut vid skarvarna, fast det är mindre och har tagit längre tid innan det uppkommit. Fortfarande är dock övervåningen i huvudsak förskonad från dessa problem.

/Klein
 
Normalt, ja när "kärnan" har högre fuktighet (det hjälper tyvärr inte att en kort stund ha värme för målning och tapseringsjobb, behöver lite längre tid än så för att få acceptabel fuktnivå på materialet. Spånplattor speciellt är som en "fuktsvamp").

Acceptabelt, nja felaktig materialhantering som ger dessa konsekvenser är tråkigt i nytt hus och vems ansvar det är kan jag inte svara på (din upphandling mm styr detta)

Att det även släpper vid målning är också typexempel på kondensproblematik.

Det som spelar även en liten roll i sammanhanget är vilken typ av färg samt vilken typ av tapet (jmf tvättbar dvs tätare med vanlig papperstapet mm dvs hur "tätt" det är).

Kan väl tillägga att det du har råkat ut för är inget unikt. Det kan bli sådant resultat, speciellt när tiden är en faktor. (tar du upp detta med din leverantör så skulle jag bli förvånad om de ställde sig oförstående till det)

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.