Jag ska isolera min fritidsstuga från 40-talet utvändigt. Taket är fixat o isolerat nyss så nu är det väggarna som ska få isolering så att det funkar att vara där i vinter. Idag finns ingen luftspalt eller någon form av isolering, utan väggarna består bara av en inre spånskiva och ytterfasad - stående plank med lockläkt. Gamla fasaden är i gott skick så den blir kvar.
Jag har aldrig gjort det här förut och undrar om någon har en klar o enkel beskrivning på det bästa materialet/tillvägagångssättet. Har läst på en massa men undrar fortfarande över en del saker. Tanken är en ny fasad med stående bräder och lockläkt.
Behöver jag absolut ta bort nuvarande lockläkt innan jag sätter dit reglar o isolering? Kan man kanske ha nytta av att låta var tredje sitta kvar och funka som regel? Och luftspalten, var hamnar den? Övrigt material och rätt ordning?

Har även funderingar runt krypgrunden. Den är ca 70 cm hög och kantad med liggande bräder upp till fasaden. Nu ska jag dra in vatten i huset från egen nyborrad brunn. Har fått olika råd om detta: 1) låt rörmokarn dra in isolerade foderrör ända in och ha pumpen inomhus (blir trångt på min lilla yta)
2) isolera den rörbit som går från marken via krypgrunden in i huset
3) isolera även runtom krypgrunden, med isolering och eller skivor/brädor. Vet inte vad som är bäst i detta fall, är dock livrädd att vattnet ska frysa i vinter om jag inte får det rätt. Det hände grannen, som då isolerade pumphuset med en himla massa storkornig frigolit, vilket skapade ytterligare jätteproblem. Så det var väl också en fråga jag har: hur ska pumphuset vara konstruerat/ isolerat för att klara stränga vintrar?
Tacksam för goda råd!
 
Stickan56
När jag läser din beskrivning av grunden så har du en öppen plintgrund.
Vattenslangen in till huset måste isoleras och skyddas mot frysning m.h.a. en värmekabel oavsett var punpen placeras.
Om pumpen placeras utanför huset så bygger man t.ex. ett litet isolerat hus/låda med värme (frostvakt).
Att isolera plintgrunden skulle jag hoppa över.

Stickan
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Det finns väl ändå reglar mellan panelen och spånskivan? Och där är det bara luft idag, ingen isolering?

Så din plan är att ha spånskiva - reglar - gammal fasad - nya reglar med isolering - luftspalt - ny fasad?

Tror det blir svårt att komma åt att isolera köldbryggorna mot taket och golvet om du gör på det sättet?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Det finns väl ändå reglar mellan panelen och spånskivan? Och där är det bara luft idag, ingen isolering?

Så din plan är att ha spånskiva - reglar - gammal fasad - nya reglar med isolering - luftspalt - ny fasad?

Tror det blir svårt att komma åt att isolera köldbryggorna mot taket och golvet om du gör på det sättet?
Hmm.. du har antagligen rätt i att det borde finnas reglar och luftspalt, men ärligt talat tror jag inte det, får kolla ordentligt. Så fort temperaturen krupit under femton grader har det iaf varit snorkallt inne. Nu är det nog bättre i och med takisoleringen, det har ju vart så varmt i sommar så det är svårt att säga.
Har du något bättre tips? Köldbrygga mot golvet finns inte, huset är mer eller mindre byggt som en trälåda uppställd på enkla tegelstensplintar. Fast takutsprånget är riktigt brett.
 
Så det är bara spånskiva och panel? Det finns inga bärande delar i huset? Låter som om du ska riva rapplet och bygga ett hus istället.

Köldbrygga vet du uppenbarligen inte vad det betyder. Om huset är oisolerat finns inga sådana. Men när du isolerar uppstår köldbryggor på de ställen du inte kommer åt att isolera. Dvs om du har isolering i golvet ut till spånskivan, och sedan sätter isolering utanpå den gamla panelen får du en bit mellan golvisoleringen och väggisoleringen där det inte är någon isolering. Det är en köldbrygga som transporterar in kyla. Samma sak uppe i taket, om isoleringen i taket inte går ut till den nya isoleringen i väggen får du en köldbrygga i skarven mellan tak och vägg.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Så det är bara spånskiva och panel? Det finns inga bärande delar i huset? Låter som om du ska riva rapplet och bygga ett hus istället.

Köldbrygga vet du uppenbarligen inte vad det betyder. Om huset är oisolerat finns inga sådana. Men när du isolerar uppstår köldbryggor på de ställen du inte kommer åt att isolera. Dvs om du har isolering i golvet ut till spånskivan, och sedan sätter isolering utanpå den gamla panelen får du en bit mellan golvisoleringen och väggisoleringen där det inte är någon isolering. Det är en köldbrygga som transporterar in kyla. Samma sak uppe i taket, om isoleringen i taket inte går ut till den nya isoleringen i väggen får du en köldbrygga i skarven mellan tak och vägg.
Tack Anna! Ja gissa om det är fler än du som tycker att det bara är att riva, och jag har varit nära. Blir nog inte så just nu iaf. Nej, köldbrygga kände jag inte till, men jag fattar vad du menar.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Lite foton vore kul, både på helheten och detaljbilder på hur det faktiskt är byggt. Tror att fler kompetenta personer vågar uttala sig då.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Lite foton vore kul, både på helheten och detaljbilder på hur det faktiskt är byggt. Tror att fler kompetenta personer vågar uttala sig då.
Det stämmer. Håller på att kolla runt för en vettig lösning. Tack för din hjälp!
 
Staffans2000
Reglar eller inte.
Mät väggens tjocklek vid ett fönster så får du reda på om det är reglat eller inte. Själv har jag svårt att tro att panelen är spikad direkt i spånskivan. Hmm.. har det bott en fakir i stugan förut:thinking:?

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Reglar eller inte.
Mät väggens tjocklek vid ett fönster så får du reda på om det är reglat eller inte. Själv har jag svårt att tro att panelen är spikad direkt i spånskivan. Hmm.. har det bott en fakir i stugan förut:thinking:?

Staffan
Haha, tack Staffan för tipset. Har kollat vid en ventil nu och det är ju nån form av gamla reglar. Utifrån är det panel, svart papp, regel/ luft och den där tjocka spånskivan då. Nu har jag skjutit upp ytterisolering och fixar drägligt invändigt istället. Hoppas nyindragen el, sotad öppen spis o lagat samt isolerat tak gör att kommande vinterhalvår blir mysigare än tidigare. Kajsa
 
det förekom ända från 20-talet och in på 60-talet-talet att man byggde enstaka hus utan isolering. Tjärpappret på utsidan och insidan var tänkt att vara så vindtätt att det blev ett stillastående isolerande luftrum inne i väggen. Tyvärr fungerade det bäst i teorin.

Det enda vettiga är att riva upp väggarna antingen utifrån eller inifrån och isolera tomrummet. Jag tror att jag skulle riva upp utsidan och isolera med ekofiberskivor och spika dit en träfiberbaserad vindskyddsskiva till exempel Hunton och så ny brädslåning utanpå det.
Att bara tilläggsisolera utåt utan att fylla de gamla väggarna med isolering låter inte alls vettigt. Risken är stor att det blir så mycket luftcirkulatuion inne i gamla väggen att tilläggsisoleringen inte får någon vidare effekt.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
det förekom ända från 20-talet och in på 60-talet-talet att man byggde enstaka hus utan isolering. Tjärpappret på utsidan och insidan var tänkt att vara så vindtätt att det blev ett stillastående isolerande luftrum inne i väggen. Tyvärr fungerade det bäst i teorin.

Det enda vettiga är att riva upp väggarna antingen utifrån eller inifrån och isolera tomrummet. Jag tror att jag skulle riva upp utsidan och isolera med ekofiberskivor och spika dit en träfiberbaserad vindskyddsskiva till exempel Hunton och så ny brädslåning utanpå det.
Att bara tilläggsisolera utåt utan att fylla de gamla väggarna med isolering låter inte alls vettigt. Risken är stor att det blir så mycket luftcirkulatuion inne i gamla väggen att tilläggsisoleringen inte får någon vidare effekt.
Tack!
 
S
Heimlaga skrev bra där om risken med att isolera utanpå och ha kvar luftspalt mitt i väggen.
 
K Kajsanyfiken skrev:
Tanken är en ny fasad med stående bräder och lockläkt.
Behöver jag absolut ta bort nuvarande lockläkt innan jag sätter dit reglar o isolering?
Ja, ta bort lockläkten, så den nya isoleringen ligger mot en slät yta utan risk att det läcker in "tjuvluft".

Vi tilläggsisolerade en gammal fiskarstuga/lanthandel i Göteborgs skärgård 1983.
Den hade de vanliga sidiplattorna, vilka vi tog ned. Under eterniten var en helt ok stående träpanel med lockläkten borttagen.
Mellan panelbrädorna var det naturligtvis springor. Dessa tätade vi i neder- och överkant med gullfiberdrev.
Sedan satte vi 80 mm spontade Sundolitt cellplastskivoröver alla väggytor. Helt lufttätt utan några köldbryggor. Därefter sedvanlig stående panel med kubbläkt.
I ett slag minskades vår elförbrukning (vi hade 100% direktelvärme) med 50%.
Före: 24000 kWh, efter 12000 kWh. Fastän tillökning i familjen.
En stor orsak till den minskade energiförbrukningen var nog att vi fick väggarna vindtäta i det blåsiga läget.

H heimlaga skrev:
Att bara tilläggsisolera utåt utan att fylla de gamla väggarna med isolering låter inte alls vettigt. Risken är stor att det blir så mycket luftcirkulatuion inne i gamla väggen att tilläggsisoleringen inte får någon vidare effekt.
Det är kanske inte säkert!
Om man kan täta ordentligt, så ingen uteluft läcker in i hålrummen (se ovan),
så gör de ju egentligen ingen skada.
 
  • Gilla
Kajsanyfiken
  • Laddar…
Wow, vilken förbättring i elförbrukning! Tack för goda råd!
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ja, ta bort lockläkten, så den nya isoleringen ligger mot en slät yta utan risk att det läcker in "tjuvluft".

Vi tilläggsisolerade en gammal fiskarstuga/lanthandel i Göteborgs skärgård 1983.
Den hade de vanliga sidiplattorna, vilka vi tog ned. Under eterniten var en helt ok stående träpanel med lockläkten borttagen.
Mellan panelbrädorna var det naturligtvis springor. Dessa tätade vi i neder- och överkant med gullfiberdrev.
Sedan satte vi 80 mm spontade Sundolitt cellplastskivoröver alla väggytor. Helt lufttätt utan några köldbryggor. Därefter sedvanlig stående panel med kubbläkt.
I ett slag minskades vår elförbrukning (vi hade 100% direktelvärme) med 50%.
Före: 24000 kWh, efter 12000 kWh. Fastän tillökning i familjen.
En stor orsak till den minskade energiförbrukningen var nog att vi fick väggarna vindtäta i det blåsiga läget.


Det är kanske inte säkert!
Om man kan täta ordentligt, så ingen uteluft läcker in i hålrummen (se ovan),
så gör de ju egentligen ingen skada.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.