Hej!

Planerar att bygga en mindre altan på ca: 12-15m2 som kommer att bli c:a 30 cm hög och ligga i våg med dörrtrappans över steg. (se bild)

Jag är lite osäker på förutsättningarna. Vi har bergvärmeledningar som går ner i marken och att träffa på dom när man gräver vore inte roligt. De syns vid markering 1 på bild 1 (de två svarta rören precis till vänster om trappen). Jag tror inte att dom går rakt ner i marken där utan viker av en bit utåt från huset.

Det ligger även en oljecistern i marken som nu är sandfylld (ungefär i cirkeln på bild 2 som är tagen snett från höger). Där det grävdes upp för att sandfylla den är det en liten grop i marken trots att vi fyllt på med ganska mycket jord.

Det lättaste vore att fästa den inre bärlinan i husgrunden och sedan endast använda markplattor för de yttre bärlinorna (altanen kommer bli c:a 3m djup) Finns det något problem med att fästa i grunden? Det är platta på mark och huset är byggt 1958. Innanför väggen finns en tvättstuga med klinkergolv och vattenburen golvvärme. Finns det någon risk för att träffa på ett rör när man borrar?

(bortse från markering 2 och 3 på bild 1.....ibland klarnar det bara man tittar lite :) )

Tack!!
 
  • Husets utsida med synlig dörrtrappa, markerade bergvärmeledningar till vänster och planerad plats för altanbygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husfasad med dörrtrappa, markerade bergvärmeledningar nära trappen och en sandfylld oljecisterns placering ute på gräsmattan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är väl en bra idé att fästa inre bärlina i grunden och lägga de andra på markplattor. Eftersom huset är byggt 1958 består nog grunden av ren betong, eventuellt med ett putsskikt ytterst. Du måste inte ha yttre bärlinor. Du kan sätta stödben på golvbjälkarna som står direkt på en markplatta. Sedan sätter du en eller flera trallbrädor som döljer framkanten. Du behöver använda 45x220 som golvbjälkar för perfekt sviktupplevelse om du inte har något stöd på mitten. Ta bort grässvålen först och lägg svart odlingsväv på marken så slipper du problem med ogräs.
 
  • Gilla
suprapappa
  • Laddar…
J
Som tillägg till justus. Kör in de yttre plattorna 50cm (20cm från framkant altan till framkant platta om du har 30x30cm) så kan du ha 45x195 som regelverk och slipper se plattans kant. Spännvidden blir då 2.5m. Kör ner två ihopspikade 45x95 som stolpar på plattorna. Sätt kortlingar på mitten.
 
  • Gilla
suprapappa och 1 till
  • Laddar…
Tusen tack för era svar justusandersson och Jotsat!

Är det en god ide att provborra i grunden för att se att det är ren betong?
 
Det tror jag inte behövs. Är det inte en betongbalk så är det betonghålsten.
 
J
S suprapappa skrev:
Tusen tack för era svar justusandersson och Jotsat!

Är det en god ide att provborra i grunden för att se att det är ren betong?
Jag kanske inte skulle fästa alls utan låta vara helt flytande. Ingen anledning egentligen, skulle göra det som är lättast. Då kan du även gå ner till 170x45 om du även drar in de bakre plattorna 50cm ;)
 
Det lutar åt att bygga helt flytande och ev. blir den nu även dubbelt så stor men det bör inte ha någon inverkan på huruvida det blir på trädgårdsplattor eller plintar.

Ett problem är dock att jag har tre stuprör som synes på bilderna. Idag rinner dessa rakt ner i backen invid huset. Detta har inte förorsakat något problem hittills vad jag vet. Jag vet inte hur det ser ut med dränering men den lär åtminstone vara ganska gammal.

Funkar det att bara koppla på ett par rör till stuprören som får gå ut någon meter ovan jord för att leda ut vattnet, och som då hamnar under altanen?
 
Markens förmåga att ta hand om regnvattnet påverkas rimligen inte av altanbygget. Om du inte har några problem idag finns ingen anledning att sidoförflytta stuprören. Det kan vara praktiskt att förse dem med en renstratt innan de går under altanen.
 
Just nu sätter jag rituellt på mig en dumstrut och tackar ödmjukast för ditt svar :) :) :)
 
  • Gilla
Jotsat
  • Laddar…
J
Jag skulle nog göra som du tänkte först oavsett om det är nödvändigt eller inte. Iom altanen kommer du inte att komma åt lika enkelt som förut att kolla. Att få bort vattnet någon meter för en hundring extra skulle kännas som en rimlig investering. Sätt en renstratt i altanhålet och häng upp någon meter rör undertill.

Du har spannar idag där på 10L/st. Rinner inte de över omgående vid regnväder? 5mm regn på 50kvm tak borde vara 250L fördelat på 3 spannar
 
Jo, spannarna fyller faktiskt ingen som helst funktion. Dom har bara blivit stående.

Jag har väldigt dålig koll på hur dränering funkar. Om jag leder bort vattnet någon meter och det där inte ligger ett dräneringsrör, riskerar det då att luckra upp marken där? Vi har bott i huset i 11½ år och har som sagt inte märkt av något problem med vatten där. Känslan har ändå varit att man vill leda bort det. Vi hade såna där gröna plastledningar som rullar ut sig själv och låter vattnet sippra ut men dom funkade inget bra så dom har vi tagit bort.
 
Behovet av särskild dränering runt ett hus beror mycket på markens beskaffenhet. Består den av sand eller andra naturligt dränerande material behövs den egentligen inte. Med lerjord blir det viktigt att samla upp dagvattnet och leda bort det till en dräneringsbrunn eller liknande. Det är heller inte ovanligt att marken ser olika ut på olika delar av tomten. Om man vet att marken sväljer vattnet från stuprören kan det vara klokt att hålla sig till den platsen. Man bör inte leda stuprörsvatten till en annan plats utan att ha kollat att det går bra. Med källarlösa byggnader blir frågan mindre viktig.
 
Tack igen! Önskar att jag själv kunde bidra med något klokt :) Det blir mest att nyttja andras kunskap :)

Jo, huset är ju utan källare. Typen av jord har jag dock dålig koll på. Däremot är de topografiska förhållandena goda och vi har inget vatten som rinner mot huset.....men det påverkar förstås inte regnvattnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.