jag ska snart börja med min entre till nya stenhuset.
Jag bygger väggarna med ytong och till entre ska jag ha 2st runda 300mm pelare som ska gjutas med 2,4meters långa formrör och sen ska jag bygga plankform uppe på formröret så gjutningen även går horisontellt in i väggen så takstolarna ska vila på dom.

Är det någon som har bilder på ett liknande projekt så man kan få lite inspiration?
Alltsä gjuta som ett Upp och ner vänt L
 
R
Du får nog göra en enkel skiss hur du tänkt dig , samt ange hur lång tvärbalken blir
 
R rävlyan skrev:
Du får nog göra en enkel skiss hur du tänkt dig , samt ange hur lång tvärbalken blir
Orkar inte rita något.

Men 2,6 meter hög pelare och tvätbalken blir 1,4 meter och ligger upp på pelaren.
Men jag tror jag har en ide
 
R
Då kan du gjuta pelaren först och ha järn 4 st som sticker upp ca 0,5 m , sen bockas dom ner i riktning på balken och nya järn i balken skarvas med överlapp ut över pelaren , det blir en ankring av balken mot pelaren
Det är så dom bygger broar med pelarna först
Allt blir stadigt då när du ska formsätta för balken
I balken ska du ha underkants och överkantsarmering för bästa styrka
 
Tack för tipset
R rävlyan skrev:
Då kan du gjuta pelaren först och ha järn 4 st som sticker upp ca 0,5 m , sen bockas dom ner i riktning på balken och nya järn i balken skarvas med överlapp ut över pelaren , det blir en ankring av balken mot pelaren
Det är så dom bygger broar med pelarna först
Allt blir stadigt då när du ska formsätta för balken
I balken ska du ha underkants och överkantsarmering för bästa styrka
!
 
Har du någon som räknat på armeringen?. Det är ju fribärande konstruktioner inget man bara bonnarmerar.
 
B byggolle skrev:
Har du någon som räknat på armeringen?. Det är ju fribärande konstruktioner inget man bara bonnarmerar.
Nej ingen har räknat men jag har skaffat formrör 302mm breda för att det ska se rejält ut så dom är ju väldigt över dimensionerade.
Armeringen blir 4st 12mm med byglar på 20cm cc.
Jag tror inte detta borde bli några problem.
Blir stående järn som jag viker 90 grader så samma armering i balken. Den blir förresten 25cm hög och 38 cm bred.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.