Hej,

Någon som vet hur man ska göra om man har sk bilhandlarpanel ? Den gör rummen så mörka och mörkgula skulle vilja tapetsera alt måla, går det att göra direkt på den eller måste man ta bort den ? Någon som har erfarenhet eller tips & tricks.

JÄTTETACK på förhand för alla tips//J
 
Bilhandlarpanel? Hur ser den ut?
 
Träpaneler från golv till tak.
 
Träpanelvägg med lodräta furuplankor och synliga kvistar, belyst av reflekterande ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träpanelvägg med lodräta furuplankor och synliga kvistar, belyst av reflekterande ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
prototypen prototypen skrev:
Bilhandlarpanel? Hur ser den ut?
 
  • Interiör hörn av ett rum med väggar och tak klädda i ljust träpanel och en del av ett fönster med gardin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sportstugelook kallar vissa det.
Jag tycker det är snyggt, men helst skall det vitvaxas eller -laseras.

Men måla väggarna vita, heltäckande eller med lasyr, vilket som helst går bra.
Vill du ha det helvitt kanske de värsta kvistarna först skall behandlas med kvistlack.
Men lasyr, där lite av träets struktur lyser igenom är väl trevligast?

Förresten, var kommer benämningen bilhandlarpanel ifrån. Har aldrig hört det själv.
 
Brukar ju va fejkträ, inte så bra att vaxa det.
 
A
Du kan inte tapetsera direkt på den, då lär du antingen ta ner sen och gipsa, eller gipsa på den.
 
Om man verkligen vill ha släta, målade eller tapetserade väggytor, så hade jag satt upp renoveringsgips i det läget. Lågt pris, < 30 kr/m2
6 mm tjock, och sätts lätt upp med sättlim, t.ex. PL400. Inga spik och skruv behövs.
Sedan är det bara att spackla och måla alt. tapetsera.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Tvätta o måla funkar utmärkt. Det var gjort i en stuga jag bott i, vanlig vit väggfärg.
 
Uttrycket bilhandlarpanel känner jag till! Men till sakfrågan: beror ju på hur mycket tid och pengar du vill lägga ner. Själv hade jag rivit bort panelen, satt upp gips, spackla och måla eller tapetsera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.