Hej,

Vi har en tjock IKEA Östed matta i vardagsrummet som ser ut så här :
Z2TaGVo.png

Samtidigt är en av våra katter extra petig med kattlådans skick vilket lett till att han kissat på mattan. En gissning är att detta har gjorts mer än en gång, hur det har kunnat undgå oss är bortom all förklaring! Man kan inte se på mattan om den är blöt så på ett vis hade vi troligen ökat våra chanser om vi haft en tunnare matta.

Iallafall, rullade jag bort mattan och hittar då detta :

Sz30hcw.jpg
https://i.imgur.com/Sz30hcw.jpg

Mattan åkte på tvätt direkt och lika så golvet. Tyvärr så ser det dock ut som att golvet är förstört, såhär ser det ut idag när det torkat upp något :
TbLpCaY.jpg
https://i.imgur.com/TbLpCaY.jpg

Golvet är som ni kan ana från bilderna ganska gammal och slitet men vi hade inte tänkt byta det riktigt än.

Vi har reservgolv men byter vi endast ut dessa 2-3 sektionerna så lär det troligen synas ganska tydligt? Dessutom misstänker jag att vi måste bryta upp halva golvet? Denna fläcken är såklart mitt i golvet.

Hur länge skulle ni tro att golvet varit utsatt för fukt? Finns det något annat alternativ än att bryta upp halva och byta 2-3 st eller att byta ut hela golvet?
 
Varför göra något alls om ni normalt har en matta där?
 
  • Gilla
fia_mstd och 5 till
  • Laddar…
Väteperoxid används för att bleka träbåtar som fått blåträ (furu) eller ek som mörknat av fukt. Kanske kan fungera på urin.
Ek mörknar snabbt om det utsätts för fukt, typ några timmar.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Varför göra något alls om ni normalt har en matta där?
Vi är lite inne på detta spåret just nu. Vi får då lägga en matta som visar mer uppenbart när den är fuktig.

Detta ger oss utrymme att byta ut hela golvet längre fram som planerat.
 
  • Gilla
toolman77 och 1 till
  • Laddar…
arneri68 arneri68 skrev:
Väteperoxid används för att bleka träbåtar som fått blåträ (furu) eller ek som mörknat av fukt. Kanske kan fungera på urin.
Ek mörknar snabbt om det utsätts för fukt, typ några timmar.
Tack! Detta låter intressant, ska ta o prata med det lokala färghuset och se om de vet något om detta.

Så det räcker alltså med par timmar? Ja detta golvet har ju en gång i tiden varit lackat men det har inte varit underhållit som tänkt så kan absolut tänka mig att det suger åt sig mer än vad det annars är tänkt.
 
Enkel lösning. Köp en ny matta och lägg på:). Spruta någon lukt katten tycker är äcklig på den så hen inte använder den. Jag hade dock kört ett tag utan för att vänja av hen helt från mattan. Sen lagt på en ny matta:)
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Klorin på fäcken kan det hjälpa eller blir det bara värre?
 
T
Som sagt, det går inte att rädda golvet utan det är en ny tunnare matta som gäller i fortsättningen och håll rent i kattlådan i fortsättningen;)
 
Jag har blekt ek som varit svartfärgad av vatten med väteperoxid, mycket bra resultat.
Tror inte att golvet varit utsatt för väta någon längre tid eftersom trät bara rest sig marginellt.
Om blekning fungerar med väteperoxid även vad gäller katturin tror jag du har god chans att få bort det mesta av fläcken.
Var noga med att inte applicera väteperoxid utanför fläcken (kan bli en ljusare ring runt). Slipa lätt och lacka när/om blekningen lyckas.
 
Redigerat:
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
C
Inte behöver halva golvet brytas upp för att byta några plattor. Blekning ger säkert också hyfsat resultat. Frågan är hur mycket jobb/pengar du är beredd att lägga på det.
 
Varför byta ut ett sådant fint golv när du kan slipa det?
 
Ni har nog inte missat så ofta. Allt tyder på att den förargliga fläcken på golvet har uppstått vid ett tillfälle.:)
 
Redigerat:
Ni kanske skall väta hela golvet? Svartnad ek är lyx. Det kostar mycket att få ett sådant golv inlagt.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Angående sanden så får vi ta o testa ever clean och se om det är så bra som folk menar :)

Angående fläcken så kommer vi troligen prova med Väteperoxid som några i tråden rekommenderade. Och ja, det är ju ett alternativ att bara slipa golvet istället för att byta det, vi får se hur vi gör längre fram, gissar på något år till iallafall :)
 
Har inte ämnet hamnat lite snett? Frågeställningen var förstört golv och nu diskuteras kattsand och katttoaletter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.