Hej,
planerar att bygga en spalje på 1,8 m höjd runt delar av vår tomt. Den kommer vara längre än 3,6 m från huset och närmare grannen än 4,5 m.

1. Behöver jag bygglov?
2. Måste alla grannar med mark mot min tomt godkänna bygget trots att vissa inte ens kommer se spaljen från sin tomt?

Hoppas någon har svar!
 
Olika kommuner kan ha olika bestämmelser, men skulle säga att staketkonstruktioner under 1,8 behöver ej bygglov. Även staketets/spaljens genomsläpplighet påverkar. Under 50% brukar inget bygglov behövas.
För säkerhets skulle hör med din kommun.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Kanon! Vi tänkte oss 50% genomsläpp.

Men hur blir det med tomtgränsen?
 
Som lekman skulle ja säga att det inte behövs något tillstånd från grannarna, det är inte något attefallshus du ska bygga. Men för grannsämjans skull skulle du kunna informera grannarna om att du tänkte göra en spaljé.
 
I min kommun gäller staket = max 1,0 m högt och med mer än 50 % luft. Staket över 1,0 m = plank = bygglov. Kolla med din kommun vad som gäller för dig.
 
Det finns säkert mycket information på din kommuns hemsida. I min kommun vill jag minnas att allt över 80 cm kräver bygglov.
 
Gränsen varierar nog endel. Men över 1,1m tror jag inte att det klassas som staket oavsett. Samma sak med enomsläppligheten på spaljeer. Där förekommer allt mellan 50% och 90%. Du får helt enkelt kolla vad som gäller i din kommun.
 
Det kan klassas som staket o inte spalje.
Plank, staket, spalje, pergola handlar mycket om genomsläpp. Är det så mycket som 50% är min gissning att det klassas som staket.
 
H Huruvida skrev:
I min kommun gäller staket = max 1,0 m högt och med mer än 50 % luft.
Är du verkligen säker på det? Jag har svårt att tro att ett vanligt spjälstaket på under en meter skulle vara bygglovspliktigt bara för att spjälorna sitter tätare än de är breda.
 
Kommunerna har ofta egna definitioner av var de drar gränsen mellan staket och plank med avseende på höjd och genomsläpplighet, så kolla din kommun.

Gällande placering skulle jag fixa någon form av enklare skriftligt avtal om att du har rätt att underhålla din spalje från grannens tomt om den ska placeras i tomtgräns, för att slippa bekymmer framöver.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är du verkligen säker på det? Jag har svårt att tro att ett vanligt spjälstaket på under en meter skulle vara bygglovspliktigt bara för att spjälorna sitter tätare än de är breda.
Jo, Oftast stämmer det.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är du verkligen säker på det? Jag har svårt att tro att ett vanligt spjälstaket på under en meter skulle vara bygglovspliktigt bara för att spjälorna sitter tätare än de är breda.
Nja, det skrev jag inte riktigt. Skrev bara om staket/plank över 1 m. Står som info på kommunens hemsida att plank över 1 m kräver bygglov och att staket över 1 m kräver bygglov - för då kallas det plank.
 
Då håller jag med dig. Tolkade det jag citerade annorlunda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.